• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
شنبه 11 اسفند 1397
کد مطلب : 49489
+
-

تب و تاب قیمت‌ها در بازار میوه

همشهری وضعیت قیمت‌ها در بازار میوه‌ و‌ تره‌بار استان را در گفت‌وگو با فعالان این صنف بررسی کرده است

بازار
تب و تاب قیمت‌ها در بازار میوه

زهرا اشرف‌زاده| البرز - خبرنگار:


تامین میوه شب عید مساله مهمی است که نهادهای مسئول را هر سال با خود درگیر می‌کند. به‌ویژه امسال که معیشت مردم با مشکلات بیشتری نسبت به سال‌های گذشته روبه‌رو است، انتظار می‌رود میوه‌های دولتی شب عید که به گفته مسئولان در سردخانه‌ها ذخیره شده‌اند، با قیمت معقول توزیع شوند. به گفته وزیر جهاد کشاورزی، سیب و پرتقال بازار شب عید تامین شده‌اند و توزیع میوه‌های ذخیره‌ شده با حضور و نظارت جدی بازرسان صورت خواهد گرفت. از همین رو مردم انتظار دارند قیمت کاذبی که همه ساله شب عید در رابطه با میوه وجود دارد، امسال کنترل شود و باعث نارضایتی آنها نشود.


افزایش قیمت میوه و سبزی 

یکی از شهروندان با گلایه از افزایش قیمت میوه در شب عید می‌گوید: هر سال نزدیک عید که می‌شود قیمت‌ها یکباره افزایش پیدا می‌کند و صحبت‌ها و برنامه‌های اعلام شده برای تنظیم بازار عملا بی‌تاثیر می‌شود. البته باید بگوییم غرفه‌های عرضه میوه که در سال‌های اخیر رایج شده، به شرط آن‌که میوه‌هایشان کیفیت مناسبی داشته باشد، کمی در تعادل قیمت‌ها تاثیرگذارند.

«مرضیه ناصری» می‌افزاید: در روزهای اخیر شاهد افزایش قیمت سبزی و صیفی‌ها هستیم به‌طوری که از قیمت میوه هم جلو زده است. قیمت سبزی خوردن که همیشه ارزان‌ترین سبزی بوده، به کیلویی 6 هزار تومان رسیده است که اگر مجبور نبودم، نمی‌خریدم.


دلایل افزایش قیمت صیفی

یکی از میوه‌فروشان کرجی درباره دلیل افزایش قیمت‌ها می‌گوید: در این فصل تنها منطقه تامین‌کننده سبزی و صیفی‌ها‌ مانند کاهو و سبزی خوردن جنوب کشور است که جوابگوی نیاز همه کشور نیست. بارندگی‌های اخیر نیز در کاهش عرضه تاثیرگذار بوده است. از طرفی وقتی از میدان میوه و تره‌بار کاهو با قیمت بیش از 5 هزار تومان خریده می‌شود، هنگام عرضه و زمانی که دورریز آن گرفته شود، برای مغازه‌دار ۹ هزار تومان تمام می‌شود و او هم این محصول را با قیمت ۱۰ تا ۱۵ هزار تومان - بنا بر موقعیت اقتصادی واحد صنفی - به فروش می‌رساند.

«صادق شکراللهی» ادامه می‌دهد: همچنین کشاورزان و باغداران محصولات خود را ذخیره‌ کرده‌اند به امید آن‌که بتوانند آنها را در بازار شب عید با قیمت‌های مورد نظرشان بفروشند. با عرضه این محصولات در بازار شب عید ممکن است قیمت‌ها شکسته و میوه با قیمت پایین‌تری به شهروندان عرضه شود.


صادرات؛ مهم‌ترین عامل گرانی در  بازار میوه

رئیس اتحادیه میوه‌فروشان کرج صادرات را دلیل اصلی گرانی میوه عنوان می‌کند و می‌گوید: در صورت استمرار روند کنونی و صدور میوه به کشورهای همسایه، بدون شک در آینده‌ نزدیک با مشکلات به مراتب بیشتری مواجه خواهیم شد. درواقع صادرات اقلام ضروری سبب شده است بازار سخت‌ترین دوران تاریخ خود را تجربه کند.«محمدرضا فلاح» می‌افزاید: نوسانات اخیر در بازار ارز عامل دیگری بود که موجب شد از صادرات میوه سودی حاصل نشود، بلکه بازار با مشکلات زیادی مواجه شود.

وی بیان می‌کند: یکی دیگر از دلایل گرانی، بارش و سرمای شدید ابتدای سال بود که موجب از بین رفتن بسیاری از محصولات در استان‌های مختلف شد و بازار میوه را دچار اختلال کرد.
فلاح با اشاره به محدود شدن واردات میوه ادامه می‌دهد: اکنون موز، نارگیل و آناناس جزو اقلام وارداتی هستند و این در حالی است که واردات برخی محصولات مثل انبه ممنوع شده است.


ردپای دلالان در افزایش قیمت‌ها

رئیس اتحادیه بارفروشان کرج با بیان این‌که میوه به مقدار مورد نیاز در بازار موجود است، می‌گوید: وظیفه ذخیره‌سازی و انبار میوه بر‌عهده جهاد کشاورزی است و ما میوه‌هایی را که از باغ‌ها فرستاده می‌شود در میدان توزیع 
می‌کنیم.«سیف‌الله عسگرخانی» درباره گرانی میوه و تره‌بار در روزهای اخیر و افزایش قیمت کاهو به 15 هزار تومان اظهار می‌کند: بخشی از صحبت‌ها شایعه است. در میدان میوه و تره‌بار اصلا این قیمت‌ها وجود ندارد و این به دلیل شیطنت‌هایی‌هایی است که برخی مغازه‌داران و دلالان می‌کنند. برای مثال، نرخ مصوب کاهو در میدان 7 هزار تومان و در حال کاهش نیز است، اما می‌بینیم که مغاز‌داران آن را 2‌برابر قیمت می‌فروشند.

وی ادامه می‌دهد: قیمت مصوب دولت برای سیب و پرتقال - میوه‌های اصلی شب عید - 3100 تومان است که فکر نمی‌کنم امکان فروش آنها را با این قیمت‌ داشته باشیم چراکه قیمت‌ها کمی بالا رفته است. با این حال پیش‌بینی می‌شود قیمت از همین حدود تا 5 هزار تومان باشد.
عسگرخانی درباره دلیل افزایش قیمت‌ها می‌گوید: این افزایش قیمت به دلیل افزایش هزینه باغداران است چراکه امسال قیمت سم، کود، سبد و حمل‌ و ‌نقل چند برابر شده و طبیعی است که روی قیمت میوه و تره‌بار هم اثر بگذارد.


برپایی نمایشگاه بهاره در گلشهر

معاون برنامه‌‌ریزی و توسعه فرمانداری ویژه شهرستان کرج با تاکید بر لزوم حفظ کرامت و شأن مردم در خرید کالاهای اساسی شب عید می‌گوید: اگر اقلام اساسی و مورد نیاز مردم در محلات به صورت مناسب پراکندگی داشته باشد، دیگر لازم نیست مردم برای تامین کالاهای مورد نیازشان به مرکز شهر مراجعه کنند.

«محمد مجرد» از برپایی نمایشگاه بهاره نیز خبر می‌دهد و می‌افزاید: این نمایشگاه توسط سازمان صنعت، معدن و تجارت استان و شرکت نمایشگاهی با مشارکت اتاق اصناف در محل گلستان گلشهر کرج برگزار خواهد شد.  وی ادامه می‌دهد: در این نمایشگاه 360 غرفه برای عرضه کالاهای اساسی پیش‌بینی شده است.

10 غرفه به صورت رایگان در اختیار غرفه‌دارانی قرار می‌گیرد که فعال‌تر هستند و پروانه کسب دارند تا به نحوی شاهد تنظیم قیمت‌ها نیز در بازار شب عید باشیم. معاون برنامه‌‌ریزی و توسعه فرمانداری ویژه شهرستان کرج با بیان اقداماتی که در جهت تنظیم بازار میوه شب عید انجام شده است، می‌گوید: با همراهی جهاد کشاورزی، تعاون روستایی و سایر اعضای کارگروه تنظیم بازار شهرستان کرج، میوه شب عید تامین شده و 25 اسفندماه فرایند توزیع میوه در غرفه‌ها و میادین، با هدف عرضه به صورت ارزان‌تر و راحت‌تر، آغاز خواهد شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید