• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
شنبه 11 اسفند 1397
کد مطلب : 49512
+
-

ساحل آستارا؛ مسموم شیرابه زباله‌ها

رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست آستارا: برای ساماندهی پسماند به اعتبار دولتی و سرمایه‌گذارنیازاست

طبیعت
ساحل آستارا؛ مسموم شیرابه زباله‌ها

 فرشته رضایی|  آستارا-خبرنگار:


اگرچه سرسبزی و پوشش گیاهی از نمادهای طبیعت گیلان است، اما به دلیل بدرفتاری با محیط‌زیست و مدیریت نکردن پسماند، اکنون باید زباله را هم به نمادهای استان اضافه کنیم. از شرق تا غرب گیلان درگیر موضوع زباله است. 

تاکنون هیچ دولتی حتی با کمک فاینانس نتوانسته پسماند را ساماندهی کند. از این رو در کنار افزایش تولید زباله و دنبال نشدن طرح تفکیک زباله از مبدا، وضعیت بدتر هم خواهد شد. دپوی زباله و ورود شیرابه به ساحل در آستارا طی ۲۰ سال، نگرانی فعالان محیط‌زیست را رقم زده است. منطقه داداش‌آباد محل دفن پسماند با ۱۷ هکتار مساحت در نزدیکی ساحل دریای خزر و حاشیه پناهگاه حیات‌وحش لوندویل قرار دارد. بوی تعفن ناشی از زباله‌ها و شیرابه‌ها در این منطقه آزاردهنده است.


تخلیه روزانه ۱۰۰ تن زباله 

مدیر گروه مردم‌نهاد زیستمان شهرستان آستارا به همشهری گفت: در زمینی به مساحت ۱۷ هکتار روزانه ۱۰۰ تن زباله تخلیه می‌شود. شهرداری آستارا در سال ۷۶ نزدیک همین مکان، طرح ساحلی صدف را اجرا کرد که با توجه به ساخت‌و‌ساز در آنجا، محیط‌زیست منطقه نابود شد.

«مهدی نصرتی» افزود: زباله و دپوی آن، ورود شیرابه به دریا، تداوم ساخت‌و‌ساز، اجرای طرح ساحلی و ایجاد بازارچه، اوضاع را بدتر کرده است.وی ادامه داد: از میزان ورود شیرابه اطلاع دقیقی ندارم، اما قطعا ورود آن به دریا هم برای کسانی که شنا می‌کنند و هم برای آبزیان خطرناک است. قطعا باید مسئولان حفاظت محیط‌زیست آستارا با کمک دیگر نهادها برای این معضل چاره‌ای در نظر بگیرند. 


پیگیر ساخت حوضچه شیرابه هستیم

رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست آستارا هم در این‌باره گفت: در خصوص مدیریت پسماند آستارا چندین جلسه با حضور شهردار برای ساماندهی زباله برگزار کرده‌ایم. قرار شد با اعتباراتی که از سوی دولت اختصاص داده می‌شود کانال و حوضچه شیرابه ساخته شود‌.

«محمدرضا روشنی» افزود: برای ساماندهی پسماند نیاز به اعتبار دولتی و سرمایه‌گذار است. متاسفانه در هیچ نقطه‌ای از گیلان فکری اساسی برای حل معضل زباله نشده است، اما قرار است که در منطقه جوکندان تالش برای پسماند زباله مکانی ایجاد و زباله‌های چند شهر غربی گیلان در آنجا تجمیع شود. وی بیان کرد: در حال حاضر تفکیک زباله از مبدا منجر به کاهش زباله ‌تر شده است.
این مسئول در مورد میزان شیرابه ورودی به دریا هم گفت: الان نمی توانیم آمار آن را بگوییم.روشنی در مورد آلودگی آب دریا در آستارا اظهار کرد: آب مشکلی ندارد، نمونه‌برداری هم کرده‌ایم.


هر دقیقه ۱۲ لیتر شیرابه

نماینده آستارا در مجلس شورای اسلامی درباره شیرابه‌ها گفت: محل انباشت زباله‌ها نزدیک دریاست و هر دقیقه 12 لیتر شیرابه تولید می‌شود.«ولی داداشی» افزود: البته هنگام بارندگی میزان این شیرابه‌ها بیشتر خواهد شد و سواحل را آلوده می‌کند. وی با هشدار نسبت به آلودگی دریای خزر بر لزوم انجام اقدامات پیشگیرانه برای کنترل آلودگی تاکید کرد و افزود: متاسفانه فاضلاب صنعتی و خانگی استان‌های شمالی پس از ورود به رودخانه‌ها به دریای خزر می‌ریزد و این موضوع تهدیدی جدی برای دریاست.

 این مسئول با بیان این‌که ورود فاضلاب‌های خانگی و صنعتی به دریای خزر انقراض آبزیان را به دنبال دارد، گفت: یکی از اقدامات پیشگیرانه برای بهبود وضعیت زیست‌محیطی دریای خزر، مکانیزه کردن دفع فاضلاب است.
داداشی با اشاره به این‌که سیستم فاضلاب در تمامی شهرهای گیلان تکمیل نشده است، افزود: سیستم فاضلاب آستارا دچار مشکل است و دولت توجهی به این موضوع ندارد؛ در حالی که 70 درصد آلودگی دریای خزر به علت ورود فاضلاب‌های خانگی و صنعتی است. 


پروژه پسماند تالش 

 قرار است پروژه پسماند تالش به زودی تکمیل و برای ساماندهی زباله شهرهای غرب گیلان وارد عمل شود. فرماندار تالش پیشتر در این‌باره گفته بود: از اواخر شورای شهر چهارم تالش این پروژه آماده اجرا و قراردادها نیز منعقد شد. 

«عیسی مهدوی» اظهارکرده بود: این پروژه با ۲۰۰مترمربع مساحت و سوله‌ای که آماده بود، تحویل سرمایه‌گذار شد. منتها چون این ۲۰۰مترمربع در محدوده محافظت شده محیط‌زیست قرار داشت ارزیابی ملی شد و پروژه تا این مرحله رسید. وی افزوده بود: ازجمله مشکلات در سر راه پروژه پسماند تعهدات کارفرما به شهرداری بود که انجام نشده است. مهدوی با اشاره به انجام مراحل اولیه پروژه، ابراز امیدواری کرده بود که با مشارکت و همکاری شهرداری‌ها و فرمانداران و بخشداری‌های غرب گیلان این پروژه به سرانجام برسد. این مسئول یکی از راهکارها برای حل معضل عقب‌ماندگی این ‌پروژه را واگذاری اجرای آن به شهرداری به صورت مشارکتی دانسته و راهکار دیگر را واگذاری پروژه از شهرداری به شرکت مشارکتی برشمرده بود.

این خبر را به اشتراک بگذارید