• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
یکشنبه 12 اسفند 1397
کد مطلب : 49575
+
-

دارک وب و دیپ وب چه فضاهایی هستند؟

ناشناس باش

فضاهای ممنوعه اینترنت و واقعیت‌ها و افسانه‌ها درباره آنها

ناشناس باش

نیلوفر جلالی

گوگل دنیای بی‌انتهایی است. هر سؤالی داشته باشید یک جواب برای آن دارد؛ از چگونگی درمان هر نوع سرطان گرفته تا آموزش دوختن پاچه شلوار. خیلی از ما فکر می‌کنیم که اینترنت همان جایی است که فعالیت‌های روزانه‌ مان مثل تماشای یک ویدئو یا چک‌کردن اخبار و یا رزرو بلیت سینما را با آن انجام می‌دهیم اما چه می‌شود اگر به ما بگویند این دنیای بی‌انتها و مملو از اطلاعات که دسترسی به آن برای همه مردم جهان آزاد است، فقط 0/03درصد از کل فضای اینترنت است؟ زیر این سطح، دنیایی قرار دارد که با موتورهای جست‌وجوی معمولی مثل گوگل قابل رؤیت نیست. درحالی‌که میلیون‌ها نفر فقط از سطح اولیه وب که بسیار حجم اندکی دارد، بهره می‌برند، تعداد اندکی کاربر هستند که بخش اعظم اینترنت را در اختیار دارند: سطح عمیق وب.

تفاوت دیپ وب با دارک وب

اگر دنبال موضوعی گشتید و در گوگل آن را نیافتید مطمئن باشید که اطلاعات مربوط به آن، در سطح عمیق‌تری در دنیای وب قرار دارد و فقط دسترسی به آن سخت‌تر است. به آن سطوح عمیق‌تر، دارک وب و دیپ وب می‌گویند. دارک وب (وب تاریک) یک نقطه کوچک در جهان اینترنت است. دارک وب مجموعه‌ای از وبسایت‌هایی است که ‌ای‌پی‌های مخفی دارند و برای دسترسی به آنها نرم‌افزارهای مخصوص نیاز است. سایت‌های دارک وب فقط 0/01درصد از دنیای دیپ وب (عمق وب) را شکل می‌دهد. این قسمت تاریک از دنیای وب جایی است که تروریست‌ها، جنایتکاران و افشاکنندگان اطلاعات کمین کرده‌اند. بیشتر مردم نمی‌دانند که دنیای دیپ وب بیشتر شامل سایت‌های بی‌خطر است؛ مثل اکانت ای‌میل شما که برای دیگران هم قابل دسترس شده و برخی از سرویس‌های شبکه‌ای پولی مثل سایت‌های فروش سریال یا سیستم دانشگاهتان. تصور کنید یک شخص در دنیای دیپ وب فقط با جست‌وجوی نام شما بتواند به محتویات ای‌میلتان دسترسی داشته باشد. به علاوه اینکه دیپ‌ وب بسیار بزرگ است. در سال2001 تخمین زده بودند که 500برابر وب سطحی است و تصور کنید که سرعت رشد دیپ وب از آن زمان چندین برابر بوده است. دارک وب در مقابل دیپ وب بسیار کوچک است و فقط چندین هزار وبسایت را شامل می‌شود.

فعالیت‌های غیرقانونی در دارک وب

کاربران وبسایت‌های دارک وب از نرم افزارهای رمزگذاری شده استفاده می‌کنند که باعث می‌شود موقعیت آنها ناشناس باقی بماند. دلیل اصلی ممنوعیت فعالیت در دنیای دارک وب و دیپ وب همین است: اینکه کاربران می‌توانند هویت خود را مخفی نگه دارند.  صاحبان وبسایت‌های غیرقانونی می‌توانند به‌راحتی و بدون آنکه کسی بداند مکان آنها کجاست، فعالیت و اطلاعات مخربی را منتشر کنند. دارک وب پر است از خرید و فروش اسلحه و مواد‌مخدر، پر است از فیلم‌های واقعی بسیار خشن، تصاویر مستهجن و اذیت و آزار افراد و ... . قماربازها هم در آن فعالیت خوبی دارند. دزدیدن رمز کارت‌های اعتباری، یک تجارت بسیار بزرگ در دنیای دارک وب را شکل داده است. پاسپورت کشورهای مختلف مثل آمریکا را با هزینه حداقلی هزار دلار می‌توان به‌دست آورد. هر نوع مدرکی از هر دانشگاهی در دارک وب قابل خرید و فروش است. اگر بخواهید یک مدرک واقعی از دانشگاه‌های هاروارد، ییل یا استنفورد داشته باشید، با صرف کمترین هزینه‌ها می‌توانید.

شاید یکی از مخوف‌ترین کارهایی که در دارک وب انجام می‌گیرد، استخدام آدمکش برای انجام قتل باشد. طبق گزارش‌ها، تعداد زیادی آدمکش‌های حرفه‌ای در عمیق‌ترین قسمت‌های دارک وب قابل دسترس هستند که برای همیشه، چه برای آن کسی که به آنها پول می‌دهد و چه برای نیروهای امنیتی ناشناس باقی می‌مانند. 

اما دارک وب کاملا هم تاریک نیست. برخی افشاکنندگان مسائل سیاسی، فعالان اجتماعی و روزنامه‌نگارانی که در دنیای واقعی مطالبشان سانسور می‌شود یا ممکن است با واکنش‌های امنیتی مواجه شوند، در آن فعالیت می‌کنند. یکی از مشهورترین سایت‌های دارک وب هم همان سایت ویکی لیکس بود که اسناد مهمی را افشا کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید