• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
شنبه 11 اسفند 1397
کد مطلب : 49413
+
-

میرداماد درسلطه بی‌دودها

میرداماد درسلطه بی‌دودها

حامد فوقانی/خبرنگار

دیروز خیابان میرداماد تهران حال و هوای جالبی داشت؛ همه‌‌چیز در تسخیر دوچرخه‌ها بود؛ دوچرخه‌های بی‌دود با رنگ نارنجی خاص‌شان. صدای کودکان و نوجوانان و جنب و جوش موسپیدهای شهر که دل‌شان هنوز جوان است، میدان مادر را صبح جمعه‌ای حسابی زنده کرده بود.

روز گذشته همایش و مسابقه دوچرخه‌سواری همگانی به مناسبت سالروز ولادت حضرت زهرا(س) و روز مادر، از میدان مادر منطقه‌3 تهران رقم خورد. جمعیتی نزدیک به هزار نفر آمده بودند تا یک‌روز به یادماندنی را در اسفند رقم بزنند. به غیراز خانواده‌ها، تعدادی از مدیران شهری مثل مصطفی سلیمی شهردار منطقه و پیشکسوتان فوتبال هم بودند؛ مرتضی و مهدی فنونی‌زاده، ادموند بزیک، بهروز رهبری‌فرد، حمید استیلی، سیروس دین‌محمدی، محمد نوازی، پرویز برومند، ناصر محمدخانی، اسماعیل هلالی‌ و تعدادی دیگر هم سوار بر دوچرخه‌های اشتراکی شدند و پا به پای بقیه مسیر 3کیلومتری میان میدان مادر تا تقاطع خیابان‌های میرداماد و ولیعصر را رکاب زدند و برگشتند. برخی از هنرمندان تلویزیون و سینما و اعضای تیم‌ملی دوچرخه‌سواری هم در کنار جوانانی از رشته‌های ورزشی تکواندو و کاراته در این حرکت پرشور شرکت کردند و یک‌ورزش بانشاط صبحگاهی داشتند. اگرچه خیلی‌ها از کیفیت دوچرخه‌های اشتراکی ناراضی بودند و اعلام می‌کردند رکاب زدن با آنها دشوار است.

همایش دوچرخه‌سواری همگانی در حالی رقم خورد که طرح دوچرخه‌ اشتراکی چند وقتی می‌شود به‌صورت پایلوت در مناطق  3و 6تهران در حال اجراست. اینطور که مصطفی سلیمی، شهردار منطقه 3در حاشیه این همایش به همشهری گفت: «ما تاکنون بازخورد خوبی از طرح دوچرخه‌های اشتراکی داشته‌ایم. تصور نمی‌کردیم که تنها در یک‌منطقه به فاصله مدت کوتاهی بیش از 15هزار شهروند، اپلیکیشن مربوط به دوچرخه‌های بی‌دود را نصب کنند. این در حالی است که رغبت مردم برای خرید دوچرخه هم افزایش پیدا کرده و باتوجه به تعداد کسانی که از دوچرخه خودشان استفاده می‌کنند، می‌توان گفت که حدود 30هزار نفر الان در منطقه 3پا به رکاب هستند. از سوی دیگر چند مؤسسه دیگر برای اجاره دوچرخه هم پای کار آمده‌اند و قصد ورود به این طرح  را دارند.» به گفته او، مسیرهای ویژه دوچرخه‌سواری و پیاده‌مدار به مرور در شهر تهران اجرا می‌شوند به‌طوری که در منطقه 3، حدود 2‌ماه دیگر، 3معبر مخصوص این منظور در جهت شمال به جنوب و شرق به غرب و به طول حدودا 30کیلومتر در اطراف مسیل‌ها به بهره‌برداری می‌رسد.

دیروز صبح لاین پهن خیابان میرداماد در اختیار دوچرخه‌سواران قرار گرفته بود و خودروها تنها از 2 لاین کناری تردد می‌کردند و نظاره‌گر ویراژ دوچرخه‌ها بودند. در این بین، ندا شهرزاد، سرپرست سازمان ورزش شهرداری تهران به همشهری گفت: «با پویش‌های همگانی می‌توانیم کم‌کم از سلطه خودروها بر شهر و در نتیجه آلودگی هوا کم کنیم. مقرر شده در آینده‌ای نزدیک در منطقه 22تهران و اطراف دریاچه مجموعه آزادی، مسیر ویژه دوچرخه‌سواری ایجاد شود.»

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :