• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
دو شنبه 13 اسفند 1397
کد مطلب : 49803
+
-

پای سرمایه‌گذار‌ها به اردبیل باز می‌شود

واحدهای خدمات‌رسان سرمایه‌گذاری و دستگاه‌های اجرایی برای حمایت از طرح‌های توسعه‌ اقتصادی اردبیل متحد خواهند شد

گزارش
پای سرمایه‌گذار‌ها به اردبیل باز می‌شود

پوپک قاسمی|  اردبیل- خبرنگار:


جذب سرمایه‌گذاری از سوی بسیاری از مسئولان و کارشناسان اقتصادی به عنوان نسخه شفابخش توسعه استان معرفی می‌شود. در این زمینه فعالیت نهادهای مرتبط با جذب سرمایه‌گذار و تسهیل امور سرمایه‌گذاری بسیار اهمیت دارد. اردبیل استان محرومی است که صاحبنظران در شرایط فعلی جذب سرمایه‌گذار را مهم‌ترین راه نجات از بن‌بست محرومیت آن مطرح می‌کنند. 

این استان با این‌که ظرفیت‌های زیادی برای جذب سرمایه‌گذاری دارد، اما به دلایلی مانند ضعف ارتباط تجاری و زیرساخت‌های ارتباطی از جمله راه و حمل‌ونقل، سرمایه‌گذاران کمتری را در طول سال‌های گذشته جذب کرده و سهمش از سرمایه‌گذاری خارجی نسبت به استان‌های دیگر کشور بسیار ناچیز است. البته جذب سرمایه‌گذار نیازمند فراهم کردن شرایطی است تا در رقابت با مناطق و استان‌های دیگر بتواند سرمایه‌گذاران بخش خصوصی را جذب کند.

این موضوع مستلزم برخورداری از ظرفیت‌ها، امکانات و زیر‌ساخت‌های لازم است. اخیرا هم اعلام شده با اعمال تخفیف‌های ویژه در واگذاری زمین به سرمایه‌گذاران و تلاش برای کاهش زمان صدور مجوزهای لازم در استان اردبیل، جذب سرمایه‌گذاران علاقه‌مند تسهیل می‌شود.


نیاز به شناسایی اولویت‌های سرمایه‌گذاری

کارشناس اقتصاد و عضو هیات علمی دانشگاه محقق اردبیلی، مرزی بودن اردبیل‌، ارزان بودن نیروی کار و وجود ظرفیت‌های ویژه در بخش‌های کشاورزی، گردشگری و معدن را از توانمندی‌های قابل توجه این استان برای جذب سرمایه‌گذار عنوان می‌کند و می‌گوید: شرایط موجود در استان اردبیل امتیاز‌های استثنایی برای سرمایه‌گذاران فراهم کرده است.

 «محمد حسن‌زاده» می‌افزاید: برای رونق تولید و ایجاد اشتغال در استان اردبیل باید مسیر توسعه 5 سال آتی استان معین و به دنبال آن باید اولویت‌های سرمایه‌گذاری در استان مشخص و در قالب پروژه‌های سرمایه‌گذاری تعریف شوند. به گونه‌ای که یک برنامه مشخص برای تعریف پروژه‌های متناسب با هر سطح سرمایه‌گذاری وجود داشته باشد.


ضرورت شناسایی تنگناها

مدیرکل دفتر جذب و حمایت از سرمایه‌گذاری استانداری هم در گفت‌وگو با همشهری اظهار می‌کند: توسعه روابط اقتصادی با کشورهای خارجی و جذب سرمایه‌گذاران آنها، مورد پیگیری جدی مدیریت استان است.

«قادر تقی‌زاده» می‌افزاید: برنامه‌‌ریزی و انجام هماهنگی‌های لازم برای برگزاری نشست‌های منطقه‌ای استان با استان‌های کشورهای همسایه، با رویکردهای اقتصادی و بازرگانی و توسعه منطقه‌ای، همچنین هماهنگی با سایر واحدها و دستگاه‌های ذی‌ربط برای اسناد بالادستی و قوانین و مقررات مربوطه از اولویت‌های این دفتر است.

تقی‌زاده می‌گوید: سعی می‌کنیم با برنامه‌ریزی و انجام هماهنگی‌های لازم همایش‌های اقتصادی در امور سرمایه‌گذاری، اشتغال، تولید و بهره‌وری را با همراهی دستگاه‌های اجرایی برگزار کنیم تا این همایش‌ها موجب شکوفایی ایده‌های اقتصادی سرمایه‌گذاری و توسعه استان شود.

وی بیان می‌کند: با همکاری مرکز خدمات سرمایه‌گذاری استان بسته‌های سرمایه‌گذاری در حوزه‌های مختلف اقتصادی به‌ویژه در خصوص طرح‌های اولویت‌دار تهیه شده و علاوه بر درج در سایت این دفتر به صورت سی‌دی در اختیار هیات‌های سرمایه‌گذاری قرار می‌گیرد.

مدیرکل دفتر جذب و حمایت از سرمایه‌گذاری استانداری عنوان می‌کند: مذاکره با سرمایه‌گذارانی از اتریش برای سرمایه‌گذاری در زمینه گردشگری و تولید قطعات و موتور خودرو، مذاکره با معاون استاندار و مدیران بخش گردشگری و بازرگانی استان وان ترکیه در سفر به اردبیل و همچنین حضور بازرگانان چینی و روسی از جمله اقدامات انجام‌شده است. 

این مسئول با اشاره به پیگیری مسائل و مشکلات مربوط به سرمایه‌گذاران از طریق سایر سازمان‌ها می‌افزاید: تنگناهای موجود در فرایند سرمایه‌گذاری و جذب سرمایه‌گذاران به‌ویژه در مناطق محروم باید شناسایی و نظارت مستمر بر روند سرمایه‌گذاری خارجی با همکاری اداره کل امور اقتصادی و دارایی استان انجام شود.

تقی‌زاده برگزاری نمایشگاه‌های برون‌مرزی را در جذب سرمایه‌گذاری خارجی موثر عنوان و تاکید می‌کند: هماهنگی‌های لازم بین واحدهای خدمات‌رسان سرمایه‌گذاری و دستگاه‌های اجرایی ایجاد می‌شود و بر نحوه پرداخت تسهیلات از سوی بانک‌های عامل به سرمایه‌گذاران و واحدهای تولیدی استان با توجه به قوانین و مقررات مربوط نظارت می‌شود.


تسهیل صدور مجوز

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی و نایب‌رئیس مرکز خدمات سرمایه‌گذاری استان هم می‌گوید: به منظور حمایت، تسهیل و تسریع امور مربوط به سرمایه‌گذاری در استان، مرکز خدمات سرمایه‌گذاری استان اردبیل به عنوان کانون مراجعه سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی تشکیل شده است که مرجع هماهنگی با سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران و همچنین دستگاه‌های اجرایی است و مجوزهای سرمایه‌گذاری و کسب و کار را صادر می‌کند. 
«هاشم مظفری» می‌افزاید: علاوه بر این نمایندگان تام‌الاختیار دستگاه‌های اجرایی استان مرتبط با صدور مجوزهای سرمایه‌گذاری، در مرکز مستقر هستند و نسبت به اخذ مجوزهای لازم و پیگیری امور سرمایه‌گذاران اقدام می‌کنند.


نیروی انسانی؛ ظرفیتی برای سرمایه‌گذاری

«اکبر بهنامجو» استاندار اردبیل با اشاره به افزایش 60 درصدی میزان سرمایه‌گذاری‌ها در استان اردبیل از ابتدای سال جاری تا کنون اظهار می‌کند: نیروی انسانی تحصیل‌کرده از ظرفیت‌های مهم استان برای جذب سرمایه‌گذار است. باید تلاش کنیم با برنامه‌ریزی دقیق و منسجم و بهره‌گیری از این ظرفیت زمینه برای توسعه اقتصادی در استان را فراهم آوریم و این نیازمند راه‌اندازی واحدهای تولیدی و صنعتی با جذب سرمایه‌گذاران است. بهنام‌جو اردبیل را از مستعدترین مناطق در کشور برای اشتغالزایی و توسعه عنوان کرد و گفت: حمایت‌ از واحدهای تولیدی که بازاریابی مناسبی برای تولیدات خود داشته‌ و زمینه‌ساز ایجاد اشتغال پایدار شوند، صورت خواهد کرد. در این زمینه بازاریابی در حین شروع فعالیت تولیدی و اقتصادی از مهمترین شاخصه‌های موفقیت یک واحد تولیدی به شمار می‌رود که انتظار می‌رود مورد توجه جدی و اساسی قرار گیرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید