• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
یکشنبه 12 اسفند 1397
کد مطلب : 49583
+
-

شهردار تهران در آیین بهره‌برداری از 4پروژه عمرانی:

امیدوارم تهران به تسخیر دوچرخه‌ها درآید

ترافیک
امیدوارم تهران به تسخیر دوچرخه‌ها درآید


محمد سرابی/ خبر‌نگار
تقاطع سه سطحی بزرگراه شهید حکیم با بلوار المپیک به همراه 3 پروژه عمرانی دیگر به‌عنوان بخشی از پایان کار پروژه‌های نیمه‌تمام در فصل زمستان به بهره‌برداری رسید، اما شهردار در همین مراسم درباره پل‌هایی که از روی بزرگراه‌ها می‌گذرند اخطار داد و تأکید کرد که اگر مراقب این سازه‌ها نباشیم با وقوع زمین‌لرزه یا حوادث مشابه ارتباط میان بخش‌های مختلف شهر به‌دلیل ریزش این پل‌ها قطع خواهد شد. پیروز حناچی در عصر همین روز درباره توسعه دوچرخه‌سواری، افزایش استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی و اولویت شهر برای پیاده‌ها سخن گفت.

در پروژه تقاطع غیرهمسطح بلوار المپیک و بزرگراه حکیم، این بزرگراه در همسطح باقی‌می‌ماند و بلوار المپیک یک سطح پایین‌تر می‌رود. همچنین یک مسیر برای اتصال مسیر شمال به جنوب بلوار المپیک به شرق حکیم ساخته شده است که خودرو‌ها را در یک سطح بالاتر وارد بزرگراه می‌کند. این پروژه با هزینه تقریبی 20میلیارد تومان ساخته شده است. فاز دوم ساخت شبکه جمع‌آوری و هدایت آب‌های سطحی در محدوده خیابان خاوران با 10میلیارد تومان و مقاوم‌سازی‌ و بهسازی لرزه‌ای پل تقاطع بزرگراه شهید چمران در مسیر ورودی نمایشگاه بین‌المللی تهران و پل تقاطع بزرگراه‌های امام علی(ع) و شهید بابایی نیز 3پروژه‌ دیگری هستند که در این روز به بهره‌برداری رسیدند.

پیروز حناچی در این مراسم با اشاره به اینکه باید حدود ٧٠٠ دهنه پل در تهران دائماً بازبینی شوند، اظهار کرد: سال ١٩٩۵ در ژاپن زلزله‌ای رخ داد که تنها ٢٠ ثانیه طول کشید، اما حدود ۶ هزار نفر کشته داد. دو اتوبان اصلی به‌دنبال تخریب پل‌ها از بین رفتند و امکان کمک‌رسانی به مردم مختل شد؛ بخش زیادی از کشته‌شدگان نیز به‌خاطر دیر رسیدن امداد، شکستن شریان‌های اصلی ارتباطی و آتش‌سوزی جان خود را از دست دادند.

حناچی با اشاره به وضعیت اقتصادی شهرداری تهران افزود: پروژه‌های عمرانی در شرایطی اجرا شدند که منابع مالی کافی برای انجام آنها موجود نبود. با وجود این مشکلات تلاش شد تا طرح‌های عمرانی با پیشرفت فیزیکی بالا اجرایی شوند. شهردار تهران درباره‌ هزینه‌هایی که شهروندان درصورت خصوصی‌سازی پروژه‌ها باید پرداخت کنند، تأکید کرد: معمولاً رویه اینطور است که زیرساخت‌ها و زمین را شهرداری و سرمایه برای بهره‌برداری را بخش خصوصی فراهم می‌کند. این را ما انتخاب می‌کنیم که با بی.‌او.تی اجرا شوند یا ازطریق بی.‌او.ال.‌تی. اگر طول مدت بهره‌برداری افزایش پیدا کند هزینه برای مردم نیز کاهش پیدا می‌کند. اکنون 20پروژه‌ نیمه‌کاره عمرانی در شهرداری تهران در حال پیگیری است که برای اتمام آنها مجموعا 600میلیارد تومان هزینه مورد نیاز است. طرح تبدیل پل گیشا که 40درصد پیشرفت داشته و پیش‌بینی می‌شود در سال آینده به بهره‌برداری برسد از همین طرح‌هاست.

شهردار در حاشیه این مراسم، استعفای «ایرج معزی» معاون فنی و عمرانی شهرداری را نیز تأیید کرد و از تصویب طرح تفصیلی منطقه٢٢ در شورای‌عالی شهرسازی و معماری خبر داد که به‌زودی ابلاغ خواهد شد.

شهر متعلق به پیاده‌ها
دیگر مراسمی که شهردار تهران در آن حضور پیدا کرد، همایش «امکان و روش اجرای TOD»  بود. حناچی با اشاره به برگزاری همایش دوچرخه‌سواری در تهران گفت: روزجمعه خیابان میرداماد در تسخیر دوچرخه‌ها بود؛ امیدوارم به‌زودی تمام تهران در تسخیر دوچرخه‌ها قرار گیرد تا روزهای پاک بیشتری برای شهروندان داشته باشیم. سه‌شنبه‌های‌بدون‌خودرو تنها یک نماد است. امیدوارم روزی برسد که برای پیشبرد امور روزانه‌ نیازی به استفاده از وسایل موتوری شخصی نداشته باشیم.

شهردار گفت: باید این پیام را به شهروندان و همه ارسال کنیم که به‌خصوص در مناطق مرکزی شهر اولویت با پیاده‌هاست. یکی از شعارهایی که ما مطرح کردیم این است که این شهر تنها برای خودروها نیست و باید جایی برای زندگی مردم و آرامش آنها باشد.

شهردار با اشاره به شعار «خیابان کامل» افزود: خیابان شانزه‌لیزه پاریس عریض است اما بخش عمده این خیابان به پیاده‌ها تعلق دارد و سنگفرش‌ کردن خیابان هم باعث شده که سرعت خودرو‌ها در آن کاهش یابد.

حناچی اظهار کرد: در زمانی که در معاونت شهرسازی بودم معاون حمل‌ونقل پاریس به تهران آمده بود و در جلسه‌ای که با او داشتیم گفت 13میلیون خودرو در پاریس تردد می‌کنند و مانع تولید خودروسازان نمی‌شوند، اما اگر کسی بخواهد از خودروی شخصی در پاریس استفاده کند او را «نقره داغ» می‌کنند زیرا شهر به شکلی درآمده است که صاحبان خودرو‌های شخصی باید در ترافیک شاهد عبور آسان ناوگان حمل‌ونقل عمومی باشند.

   هجوم خودرو‌های شخصی به بزرگراه‌ها
رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران در همایش «امکان و روش اجرای تی.او.دی» اظهار کرد: از 3493کیلومتر شبکه خیابان‌های تهران تنها 564کیلومتر آن معادل 16درصد بزرگراهی است اما در اوج ترافیک 55درصد حجم تردد‌ها به آن هدایت می‌شود که نشان می‌دهد ساخت بزرگراه‌ها با هزینه بسیار زیاد باعث شده است که خودرو‌های بیشتری به آنها هدایت و گره‌های ترافیکی بیشتر شود. «محمد سالاری» افزود: نزدیک 75درصد خودرو‌های حاضر در معابر ما شخصی یا تاکسی هستند؛ درحالی‌که هزینه کلانی صرف ساخت بزرگراه‌ها و نه افزایش شبکه حمل‌ونقل عمومی شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید