• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
شنبه 11 اسفند 1397
کد مطلب : 49514
+
-

بازار گران میوه در لرستان

رئیس ستاد تنظیم بازار جهاد کشاورزی لرستان: بالا رفتن قیمت میوه در بازار به جهاد کشاورزی ارتباطی ندارد

بازار
بازار گران میوه در لرستان

فاطمه حافظی|‌  خرم آباد - خبرنگار:


میوه یکی از پرمصرف‌ترین محصولات در خانواده‌هاست اما متاسفانه این روزها سر ناسازگاری با مردم دارد و مانند بسیاری از محصولات روز به روز گران‌تر می‌شود. متولیان سازمان جهاد کشاورزی مسئولیت این بالا رفتن قیمت را بر عهده نمی‌گیرند و می‌گویند دلیل اصلی آن عرضه نشدن میوه به نرخ دولتی است که باید از سوی سازمان صمت انجام شود.

 از طرفی نبود بازارچه میوه باعث چندنرخی شدن میوه در مرکز استان شده و به گفته مسئولان شهرداری خرم‌آباد، در هر نقطه از شهر محصولات کشاورزی با قیمت‌های متفاوت به فروش می‌رسد. ضمن این‌که سازمان صمت هم عنوان می‌کند این التهاب قیمت طبیعی است و با عرضه میوه با نرخ دولتی در آستانه نوروز از بین می‌رود. 


بالا رفتن روزانه قیمت میوه
 
به بازار روز خرم‌آباد سر زدیم؛ جایی که همیشه قیمت میوه نسبت به هر جای دیگری از شهر، البته به جز خودروهای میوه‌فروش، ارزان‌تر بوده، اما اینجا هم از ارزانی خبری نیست. 
یکی از شهروندان که در حال بررسی قیمت میوه‌‌هاست، می‌گوید: اصلا معلوم نیست نرخ‌ها را چه کسانی تعیین می‌کنند. این افراد از فشار اقتصادی زیادی که به خانواده‌ها وارد شده است خبر دارند یا نه؟ 

 «رضا فرخی» می‌افزاید: پرتقال تا 10 روز پیش هر کیلو 3 هزار تومان در این بازار عرضه می‌شد و خودروها هم آن را هر کیلو 2500 می‌فروختند، اما الان قیمت هر کیلو پرتقال پیوندی 8 هزار تومان و تامسون 5 هزار تومان شده است. 
وی یادآوری می‌کند: با این قیمت‌ها، بسیاری از فروشندگان هنوز هم اجازه نمی‌دهند خریدار میوه را سوا کند و آن را درهم درون کیسه می‌ریزند. با این قیمت‌ها، اگر یکی‌دو میوه خراب هم وجود داشته باشد، خریدار در هر کیلو خرید هزار تومان ضرر می‌کند. فرخی بیان می‌کند: بازرسان  چرا با این گرانی‌ها برخورد نمی‌کنند؟ به دلیل نبود نظارت بازرسان، مردم مجبورند کالا یا مواد خوراکی خود را هر بار با قیمتی بیش از قیمت قبلی خریداری کنند. 


گرانی برای خریدار و فروشنده

در این میان یکی از فروشندگان هم می‌گوید: وقتی میوه را گران می‌خرم چطور ارزان بفروشم؟ درست است که گران شده اما این گرانی به نفع فروشنده هم نیست. من هم مجبورم نسبت به قبل، خرید کمتری داشته باشم تا حداقل محصولاتم را به فروش برسانم و متضرر نشوم.  «طاهر جمشیدی» می‌افزاید: میوه را با قیمت مناسب و پایین در اختیار من فروشنده قرار بدهند تا من هم با قیمتی پایین‌تر بفروشم. مردم این گرانی‌ها را از چشم فروشنده‌ها می‌بینند در صورتی که ما نیز گران تحویل می‌گیریم. با این قیمت‌ها بسیاری از خانواده‌ها با درآمد پایین یا متوسط مجبورند میوه را از سبد خریدشان حذف کنند. 

برای بررسی بیشتر موضوع به سمت محل تجمع خودروهای فروش میوه رفتیم تا از قیمت‌ها در آنجا مطلع شوم. از یکی از فروشنده‌ها قیمت پرتقال و سیب را پرسیدم. سیب قرمز هر کیلو 17 هزار تومان، پرتقال پیوندی مجلسی هر کیلو 10 هزار تومان، پرتقال پیوندی معمولی 8 هزار تومان و پرتقال تامسون هر کیلو 5 هزار تومان به فروش می‌رسد. یکی از شهروندان می‌گوید: خرید میوه را از خودروها به فروشگاه‌ها یا مغازه‌ها ترجیح می‌دهم زیرا به‌صرفه‌تر است. 

 «مینا اکبرزاده» اظهار می‌کند: مگر هر خانواده در ماه چقدر درآمد دارد که برای خرید هر کیلو میوه 10 تا 17 هزار تومان هزینه کند؟ خرید یک کیلو هم که به نیاز یک خانواده جواب نمی‌دهد و باید حداقل 2 کیلو میوه برای مصرف یک خانواده 3 نفری خرید که حداقل 30 هزار تومان هزینه دارد. 

وی ادامه می‌دهد: این هزینه تنها مربوط به خرید میوه است. با یک حساب سرانگشتی هر روز باید برای گذران وعده‌های غذایی 100 هزار تومان بپردازیم. 
اکبرزاده عنوان می‌کند: هنوز خرید میوه برای عید شروع نشده و این افزایش قیمت‌ها ایجاد شده است. از بازرسی و نظارت هم خبری نیست. اگر به روزهای پایانی اسفند نزدیک شویم، معلوم نیست قیمت‌ها به کجا می‌رسند. 


قیمت فعلی میوه به توزیع دولتی مربوط نیست

رئیس ستاد تنظیم بازار جهاد کشاورزی لرستان در این زمینه می‌گوید: تاکنون 450 تن پرتقال و 250 تن سیب با کیفیت مطلوب به سردخانه‌ها حمل شده است و نگهداری می‌شود. «عظیم دادگر» بیان می‌کند: در حال حاضر بالا رفتن قیمت میوه در بازار به جهاد کشاورزی و توزیع و عرضه ما ربطی ندارد زیرا میوه ذخیره شده را 15 اسفند به بعد توزیع می‌کنیم. وی می‌افزاید: برای میوه‌های ذخیره‌شده فعلا نرخی تعیین نشده است و براساس نرخ تهران به صورت سراسری به استان‌ها ابلاغ می‌شود. متاسفانه بازار در دست افرادی قرار دارد که نرخ‌ها را به هر میزان که میلشان باشد، افزایش می‌دهند. 

رئیس ستاد تنظیم بازار جهاد کشاورزی استان در بخش دیگری از صحبت‌هایش به بالا رفتن نرخ میوه توسط خودروهای فروش میوه نیز می‌گوید: این افراد میوه را خودشان از باغدار خریداری می‌کنند و در شهرها به هر قیمتی که می‌خواهند، عرضه می‌کنند. البته بالا رفتن قیمت میوه در مغازه‌ها نیز بر افزایش نرخ میوه عرضه شده توسط این خودروها تاثیر می‌گذارد. 

وی ادامه می‌دهد: شبکه مشخصی برای تعیین نرخ میوه در بازار نداریم و چون نظارتی هم بر قیمت‌ها وجود ندارد، هر جور که بخواهند قیمت را در دست می‌گیرند و وضعیت بازار را به هم می‌ریزند. 
دادگر همچنین بیان می‌کند: لازم است در شهرهای استان، به ‌ویژه خرم‌آباد نیز بازارچه عرضه میوه داشته باشیم تا بتوانیم در یک محل مشخص نرخ میوه را تعیین کنیم و از گرانی‌ آن جلوگیری شود. 


نرخ‌گذاری میوه‌ها در نیمه اسفند

معاون امور بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان هم در این خصوص می‌گوید: میوه‌های ذخیره شده برای عرضه در اسفند هنوز به سازمان صنعت، معدن و تجارت تحویل داده نشده‌اند.  «حسین دالوند» می‌افزاید: میوه‌های ذخیره‌شده نیز تاکنون تعیین نرخ نشده‌اند و یک روز قبل از زمان عرضه، کارشناسان کمیته قیمت‌گذاری با استعلام نرخ از استان‌های همجوار، نرخی را برای میوه‌ها در نظر می‌گیرند. 

این مسئول بیان می‌کند: همیشه در اوایل اسفند با التهاب قیمت میوه در بازار مواجه هستیم و تا زمانی که میوه با نرخ دولتی عرضه نشود، این التهاب و نرخ بالا کماکان وجود دارد. 
وی یادآور می‌شود: دلیل این موضوع نیز به ذخیره‌سازی میوه‌ها برمی‌گردد و هیچ انباری تا قبل از 15 اسفندماه تخلیه نمی‌شود. همین موضوع باعث بر هم زدن نظم بازار میوه شده است. اما این روند تنها چند روز دیگر باقی است و با عرضه دولتی میوه، این حباب و التهاب شکسته می‌شود و از بین می‌رود. 


نبود بازارچه دلیل گرانی میوه نیست

معاون خدمات شهری شهردار خرم‌آباد درباره نبود بازارچه میوه می‌گوید: نبود بازارچه عرضه میوه و تره‌بار را در شهر خرم‌آباد نمی‌توان منکر شد. برای راه‌اندازی این بازارچه چندین مکان را به ‌ویژه در 60 متری، میدان کریم‌خان، گلستان و... به اداره مسکن و شهرسازی پیشنهاد داده‌ایم اما این نهاد برای واگذاری مشکلات خاص خود را دارد و باید تا رفع آنها منتظر بمانیم.

«رضا خدامرادی» در بخش دیگری از صحبت‌هایش بیان می‌کند: برای توزیع میوه در اواخر اسفند هر سال شهرداری همکاری‌های لازم را با تعاون روستایی، جهاد کشاورزی و... برای عرضه داشته است و دارد.
 هر سال تعاون روستایی چندین نقطه را برای عرضه به شهرداری پیشنهاد ‌داده و شهرداری نیز مجوز را صادر کرده  همکاری‌های لازم را به عمل آورده است. وی می‌افزاید: امسال نیز شهرداری آمادگی لازم را برای صدور مجوز و تعیین نقاط پیشنهادی دارد تا عرضه میوه با نرخ دولتی انجام شود.  

معاون خدمات شهری شهردار خرم‌آباد ربط دادن دلیل گرانی میوه را به نبود بازارچه موضوعی غیرمرتبط عنوان می‌کند و می‌گوید: نبود بازارچه دلیل گرانی میوه نیست و نمی‌توان نبود نظارت درست، عدم توزیع به‌موقع و... را در گرانی میوه به نبود بازارچه ربط داد.

این خبر را به اشتراک بگذارید