• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
دو شنبه 13 اسفند 1397
کد مطلب : 49699
+
-

نبرد داغ با ورود ۲۰۸ الکتریکی

هفته آینده نمایشگاه خودرو ژنو شاهد رقابت فناوری‌های جدید به‌ویژه در زمینه تولید خودروهای الکتریکی خواهد بود

نبرد داغ با ورود ۲۰۸ الکتریکی

خودروهای الکتریکی آینده بازار جهان را شکل می‌دهند. هفته آینده به همین‌خاطر نمایشگاه خودرو ژنو شاهد رقابت ویژه‌ای میان شرکت‌های خودروساز در حوزه فناوری است. در این میان پژو در آستانه رونمایی رسمی از نسل جدید مدل ۲۰۸،  تصاویر و اطلاعات فنی این مدل را منتشر کرده و نبرد در این میدان را داغ‌تر کرده است. مهم‌ترین خبر این است که پژو علاوه بر موتورهای دیزل و بنزینی،  ۲۰۸ را با موتور الکتریکی هم به بازار عرضه خواهد کرد. موتور ۱۳۶ اسب بخاری ۲۰۸ الکتریکی با هر بار شارژ می‌تواند ۳۴۰ کیلومتر حرکت کند. به گزارش بی‌بی‌سی،  هر چند پژو از فروش ۲۰۸ درآمد زیادی دارد،  اما این مدل در بین هاچ‌بک‌های کوچک پرفروش اروپا جایی ندارد و پس از فورد فیستا،  فولکس‌واگن پولو و رنو کلیو در رتبه چهارم است. پژو می‌خواهد با نسل جدید ۲۰۸ این ترتیب را تغییر دهد و نامش را به صدر جدول ببرد. برای این کار،  ماشین با وام‌گرفتن از مدل‌های بزرگ‌تر و لوکس‌تر پژو طراحی شده است. ظاهر آن از مدل ۵۰۸ الهام گرفته و داخل ماشین در ادامه روندی طراحی شده که با شاسی‌بلند ۳۰۰۸ آغاز شد. پژو می‌گوید برای طراحی ۲۰۸ جدید به مشهورترین هاچ‌بک خود،  ۲۰۵ جی‌تی‌آی رجوع کرده و گوشه‌هایی از این مدل موفق دهه80 را می‌توان در ماشین جدید دید. برای جذاب‌تر‌کردن ۲۰۸،  فهرستی طولانی از فناوری‌های تازه به خریداران عرضه می‌شود. داشبورد جدید سه‌بعدی از چشمگیرترین بخش‌های ماشین است که در آن اطلاعات مهم جلوتر از بقیه روی داشبورد نمایش داده می‌شود.


ورود جدید هوندا
هوندا هم نخستین مدل الکتریکی خود به نام e را زمستان آینده به بازار عرضه خواهد کرد. کارخانه ژاپنی قرار است هفته آینده نمونه نزدیک به تولید این مدل را در نمایشگاه ژنو رونمایی کند. هاچ‌بک کوچک هوندا براساس کانسپتی ساخته می‌شود که این شرکت در سال ۲۰۱۷ نمایش داد. استقبال از این کانسپت به حدی بود که هوندا مدل اصلی را تقریبا بدون تغییر روانه بازار خواهد کرد. هوندا می‌گوید باتری‌های e ظرف نیم‌ساعت تا 80درصد شارژ می‌شود و ماشین با هر بار شارژ می‌تواند ۲۰۰ کیلومتر حرکت کند. ماشین با الهام از سنت‌های ژاپنی و با خطوطی ساده طراحی شده است. در طراحی داخل ماشین هم از اتاق نشیمن خانه الهام گرفته شده است. روکش صندلی‌ها مانند مبل است و داشبورد هم یک طاقچه با طرح چوب دارد. جلوی ماشین با 6 نمایشگر پوشانده شده که 3تای آنها تصاویر دوربین‌هایی را که روی درها و عقب ماشین وصل شده، به راننده نمایش می‌دهد. هوندا اعلام کرده خودرویی که در ژنو نمایش می‌دهد، بیش از ۹۰ درصد به ماشینی که تولید خواهد شد، شبیه است.


رقبای جدید تسلا
شاید تسلا جنجالی‌ترین خودروی الکتریکی جهان باشد اما حالا رقبای زیادی در این عرضه حضور پیدا کرده‌اند. پل استار(Polestar)،  بخش خودروهای الکتریکی کارخانه ولوو هم،  دومین مدل خود را رونمایی کرده است. کارخانه سوئدی با این ماشین رسما به جمع خودروسازان الکتریکی وارد شده و به‌طور مستقیم با تسلا مدل ۳ رقابت خواهد کرد.
دومین مدل پل‌استار تمام الکتریکی است. 2موتور الکتریکی ماشین در مجموع ۴۰۸ اسب بخار نیرو تولید کرده و با هر بار شارژ تا ۵۰۰ کیلومتر حرکت می‌کند. ماشین دو‌دیفرانسیل است و به گفته پل‌استار شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعتش زیر 5ثانیه است. پل‌استار‌۲، نخستین ماشینی است که به سیستم عامل اندروید مجهز خواهد شد. با استفاده از این سیستم عامل،  رانندگان بدون نیاز به وصل‌کردن تلفن همراه خود می‌توانند از امکانات گوگل نظیر نقشه و سیستم اجرای فرمان‌های صوتی گوگل استفاده کنند. موفقیت تسلا مدل‌۳، ولوو را برای رسیدن به این هدف خوش‌بین کرده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید