• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
سه شنبه 14 اسفند 1397
کد مطلب : 49906
+
-

فینالیست استارت می‌زند

به استقبال آخرین مسابقه خانگی پرسپولیس در سال 97

 درست مثل فصل گذشته لیگ قهرمانان، این فصل نیز برای پرسپولیسی‌ها با نبرد در مقابل تیمی از ازبکستان آغاز خواهد شد. تیم برانکو فصل گذشته تورنمنت را با شکست‌دادن نسف قارشی در آزادی آغاز کرد و امروز در شروع فصل جدید لیگ قهرمانان، در خانه روبه‌روی پاختاکور قرار خواهد گرفت. شاید در قیاس با السد قطر و الاهلی عربستان، پاختاکور مهم‌ترین رقیب قرمزهای ایران نباشد اما مسابقه با این تیم ابدا به اندازه دوئل فصل گذشته با نسف قارشی ساده نخواهد بود. حریف ازبک امروز سرخ‌ها، برای رسیدن به مرحله گروهی لیگ قهرمانان، ابتدا نیروی هوایی عراق را شکست داد و سپس در زمین تیم پرستاره و آماده النصر امارات، به یک پیروزی غیرمنتظره دست پیدا کرد. در یک گروه سخت و نزدیک، از دست‌دادن هر امتیاز می‌تواند تاوان سنگینی داشته باشد و پرسپولیس، به هیچ قیمتی نباید فرصت پیروزی در یکی از دو دیدار خانگی‌اش در مرحله گروهی را از دست بدهد. این تیم تنها دو بار در مرحله گروهی «میزبان» خواهد بود؛ چرا که دیدار با نماینده عربستان، در زمین بی‌طرف برگزار می‌شود.

داستان تیم پروفسور و لیگ قهرمانان آسیا، روایت قدم‌هایی است که مدام بلندتر و موفقیت‌آمیزتر می‌شوند. تنها چند‌ماه بعد از نشستن برانکو روی نیمکت این باشگاه، آنها از مرحله گروهی این تورنمنت عبور کردند و مسابقه رفت مرحله یک‌هشتم در مقابل الهلال را نیز با پیروزی پشت‌سر گذاشتند اما شکست سنگین در دیدار برگشت، مثل آوار روی سرشان خراب شد. لیگ قهرمانان خیلی زود برای پرسپولیسی‌ها به پایان رسید و آنها که در لیگ برتر چهاردهم سهمیه‌ای به‌دست نیاورده بودند، یک سال از این جام دور شدند. بازگشت قرمزها به تورنمنت اما فراتر از حد انتظار بود. این بار تیم برانکو به سختی از مرحله گروهی عبور کرد اما در نخستین جدال حذفی، لخویا را کنار زد و سپس با یک بازگشت دراماتیک در مقابل الاهلی، صعود به نیمه‌نهایی را جشن گرفت. جدال نیمه‌نهایی برای این تیم به یک کابوس‌ تمام‌عیار تبدیل شد اما آنها یک سال بعد، دوباره با قدرت برگشتند و این بار پس از عبور از مرحله گروهی، الجزیره امارات و الدحیل قطر را کنار زدند تا برای دومین دوره پیاپی به نیمه‌نهایی برسند. این بار دیگر خبری از «خیریت» و لغزش نبود. تیم پروفسور با دو نمایش هوشمندانه، از سد السد عبور کرد و برای نخستین بار در همه تاریخ، طعم حضور در فینال آسیا را چشید؛ فینالی که البته در نهایت به کام آنها نشد و جام پس از سفری کوتاه به تهران، با هواپیمای کاشیما به ژاپن رفت. پرسپولیس در این چند فصل، همواره بازگشت‌های خوبی به لیگ قهرمانان داشته و نسبت به نتایج دوره قبلی، بهتر عمل کرده است. حالا آنها تنها یک ماموریت نیمه‌تمام در آسیا دارند و آن، فتح جام قهرمانی است. برای رسیدن به آن جایگاه، این تیم باید ابتدا از پرتگاه خطرناک مرحله گروهی، به سلامت عبور کند.
شایان مصلح، تنها غایب پرسپولیس در مسابقه امروز خواهد بود. در غیاب او، محمد نادری دوباره در سمت چپ خط دفاعی قرار می‌‌گیرد. تجربه حضور نادری در این پست در مسابقه با نفت آبادان، موفقیت‌آمیز به‌نظر می‌رسید. زوج سیدجلال و شجاع پس از کلین‌شیت در این هفته از لیگ برتر، حالا با آمادگی به آسیا برمی‌گردند. مهدی شیری نیز نخستین تجربه آسیایی‌اش را در ترکیب پرسپولیس پشت‌سر خواهد گذاشت. علیرضا بیرانوند پشت سر خط دفاعی قرار می‌گیرد و کمال کامیابی‌نیا جلوتر از این دفاع می‌ایستد. به‌احتمال زیاد نوراللهی، ترابی و بشار رسن نیز در خط هافبک توپ می‌زنند تا علی علیپور و ماریو بودیمیر دو مهاجم ثابت سرخپوشان در جدال امروز باشند. پیش از بازی امروز، پرسپولیس موقتا در صدر جدول رده‌بندی لیگ برتر ایران قرار گرفته است. فصل جدید لیگ فوتبال ازبکستان اما هنوز آغاز نشده است. کاپیتان مارکو سیمیچ در قلب خط دفاعی، یکی از کلیدی‌ترین مهره‌های پاختاکور به شمار می‌رود. آنها یک بازیکن صرب دیگر یعنی دراگان چران را نیز در خط حمله در اختیار دارند. مارات بیکمائف به‌عنوان یکی دیگر از مهره‌های هجومی این تیم، اصالتا روسی است. در این تیم مهره‌های ملی‌پوش زیادی نیز دیده می‌شود. مربی مقابلِ برانکو در نبرد امروز، «شوتا آرولادزه» است. این مربی گرجستانی از سال 2017هدایت پاختاکور ازبکستان را بر عهده دارد.
نبرد امروز، آخرین مسابقه خانگی سال 97پرسپولیس خواهد بود. این تیم در آخرین بازی فصل گذشته‌اش در لیگ قهرمانان، 100هزار تماشاگر داشت و حالا انتظار می‌رود هوادارها با حضور در این مسابقه، بخشی از معادله پیروزی در لیگ قهرمانان آسیا باشند. پرسپولیس فصل گذشته بدون هوادارانش هرگز به فینال نمی‌رسید. تیم پروفسور در این فصل نیز برای موفقیت، حساب ویژه‌ای روی تماشاگرها باز می‌کند. هواداران پرسپولیس در هفته‌های گذشته لیگ، استقبال چندانی از تیم‌شان به عمل نیاورده‌اند اما رؤیای مشترک قهرمانی در آسیا، می‌تواند آنها را درست از شروع فصل جدید لیگ قهرمانان، به آزادی بکشاند.

این خبر را به اشتراک بگذارید