• جمعه 31 فروردین 1403
  • الْجُمْعَة 10 شوال 1445
  • 2024 Apr 19
شنبه 11 اسفند 1397
کد مطلب : 49510
+
-

مسافران خوزستان به دنبال جای خواب

مدیرکل میراث فرهنگی خوزستان: بیشترین کمبود اقامتگاه و هتل مربوط به شهرهای باغملک، هندیجان و شادگان است

زیر ذره‌بین
مسافران خوزستان به دنبال جای خواب

سیدعلیرضا شریفی| اهواز- خبرنگار:


سالانه گردشگران زیادی استان‌های خود را به مقصد خوزستان ترک می‌کنند و همین موضوع به ‌ویژه در ماه‌های اسفند و فروردین خوزستان را به صدر آمار استان‌های گردشگر‌پذیر می‌برد. اما این گردشگران از نبود محلی برای اسکان گلایه دارند. کمبود هتل و مسافرخانه در برخی از شهرهای جنوبی خوزستان نمود بیشتری پیدا می‌کند و به همین دلیل خود مردم پیشگام میزبانی از گردشگران می‌شوند و آنها را در خانه‌های شخصی‌شان اسکان می‌دهند. بارش‌های پاییز و زمستان اخیر خوزستان متعادل شدن دمای هوا را در ماه گذشته به دنبال داشت و به گفته استاندار، سبب شد فقط در تعطیلات بهمن بیش از 815 هزار گردشگر این استان را برای سفر انتخاب کنند.


مشکلی برای اسکان مسافران نداریم

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌ دستی و گردشگری خوزستان در این باره به همشهری می‌گوید: ستاد هماهنگی خدمات سفر برای ساماندهی گردشگران در خوزستان تشکیل شده و استاندار رئیس آن است. این ستاد 11 کمیته مستقل دارد که اکثر آنها دستگاه‌های دولتی هستند. 
«حکمت موسوی» با بیان این‌که کمیته اسکان ستاد مذکور مسئول ساماندهی گردگشران و تامین محل اسکان آنهاست، می‌افزاید: برای اسکان از همه ظرفیت هتل‌ها، مسافرخانه‌ها، مساجد، حسینیه‌ها، بقاع متبرکه و پارک‌های استان استفاده می‌شود و پیش‌بینی ما این است که امسال هم مشکلی در این زمینه پیش نیاید. 

وی عنوان می‌کند: در جلسه ستاد هماهنگی خدمات سفر تاکید استاندار بر این بود که از فضاهای مسقف برای اسکان مسافران نوروزی بهره ببریم تا در صورت بارندگی، آنها با مشکل مواجه نشوند.  موسوی بیان می‌کند: البته منکر کمبود هتل در خوزستان و اهواز نیستیم و بخش خصوصی باید به این موضوع ورود کند تا خلأها برطرف شود.
طبق برخی آمار، 64 مرکز اقامتی با ظرفیت بیش از 1400 تخت در خوزستان فعال هستند و خلأ جدی در شهرهای گردش‌پذیر این استان مانند باغملک، هندیجان و شادگان در این زمینه وجود دارد.


رقابت مهمانسراهای دولتی با هتل‌های خصوصی

یک کارشناس گردشگری نیز به همشهری می‌گوید: وقتی یک سرمایه‌گذار بخواهد برای ساخت هتل سرمایه‌گذاری کند، همه جوانب آن را می‌سنجد که متاسفانه در خوزستان شرایط برای ساخت هتل مساعد نیست. «علی اکبری» می‌افزاید: با توجه به فعالیت بنگاه‌های بزرگ اقتصادی در خوزستان، از دیرباز مهمانسراهای زیادی در این استان ساخته شده‌اند و همین موضوع سبب شده است اکثر گردشگران این مهمانسراها را برای اسکان انتخاب کنند.

وی بیان می‌کند: از سوی دیگر، رونق بازار هتل‌ها در زمان برگزاری همایش‌ها یا پیک سفرهاست که هتل‌های بخش خصوصی در این شرایط هم توان رقابت با مهمانسراهای دولتی و دیگر ظرفیت‌های اسکان را ندارند چراکه قیمت اسکان در هتل‌های خوزستان با مهمانسراهای دولتی اختلاف فاحش دارد.
خلیلی اظهار می‌کند: همه شرکت‌های صنعتی بزرگ در خوزستان اقدام به ساخت مهمانسرا کرده‌اند و امروز تعداد تخت‌های موجود در مهمانسراهای دولتی این استان ۳ برابر تخت‌های موجود در هتل‌هاست.


کمبود مراکز اقامتی استاندارد در شهر شوش

این کارشناس گردشگری به وجود آثار ثبت جهانی شده در شوش اشاره و بیان می‌کند: کمبود زیرساخت‌ها و مراکز اقامتی استاندارد از مهم‌ترین مشکلات خوزستان در شوش است چراکه گردشگران این منطقه برای اسکان یا راهی اهواز می‌شوند یا در هتل جهانگردی دزفول اقامت می‌کنند. خلیلی می‌گوید: در شوش ۲ هتل وجود داشت که یکی از آنها به تالار عروسی تبدیل شد و دومین هتل شرایط مناسبی برای اسکان گردشگران خارجی ندارد. در شوش ضعف سرمایه‌گذاری وجود دارد و مسئولان استانی باید با اداره‌کل میراث فرهنگی بیشتر همراهی کنند تا سرمایه‌گذاران وارد این موضوع شوند.  وی اضافه می‌کند: اداره‌کل میراث فرهنگی در جذب سرمایه‌گذار موفق عمل کرده اما در حفظ و نگهداری آن نتوانسته است عملکرد موفقی داشته باشد که دلیل عمده آن تفکر دستگاه‌های اداری در خوزستان است. نمی‌توان در کوتاه‌مدت تفکر سازمان‌ها و ادارات را تغییر داد و برای تغییر رویه فعلی به فرهنگ‌سازی درازمدت نیاز داریم.


چرا سرمایه‌گذارها هتل نمی‌سازند؟

یک هتلدار نیز در این زمینه به همشهری می‌گوید: مردم و مسئولان خوزستان هنوز نپذیرفته‌اند که این استان گردشگرپذیر است و به همین دلیل زمینه روانی برای سرمایه‌گذاری در این حوزه در آن به ‌وجود نیامده است. برای نمونه، اگر یک غیرخوزستانی درباره این استان از مردم بومی سوال کند، با این پاسخ مواجه می‌شود که وضعیت روز به روز بدتر می‌شود و فقط خاک و مشکل و معضل وجود دارد. خب، این دیدگاه‌ها به گوش سرمایه‌گذار می‌رسد و به همین دلیل از سرمایه‌گذاری صرف‌نظر می‌کند.

«شهریار آرین‌نژاد» با اشاره به ظرفیت‌های گردشگری خوزستان عنوان می‌کند: همه این ظرفیت‌ها مغفول مانده‌اند و به همین دلیل سرمایه‌گذار از ساخت هتل در خوزستان هراس دارد و به دنبال ساخت مراکز اقامتی نیست و ترجیح می‌دهد در زمینه مسکن سرمایه‌گذاری می‌کند.

وی با بیان این‌که فرودگاه اهواز چهارمین ترافیک فرودگاهی کشور را دارد، می‌افزاید: اما در سال‌های اخیر همه پروازهای خارجی از این فرودگاه کوچ کرده‌اند. سرمایه‌گذار با دیدن کوچ این پروازها به این دیدگاه می‌رسد که این استان مقصد گردشگران نیست و به همین دلیل برای سرمایه‌گذاری در بخش هتلداری رغبت پیدا نمی‌کند.

این هتلدار خوزستانی با بیان این‌که کیفیت هتل‌های خوزستان از برخی استان‌های کوچک هم پایین‌تر است، می‌گوید: اکثر هتل‌های خوزستان متعلق به سرمایه‌گذاران دولتی هستند و در 2 دهه گذشته به ‌صورت جدی کسی وارد صنعت هتلداری نشده است.وی با اشاره به رقابت بخش دولتی با بخش خصوصی در صنعت هتلداری در خوزستان اظهار می‌کند: در روزهای گذشته 14 گردشگر قصد داشتند در هتل ما اتاق بگیرند که یکی از واسطه‌ها در یک مهمانسرای دولتی برای آنها جا رزرو کرد و آنها آن مهمانسرا را برای اسکان انتخاب کردند.


دولت از ساخت هتل در خوزستان حمایت کند

این هتلدار با بیان این‌که نحوه اقامت گردشگران در اهواز مانند یک شهر 200 هزار نفری است، می‌گوید: اغلب مسافران در پارک‌ها و مهمانسراهای دولتی اقامت می‌کنند در صورتی که دولت باید از ساخت هتل در اهواز توسط بخش خصوصی حمایت کند تا بین هتلداران رقابت ایجاد و قیمت‌ها شکسته شود.

آرین‌نژاد می‌افزاید: باید مسافر و گردشگر را تکریم و خوب از او میزبانی کنیم تا برای سفر مجدد به خوزستان ترغیب شود. اگر یک مسافر در پارک و سوله‌های نمایشگاهی و ورزشی اقامت کند، بدون شک بار بعد این شهر را برای سفر انتخاب نمی‌کند چراکه سختی‌ها و مرارت‌های این سفر زیاد است و او ترجیح می‌دهد در شهر دیگری اوقات خود را بگذراند.

وی عنوان می‌کند: به ‌صورت سیستمی موانعی برای هتلداری و سرمایه‌گذاری وجود ندارد اما متاسفانه برخی ایرادات ازسوی افراد وارد می‌شود و سختگیری‌های بی‌مورد کارشناسان مانع می‌شود.آرین‌نژاد می‌افزاید: برای نمونه، بنده برای ساخت هتل 15 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری کردم اما بانک دولتی برای پرداخت تسهیلات با سود کم همکاری نکرد و به دلیل برخی از ایرادات ساده هم یک ریال تسهیلات نداد. 
***
کمتر از 20 روز به نوروز باقی مانده است و باید به فکر اسکان گردشگران بود تا هم زمینه برای رقابت هتلداران در زمینه جذب گردشگران ایجاد شود و هم مسافران در یافتن یک مکان امن برای اسکان با مشکل مواجه نشوند. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید