• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
دو شنبه 13 اسفند 1397
کد مطلب : 49810
+
-

تخریب دکور فیلم محمدرسول اللهص

بقایای دکور فیلم محمدرسول اللهص در ساحل بنود توسط محیط‌زیست عسلویه تخریب شد

گزارش
تخریب دکور فیلم محمدرسول اللهص

علیرضا برازجانی|   بوشهر - خبرنگار:



در روزهای اخیر، انتشار فیلمی کوتاه و 30 ثانیه‌ای در فضای مجازی از تخریب بقایای دکور و سازه‌های گلی در ساحل روستای بنود عسلویه که در آن بخش‌هایی از فیلم ماندگار محمد‌رسول‌الله(ص) به کارگردانی «مجید مجیدی» فیلمبرداری و تولید شده بود، واکنش مردم را برانگیخت. بر اساس آنچه که در لحظات اولیه پس از انتشار این فیلم در مجامع عمومی مطرح شد، این اقدام از سوی اداره حفاظت محیط‌زیست عسلویه و به بهانه حفاظت از لاک‌پشت‌های دریایی که در فصل تخم‌‌ریزی قرار دارند، بوده است. البته اداره محیط‌زیست عسلویه هم در توجیه این اقدام خود اعلام کرده که وجود چنین سازه‌هایی باعث ورود گردشگران به منطقه حفاظت شده و ممنوعه بنود می‌شود و ناچار برای جلوگیری از ورود گردشگران و آسیب به حیات لاک‌پشت‌ها در فصل تخم‌‌ریزی به این اقدام دست زده‌اند.

 این در حالی است که روزنامه همشهری در گزارشی که در تاریخ 12دی‌ماه امسال منتشر کرد به وضعیت بغرنج این سازه‌های گلی که بدون متولی به حال خود رها شده‌اند، پرداخته و نسبت به عواقب آن هشدار داده بود. هرچند از سال 89 که فیلمبرداری در این نقطه ساحلی به اتمام رسید، این سازه‌ها به حال خود رها شدند و طی 7سالی که از آن ماجرا می‌گذرد سایه بلاتکلیفی بر سر آن گسترده بود اما حالا با این اتفاق، مسئولان مختلفی در سطح شهرستان عسلویه و حتی استان بوشهر واکنش نشان داده و از پیگیری و برخورد با عوامل این اقدام می‌گویند! به نظر می‌رسد اقدامات احساسی از این دست که تاکنون مشاهده شده تنها برای رفع مسئولیت و اقناع افکار عمومی که در این ماجرا خدشه‌دار شده است صورت گرفته، زیرا سازه‌ای که می‌توانست به‌عنوان یک جاذبه گردشگری در ساحل روستای بنود محسوب می‌شود سال‌هاست بدون متولی رها شده و در گذر این سال‌ها، هرگز سازمان یا نهاد دولتی اقدامی برای حفاظت از آن انجام نداده است. 

اداره حفاظت محیط‌زیست عسلویه که در این ماجرا متهم اصلی به شمار می‌رود، هدف خود از این اقدام را جلوگیری از ازدحام و آلودگی نوری گردشگران که می‌تواند بر زاد‌آوری لاک‌پشت‌های دریایی تاثیر منفی بگذارد اعلام کرده است و دست به تخریب خانه‌های زیبای گلی و سازه‌های فیلم تاریخی محمدرسول‌الله(ص) زده است. این سوال همچنان بی‌پاسخ مانده که چرا با وجود این‌که ساحل بنود منطقه حفاظت شده‌ است و هرگونه تردد برای تخم‌‌ریزی لاک‌پشت‌ها ضرر دارد، برای فیلم‌برداری فیلم سینمایی به راحتی مجوز صادر می‌شود؟ 
 

حفاظت از لاک‌پشت‌ها 

رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست شهرستان عسلویه با اشاره به تخریب سازه‌های واقع شده در ساحل روستای بنود می‌گوید: بر اساس مجوز صادره جهت تولید فیلم سینمایی، سازه مذکور باید پس از اتمام فعالیت فیلمبرداری تخریب و چشم‌انداز محیط به حالت طبیعی برمی‌گشت، اما این کار انجام نشد و در سال‌های اخیر هم به‌دلیل شرایط اقلیمی، بخشی تخریب و غیر ایمن شده بود که بعضا نیز اتفاقاتی می‌افتاد، با این حال فعلا بخش زیرین لوکیشن که کاملا غیر ایمن بود تخریب شده است. 


«مصطفی موذنی» با بیان این‌که تاکنون هیچ نهاد یا ارگانی درخواستی را برای پذیرش مسئولیت این مکان به اداره کل حفاظت محیط‌زیست ارسال نکرده است، اضافه می‌کند: موقعیت این لوکیشن در محدوده ساحل لاک‌پشت‌ها واقع شده و همین موضوع موجب حضور و استقبال گردشگران در سال‌های اخیر و در فصل تخم‌گذاری لاک‌پشت‌ها شده بود. افزایش تردد گردشگران و خودروهای آنها موجب ازدحام و آلودگی نوری شده و بر زاد‌آوری لاک‌پشت‌های دریایی به‌شدت تاثیر گذاشته بود. افزون بر این، بر اساس طرح مدیریت پارک ملی دریایی نایبند و ساحل مذکور به عنوان منطقه حساس حفاظتی در نظر گرفته شده است. 


برخورد با عاملان تخریب 

معاون سیاسی امنیتی فرماندار عسلویه هم در این‌باره می‌گوید: هیچ ارگان یا نهادی اجازه تخریب سازه را نداشته است. این موضوع در حال بررسی است و در صورت احراز تخلف، با مسبب یا مسببین این تخطی برخورد خواهد شد.  «علیرضا سجادی‌زاده» با اشاره به این‌که لوکیشن فیلم محمدرسول‌الله (ص) از جاذبه‌های مهم گردشگری شهرستان عسلویه محسوب می‌شود و سالانه گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند، اضافه می‌کند: این کار قطعا تخلف آشکار است و بدون هماهنگی با فرمانداری انجام شده است. 


توقف تخریب

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان بوشهر می‌گوید: تخریب لوکیشن فیلم محمدرسول‌الله(ص) متوقف شده است.  «فرهاد قلی‌نژاد» با بیان این‌که پارک ملی دریایی نایبند نخستین پارک ملی دریایی ایران است که از درجه اهمیت بالایی برخوردار است، می‌افزاید: در سال ۹۰ پروژه فیلم محمدرسول‌الله(ص) از سازمان محیط‌زیست برای فیلم‌برداری در زون حساس پارک ملی مجوز دریافت کرد که ساخت دکور و مسیر دسترسی نیز در آن دیده شده بود. 

با این شرط که پس از اتمام کار، بناها و سازه‌های ساخته شده برچیده می‌شود، مجوز فیلم‌برداری صادر شد ولی پس از پایان کار سازه‌ها جمع‌آوری نشد.  وی ادامه می‌دهد: سازه مذکور در مساحت تقریبی ۳۰۰ متر‌ مربع اجرا شده که بخش بسیار کوچکی از آن تخریب شده و اخبار منتشر شده مبنی بر تخریب کلی و کامل آن واقعیت ندارد. مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان بوشهر افزود: پس از اعتراضات تورلیدرها و گروه‌های گردشگری، در حال حاضر جمع‌آوری سازه‌ها متوقف شده است. 

در این چند سال تاکنون هیچ‌گونه درخواستی از سوی ارگان‌های متولی گردشگری در راستای حفظ و ساماندهی این سازه نداشتیم. عدم مدیریت و مشخص نشدن متولی و مسئول باعث شد سازه‌ها در سال‌های اخیر تخریب شوند و برای تردد خطرناک باشند.  قلی‌نژاد بیان می‌کند: در محدوده استحفاظی پارک ملی دریایی نایبند به‌عنوان یکی از مناطق چهارگانه سازمان حفاظت محیط‌زیست، اقدامات حفاظتی نسبت به همه مسائل در اولویت است و هرگونه گردشگری و سایر فعالیت‌ها باید وفق اصول و زون‌بندی و بدون تاثیرات منفی بر منطقه صورت گیرد. 

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان بوشهر اضافه می‌کند: سایر مسائل در پارک‌های ملی و مناطق حفاظت شده با یکسری ضوابط و محدودیت‌های خاص قابل طرح و اجرا هستند و گردشگری بی‌ضابطه، با حفاظت از طبیعت، گونه‌ها و مناطق حساس سازگار نیست. 
وی خاطرنشان می‌کند: با هماهنگی به‌عمل آمده با مسئولان شهرستان عسلویه به‌ویژه فرمانداری عسلویه طی بازدید در روزهای آینده موضوع بررسی و در خصوص وضعیت سازه تصمیم‌گیری خواهد شد. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید