• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
یکشنبه 12 اسفند 1397
کد مطلب : 49650
+
-

گوشت؛ گران و خبرساز

برخی افراد سودجو با تزریق آب در بسته‌های مرغ منجمد سعی در افزایش وزن آن دارند

بازار
گوشت؛ گران و خبرساز


روح‌الله زرین| سنندج- خبرنگار:


در چند ماه اخیر به دلیل نوسانات بازار ارز، افزایش صادرات و فعالیت دلالان، شاهد افزایش چشمگیر قیمت انواع گوشت در کردستان بوده‌ایم‌.این شرایط موجب شده دستگاه‌های اجرایی گوشت دولتی را به منظور کنترل قیمت‎ها در بازار استان عرضه کنند. با وجود این، به دلیل افزایش تقاضا شاهد کمبود انواع گوشت قرمز، ماهی و مرغ هستیم. 

چنین شرایطی در بازار استان موجب شکل‎گیری شایعاتی در مورد عرضه گوشت حیوانات نامتعارف در بازار برخی شهرهای کردستان شده است. این در حالی است که برخی افراد سودجو از چنین شرایطی با هدف اختلال در بازار اقدام به نشر فیلم و عکس‌هایی از لاشه حیواناتی مانند الاغ و اسب در کردستان کرده‌اند. 


نبود کشتارگاه و سردخانه 

یکی از شهروندان قروه‌ای می‎گوید: گاهی شاهد بازرسی کارکنان دامپزشکی از بازار قروه هستیم. بازرسان برخی مواد خوراکی غیر قابل مصرف مانند تخم مرغ، جگر، گوشت قرمز و... را جمع‎آوری می‎کنند. 
«اکرم بهرامی» ادامه می‌دهد: برخی فروشگاه‌های عرضه مواد گوشتی در قروه برای جذب مشتری از یخچال‌های بدون در استفاده می‌کنند. این شرایط موجب انتشار آلودگی محیط روی این مواد گوشتی و پروتئینی می‌شود. 

وی می‎افزاید: قروه هیچ نوع کشتارگاه و سردخانه‎ای ندارد. در نتیجه بیشترین گوشت بازار این شهرستان از استان‎های همجوار مانند همدان خریداری می‌شود. 
این شهروند قروه‌ای تصریح می‎‎کند: مهم‌ترین مشکلات بازار گوشت قروه طولانی بودن مسافت همدان تا قروه، استفاده نکردن از خودروهای حمل‌و‌نقل استاندارد حمل گوشت، واردات گوشت‌های بدون تأییدیه دامپزشکی
از استان‌های مختلف به قروه است. 


بازار ماهی کامیاران
 
در بازار کامیاران نیز عرضه انواع آبزی مانند میگو و ماهی شرایط مناسبی ندارد. یکی از پرورش‌دهندگان ماهی این منطقه می‎گوید: کامیاران یکی از قطب‌های تولید ماهی در استان است. با وجود این، امکانات مناسبی مانند خودروهای حمل‌ونقل یخچال‌دار و سردخانه منجمدسازی ماهی در این منطقه وجود ندارد. 

«محمود احمدیان» ادامه می‌دهد: بسیاری از پرورش‌دهندگان ماهی در کامیاران پس از اتمام فصل پرورش، ماهی را به صورت آزاد در بازار استان عرضه می‌کنند. همچنین ماهی کامیاران توسط خودروهای دوره‌گرد و چرخ‌دستی‌ها در شرایط غیر بهداشتی عرضه می‌شود. وی تصریح می‎‎کند: نبود شرایط مناسب در بازار ماهی کامیاران موجب کاهش کیفیت آن شده است، به طوری که انواع ماهی از سایر بازارهای کشور در استان توزیع می‌شود. 


شایعه‌سازی در بازار 

در بازار اصلی شهر سنندج شاهد عرضه انواع مواد پروتئینی گوشتی هستیم. یکی از فعالان این صنف می‎گوید: به دلیل محدود بودن محیط فروشگاه انواع گوشت گرم و منجمد را روزانه از شرکت‎های معتبر خریداری می‎کنم.  «برهان حسنی» ادامه می‌دهد: انواع گوشت قرمز با تأیید و نظارت سازمان دامپزشکی استان تهیه می‌شود. همچنین همه لاشه‌های خریداری شده دارای آرم حک شده این سازمان است.
وی می‎افزاید: مرغ منجمد و گرم نیز توسط ستاد تنظیم بازار سازمان جهاد کشاورزی کردستان در بازار سنندج توزیع می‌شود. این شرایط موجب شده انواع گوشت قرمز و مرغ به صورت سالم و بهداشتی به دست مصرف‌کننده برسد. 

حسنی تصریح می‌کند: در چند ماه اخیر شاهد افزایش قیمت گوشت قرمز از ۳۵ هزار تومان به۹۰ هزار تومان بوده‌ایم. همچنین این شرایط در بازار مرغ و ماهی نیز وجود دارد. این توزیع‌کننده مواد پروتئینی می‎گوید: افزایش قیمت انواع گوشت موجب اعتراض برخی شهروندان شده است. این شرایط موجب سوءاستفاده برخی افراد از چنین وضعیتی در بازار سنندج شده است. 
حسنی در ادامه تصریح می‎کند: شایعه‎سازی و انتشار فیلم از لاشه حیواناتی مانند اسب و الاغ نمی‎تواند موجب کاهش قیمت گوشت در بازار شود. 


توصیه‌های بهداشتی 

کارشناس بهداشت محیط و مواد غذایی می‎گوید:هر گونه فرآورده دامی و طیور مانند گوشت گوسفند، گاو، مرغ و ماهی باید قبل از مصرف ۲۴ ساعت منجمد شود. «ویدا چراغی» ادامه می‌دهد: به دلیل عدم آموزش نیروهای بازرسی بازار شاهد تخلفات مختلف در عرضه مرغ و فرآورده‌های آن در بازار کردستان هستیم.

وی می‎افزاید: برخی افراد سودجو با تزریق آب در بسته‌های مرغ‌های منجمد سعی در افزایش وزن و سوددهی آن دارند. چراغی تصریح می‎‎کند: عرضه تخم مرغ و بلدرچین نیازمند توزیع از طریق شرکت‌های معتبر، با مشخصات فنی و تاریخ مصرف مدت‌دار است، در حالی که در بازار شهرهای مختلف کردستان انواع کنسرو، تخم مرغ، ماهی و... به صورت فله‌ای در بساط دست‌فروشان عرضه می‌شود.


تکذیب شایعات  

مدیرکل دامپزشکی کردستان می‎گوید: بازرسی از بازار مواد گوشتی و پروتئینی استان و نظارت بر آن به صورت مداوم انجام می‌شود. «مجتبی ورمقانی» ادامه می‌دهد: در 2روز ۲ هزار و ۵۰۰ مورد بازدید از واحدهای صنفی استان انجام شد. همچنین این بازرسی‌ها موجب کشف ۲ تن انواع فراورده‌های دامی فاسد شد.  وی می‎افزاید: چندی پیش شاهد انتشار و فیلم و عکس از لاشه حیوان نامتعارف در یکی از محله‌های سنندج بودیم. در بازرسی‌ از مراکز عرضه گوشت در این شهر، هیچ‌گونه گوشت الاغ و اسب یافت نشده است.  

ورمقانی در ادامه تصریح می‎‎کند: در بازدید از قصابی و رستوران‌های درون‌شهری و جاده‌ای ۱۱۲ تن فرآورده‎ دامی فاسد کشف شد که پس از دریافت حکم قضایی معدوم شدند.  مدیرکل دامپزشکی کردستان می‎گوید: انتشار چنین فیلم‌هایی در فضای مجازی زنگ خطری برای مردم است تا فرآورده‌های دامی، پروتئینی و گوشتی را از فروشگاه‌های معتبر تهیه کنند. همچنین از مردم استان درخواست می‌شود تمام تخلفات را به واحد نظارت و بازرسی اداره کل دامپزشکی کردستان از طریق سامانه تلفنی ۱۵۱۲ اطلاع دهند.

این خبر را به اشتراک بگذارید