• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
دو شنبه 13 اسفند 1397
کد مطلب : 49695
+
-

آغازفعالیت بورس ارز از فروردین 98

پس‌از سال‌ها فراز و نشیب، رئیس‌کل بانک مرکزی از تأسیس بازار متشکل ارزی در نیمه دوم فروردین 98 خبر داد

ارز
آغازفعالیت بورس ارز از فروردین 98

رئیس‌کل بانک مرکزی از تاسیس بازار متشکل ارزی یا همان بورس ارز در نیمه دوم فروردین98 خبر داد.
به‌گزارش همشهری، پس از یک‌دهه فرازونشیب قرار است بورس ارز با نام بازار متشکل ارزی فعالیتش را از فروردین امسال آغاز کند. این بازار که ساختاری همانند بورس‌های چهارگانه ایران دارد، در قالب یک شرکت و زیرنظر یک تشکل خود‌انتظام فعالیت خواهد کرد.

کانون بانک‌های خصوصی، شورای هماهنگی بانک‌های دولتی، کانون صرافان ایرانیان، شرکت فرابورس ایران و شرکت ملی انفورماتیک هرکدام 20درصد از سهام شرکت در حال تاسیس بازار متشکل معاملات ارزی را دارا هستند. در این بازار صراف‌ها به‌عنوان کارگزار حضور دارند و بانک‌ها هم نقش تسویه‌ وجوه و اسکناس ارزی را برعهده دارند. قرار است در گام نخست، مبادلات این بازار به‌صورت نقدی و در قالب اسکناس انجام شود و صرافان باید همه مبادلات خود حتی به اندازه یک دلار را در این بازار انجام دهند. 
بعد از شکل‌گیری بازار نقد، معاملات آتی و حواله‌های ارزی هم در این بازار انجام خواهد شد. نام این بورس بازار متشکل ارزی گذاشته شده زیرا مطابق قانون اگر قرار بود نام این بازار به بورس ارز تغییر کند، نهاد ناظر این بازار از بانک مرکزی باید به سازمان بورس تغییر می‌کرد.

آنطور که عبد‌الناصر همتی، رئیس‌کل بانک مرکزی در یک برنامه تلویزیونی اعلام کرده، قرار است معاملات این بازار از نیمه دوم فروردین‌ماه آغاز شود، با این حال بسیاری از تحلیلگران بر این باورند که‌ بهتر بود معاملات این بورس قبل از عید آغاز می‌شد. بسیاری از تحلیلگران بر این باورند که بورس ارز دشمنان زیادی دارد و حتی مافیای واردات که از طریق دریافت ارزهای ارزان‌قیمت ازجمله دلار 4200تومانی منافع زیادی به‌دست می‌آورد، با تاسیس بورس ارز مخالف است. در همین رابطه محمد طبیبیان، اقتصاددان نام‌آشنا در کانال تلگرامی خود نوشت: لابه‌لای ماجرای واردات گوشت با ارز‌های ارزان‌قیمت رانت‌های کلانی نهفته است. اگر اجازه می‌دادند بازار ارز ایجاد شود و مردم به قیمت ارز آزاد معامله کنند، از یک‌طرف مابه‌التفاوت قیمت ارز به خزانه دولت واریز می‌شد و از طرف دیگر نیاز‌های مردم با هزینه کمتر تامین می‌شد. او ادامه داد: مشخص است کسانی که گوشت را با دلار 4200تومانی وارد کشور می‌کنند، سود‌های کلانی را به جیب می‌زنند. همین افراد و وابستگان سیاسی مانع سر و سامان گرفتن وضعیت مبادلات ارز در یک بازار سازمان‌یافته هستند. با این حال، رئیس‌کل بانک مرکزی اعلام کرده هنوز مشخص نیست این بازار زمینه تک‌نرخی‌شدن ارز را فراهم کند.

 به گفته عبد الناصر همتی، برای مدیریت اقتصاد و رفاه مردم مجبور شده‌ایم برخی چیز‌ها را تحمل کنیم، من اقتصاد خوانده‌ام و نمی‌پذیرم که ۴نرخ داشته باشیم اما محدودیت‌هایی هست که کار را خیلی سخت می‌کند و نمی‌توان همه‌‌چیز را رها کرد. 
او تأکید کرد: زیرساخت‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری بازار متشکل ارزی تقریبا آماده است، حتی می‌توانیم در این 2هفته باقی‌مانده آن را اجرایی کنیم، مصوبات لازم را هم از شورای پول و اعتبار گرفته‌ایم ولی صلاح است از نیمه دوم فروردین این بازار را به‌طور رسمی افتتاح کنیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید