• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
شنبه 11 اسفند 1397
کد مطلب : 49520
+
-

زرند؛ بی‌نصیب از تسهیلات مقاوم‌سازی

نماینده زرند: بعد از آنکه زلزله زرند در سال 95 اتفاق افتاد، مصوبه تکمیلی برای این شهرستان تعریف نشد

گزارش
زرند؛ بی‌نصیب از تسهیلات مقاوم‌سازی

راضیه زنگی‌آبادی|   خبرنگار:


در سال 83 زلزله‌ای در شهرستان زرند واقع در شمال شرقی استان کرمان اتفاق افتاد و بیش از 600 نفر از هم‌وطنان جان خود را از دست دادند، بسیاری از خانه‌های این شهر هم به دلیل مقاوم نبودن، خسارت دیدند. بعد از آن هم در سال 95 زلزله‌ای با قدرت 8/6 ریشتر در 5 کیلومتری زرند و 14 کیلومتری یزدان‌شهر، مردم این خطه را غافلگیر کرد. به طوری که هنوز هم آثار آن بر خانه‌های شهر باقی مانده است. این در حالی است که شهرستان زرند از تسهیلات تکمیلی مصوبات دولت برای مقاوم‌سازی واحدهای آسیب‌دیده از زلزله محروم مانده است. 


10هزار واحد غیرمقاوم در زرند 

فرماندار زرند می‌گوید: سال 83 زلزله‌ای در زرند اتفاق افتاد که نزدیک به 653 نفر از مردم این شهر کشته شدند. بعد از این اتفاق، بخشی از منازل شهری و روستایی با تسهیلاتی که در اختیار مردم قرار گرفت بازسازی شدند. زلزله بعدی زرند در مهرماه 95 اتفاق افتاد که تلفات جانی نداشت، ولی خسارت مالی بسیاری برای مردم به وجود آورد. طی برآوردهای انجام‌شده 10هزار واحد غیرمقاوم برای آن زمان تخمین زده شد. در حال حاضر از این تعداد برای 3هزار واحد تسهیلات مقاوم‌سازی اختصاص پیدا کرده است، اما 7هزار واحد در زرند باقی مانده تا در مقابل زلزله مقاوم‌سازی شود. 

«حبیب‌الله خنجری» ادامه می‌دهد: از آنجایی که اعتبار دولت برای 3هزار واحد اختصاص پیدا کرده است، امید داریم این تعداد کامل شود تا ماباقی واحدها نیز مقاوم‌سازی شوند. از این 3هزار واحد 2هزار مورد آن شهری و مابقی روستایی هستند. با توجه به این‌که زرند به 2 بخش مرکزی و یزدان‌آباد تقسیم می‌شود، باید گفت در حال حاضر بخش یزدان‌آباد به مقاوم‌سازی احتیاج بیشتری دارد، چراکه زلزله سال 83 در بخش مرکزی خسارت بیشتری به بار آورد. 


6900 واحد، نیازمند مصوبه تکمیلی 

رئیس اداره بنیاد مسکن زرند در خصوص واحدهای غیرمقاوم این شهرستان توضیح می‌دهد: در زلزله مهرماه 95، 10هزار واحد نیازمند به مقاوم‌سازی برای شهرستان زرند مصوب شد که تاکنون یک‌سوم آن اختصاص پیدا کرده است. تسهیلاتی هم برای حدود 2640 مورد برای کل شهرستان (شهرهای ریحان‌شهر، خانوک و یزدان‌شهر) جذب شده است، اما دلیل باقی ماندن بقیه واحدها، همکاری نکردن بانک صادرات است که سهمیه آن هنوز به دست مردم نرسیده است. 

«احمد سلطانی» برآورد واحدهای غیرمقاوم بعد از سال 95 را 7700 مورد اعلام می‌کند و می‌گوید: تا به حال 1100 پرونده تشکیل و نزدیک به 800 مورد فقط در شهر زرند نوسازی شده است. هنوز نزدیک به 6900 مورد تسهیلات برای خانه‌های غیرمقاوم همین شهر لازم است که اعتبار بند دوم (تکمیلی) هنوز اختصاص پیدا نکرده است. به دلیل وجود تورم‌ها، مردم اقدامی برای تشکیل پرونده نکرده‌اند. در واقع مردم نمی‌توانستند با این مبلغ وام (که برای واحدهای شهری 40 میلیون و برای واحدهای روستایی 30 میلیون تومان است) واحد خود را مقاوم کنند. در صورتی که وام بین 50 تا 70میلیون‌تومان باشد، مردم ترغیب به تشکیل پرونده می‌شوند و اقدام به مقاوم‌سازی می‌کنند. 


توضیحات نماینده زرند

نماینده مردم زرند در این خصوص توضیحات متفاوتی دارد و می‌گوید: تا زمان وقوع زلزله کرمانشاه، برای بازسازی واحدها و مکان‌های آسیب‌دیده از زلزله، اعتباری در روستاها و شهرهای کشور اختصاص پیدا کرد که شامل خسارت‌های زلزله سال 83 زرند هم می‌شد. بعد از زلزله کرمانشاه این مقدار افزایش پیدا کرد و 10 میلیون به تسهیلات مقاوم‌سازی شهرها و روستاها اضافه شد. ما هم در تلاش بودیم برای زلزله‌های استان کرمان خصوصاً راور، زرند و کوهبنان این مبلغ وام را بالا ببریم که حدود 10 میلیون تومان به آن اضافه شد. 

 «حسین امیری‌خامکانی» ادامه می‌دهد: واحدهایی که از خرداد امسال آماده نشدند، به یک موج گرانی برخورد کردند، به همین دلیل ما از دولت خواستیم دوباره افزایشی در تسهیلات داشته باشد، در همین راستا مصوبه‌ای تحت عنوان تکمیلی برای زلزله‌های سال 96 به بعد مطرح شد، از آن‌جایی که زلزله زرند در سال 95 اتفاق افتاده بود مصوبه تکمیلی برای این شهرستان تعریف نشد. به همین دلیل ما در چند نوبت کتبی و شفاهی با نوبخت، رئیس سازمان مدیریت مکاتبه کردیم تا زرند هم شامل زلزله‌های اخیر استان کرمان شود و برابر کوهبنان اعتبار دریافت کند. در حال حاضر هم پیگیر این موضوع هستیم. دیگر مقام‌های استانی هم در حال تلاش برای دریافت این مصوبه تکمیلی برای زرند هستند. اگرچه دولت مخالفتی ندارد، در هر صورت این مصوبه باید مراحل اصلاحیه خود را طی کند.


حق ضایع‌شده مردم زرند

 «احمد سلطانی»، رئیس اداره بنیاد مسکن زرند، می‌گوید: در اصل، دو مصوبه یکی برای زلزله سال 95 و دیگری 96 وجود دارد. افزایش وام برای مقاوم‌سازی واحد‌های زلزله‌زده سال 96 شامل کرمانشاه و کوهبنان شده و مردم توانستند وام و تسهیلات را با قیمتی مناسب تورم‌ها دریافت کنند و حتی وام‌های بلاعوضی هم برای این سال اختصاص پیدا کرده است، اما حق زرند در این موضوع ضایع شده است. 

سلطانی ادامه می‌دهد: اعتباری که برای این شهرستان لحاظ شده مختص زلزله‌های سال 95 بوده، اگرچه مصوبه زرند در سال 95 ایجاد شده، اما به دلیل تاخیر در ابلاغیه دولت به بانک‌ها، مقاوم‌سازی واحدهای این شهرستان از برج 6 سال 96 آغاز شد. از آن‌جایی که دولت اعلام کرده بود واحدها باید تا سال 96 به اتمام برسند حق مردم زرند ضایع شد و مردم هم بعد از آن راضی به گرفتن وام با قیمت کم نشدند. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید