• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
شنبه 11 اسفند 1397
کد مطلب : 49519
+
-

مسیرهای پرترافیک بدون دوربرگردان

معاون فنی عمرانی شهردار تبریز : ترافیک غرب تبریز با ایجاد دوربرگردان در سه‌راهی فرودگاه تا جاده مایان رفع می‌شود

در شهر
مسیرهای پرترافیک بدون دوربرگردان

سیدمرتضی احمدپور|  تبریز – خبرنگار:


رانندگی در غرب تبریز و اتوبان‌های این منطقه از شهر به‌ویژه در ساعات اوج ترافیک برای رانندگان تبریزی یک کابوس تمام‌عیار است. معطلی در ترافیک‌های دور از تحمل این منطقه از شهر ممکن است تا بیش از یک ساعت هم به طول بینجامد و تردد خودروها را با مشکل مواجه کند. وجود صدها واحد صنعتی بزرگ و کوچک، قرار داشتن 2 خروجی در این بخش از شهر، همچنین تردد خودروهای باری بزرگ و کامیون‌ها و تریلی‌های ترانزیتی بر این مشکل افزوده است‌. این ترافیک سنگین در جاده سنتو همچنین سه‌راهی فرودگاه تا ورودی روستای مایان بیشتر است‌. 

این ترافیک فرسایشی در حالی رخ می‌دهد که معمولا یکی از مسیرهای رفت یا برگشت بسته به ساعت مشخصی از روز باز است و ترافیک در یک سمت روان‌تر از سمت دیگر است، اما نبود دوربرگردان‌های لازم در این محورها موجب می‌شود تا رانندگانی که از ادامه راه منصرف شده‌اند، نتوانند از دام ترافیک رهایی پیدا کنند.


حاشیه اتوبان؛ پارکینگ و تعمیرگاه خودرو 

یکی از شهروندان تبریزی که محل کارش در دیزل‌آباد تبریز قرار دارد و هر روز باید از مسیر جاده سنتو و سه‌راهی فرودگاه تبریز عبور کند، با گلایه از وضعیت هندسی راه‌های اصلی این منطقه از شهر می‌گوید: در حالی که اتوبان‌های این بخش از شهر عرض زیادی دارند، اما باز هم ترافیک در این مسیر سنگین است. برخی خودروهای باری بزرگ در کنار جاده توقف می‌کنند و گاهی تا یک روز هم خودرو خود را جابه‌جا نمی‌کنند. برای برخی دیگر هم حاشیه اتوبان‌های این بخش از تبریز حکم پارکینگ و تعمیرگاه خودرو را دارد.

«نقی فاتح» ادامه می‌دهد: تعدادی از فروشگاه‌های صنعتی هم با توجه به عرض مسیر اقدام به دپوی بار در حاشیه جاده می‌کنند. همه این عوامل در کنار بی‌توجهی به سرعت متناسب خودروهای باری و سواری موجب ترافیک در این مسیر می‌شود. اما بدترین وضعیت ایجادکننده ترافیک نبود دوربرگردان و تقاطع غیرهمسطح کافی در این منطقه از شهر است، به نحوی که رانندگان صدها متر برای رسیدن به محل مورد نظر باید خلاف جهت حرکت کرده و یا از مقابل پلیس‌راه یا زیر گذر مایان به محل مورد نظر برگردند.
به گفته این شهروند تبریزی وضعیت زیر پل مایان هم اصلا مناسب دور زدن نیست و وضعیت نامناسب هندسی زیر پل موجب کندی حرکت، حتی توقف خودروها و در نتیجه افزایش بیشتر ترافیک می‌شود.


اجرای طرح‌های اصلاح هندسی در غرب تبریز

معاون فنی عمرانی شهردار تبریز در گفت‌وگو با همشهری درباره انتقاد این شهروند عنوان می‌کند: یکی از اولویت‌های مهم شهرداری در احداث معابر دسترسی، تامین امنیت خودروها و عابران پیاده است. به همین دلیل برخی موانع جاده‌ای در مناطقی از غرب و دیگر مناطق شهر ایجاد شده تا حرکت خودروها ایمن‌تر انجام شود. به‌ویژه در غرب شهر که تردد خودروهای باری سنگین، مطرح است. 

«محمدحسین اسحقی» ادامه می‌دهد: تنها در غرب این شهر حدود هزار واحد صنعتی بزرگ و کوچک وجود دارد که ترددهای روزانه بسیاری به مقصد این واحدها صورت می‌گیرد و یکی از عوامل مهم ایجاد ترافیک سنگین در این منطقه هستند. 
وی با دفاع از ایجاد موانع تردد بین 2 مسیر در غرب شهر بیان می‌کند: برخی خودروهای بزرگ و کوچک برای رسیدن به باند برگشت و با وجود نبود دوربرگردان به صورت حرکت در عرض اقدام می‌کنند که بسیار خطرآفرین است و بر این اساس نیاز به ایجاد موانع بین 2 مسیر رفت و برگشت وجود دارد.

اسحقی با تایید این‌که نبود دور‌برگردان‌های متعدد در غرب شهر ترافیک را سنگین‌تر کرده است، عنوان می‌کند: بر این اساس شهرداری تبریز با تایید شورای ترافیک استان اقدام به اصلاحات هندسی در مسیر می‌کند که با اجرای این طرح‌ها در غرب تبریز مشکل راه‌بندان در این منطقه از تبریز کاهش پیدا خواهد کرد. این مسئول تاکید می‌کند: یک طرح تبادلی مناسب و ایمن هم در مسیر سه‌راهی فرودگاه تا جاده مایان ایجاد می‌شود که می‌تواند مشکل نبود دوربرگردان در این بخش را حل کند. با اجرای این طرح رانندگان دیگر مجبور به دور زدن از زیر پل مایان که مشکلات فنی دارد نیستند، چراکه زیر این پل از ابتدا برای ترددهای محدود در نظر گرفته شده بود و بار ترافیکی سنگین را تحمل نمی‌کند.

معاون فنی عمرانی شهردار تبریز اظهار می‌کند: این طرح تبادلی در زمین‌های خالی اطراف جاده و با عرض مناسب و امکان دور زدن با سرعت کم در نظر گرفته شده و اگر طرح بزرگ‌تری در نظر گرفته می‌شد، باید برای 50 واحد صنعتی در این بخش از شهر تملک انجام می‌گرفت. اما به دلیل صرفه‌جویی در هزینه‌ها و همچنین جلب رضایت شهروندان، طرح در ابعاد کوچک‌تر اجرا می‌شود.
وی بیان می‌کند: با اجرای طرح‌های اصلاح هندسی، امکان تخلیه بار و ایجاد موانع در مسیر، همچنین پارک خودروها در حاشیه جاده کاهش پیدا می‌کند و این محدودیت‌ها در حقیقت به نفع همه خواهد بود.


ضرورت همراهی شهروندان و اصناف 

معاون عمرانی استاندار آذربایجان شرقی هم به مشکلات ترافیکی در غرب این شهر و ایجاد موانع در کنار جاده از سوی برخی اصناف و واحدهای صنعتی، همچنین پارک نامناسب و تردد غیر‌ایمن خودروهای باری و سبک اشاره می‌کند و می‌گوید: در این زمینه باید شهروندان همراهی مناسبی داشته باشند و پیوست‌های اجتماعی هم در اجرای طرح‌های اصلاح ترافیکی در نظر گرفته می‌شود که به دلیل محدود شدن دسترسی اصناف به جاده، مجریان طرح با نصب بنر و برگزاری جلسه توجیهی و توزیع بروشور اقدام به توجیه اصناف می‌کنند. 

«جواد رحمتی» ادامه می‌دهد: در اصلاحات هندسی مورد نظر در این بخش از شهر ممکن است برخی اصناف گلایه‌هایی داشته باشند، اما باید توجه داشت که اولویت، تامین ایمنی شهروندان و تسهیل ترافیک در این بخش از شهر است. نمی‌توان به خاطر تامین منافع عده‌ای، امنیت و ترافیک روان را قربانی کرد.  وی به کارهای کارشناسی‌شده در این اصلاحات هندسی هم اشاره و اظهار می‌کند: کارگروه ترافیک معاونت عمرانی در این زمینه بررسی‌های لازم را انجام داده ست. حتی در مورد تعیین زاویه و متراژ این اصلاحات، همچنین تعیین مسیرهای کندرو در این بخش از شهر جلسات متعددی برگزار شده تا حداقل مشکلات را داشته باشیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید