• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
پنج شنبه 9 اسفند 1397
کد مطلب : 49354
+
-

ساخت‌وساز در حریم کاخ گلستان به شکایت کشید

معاون سابق میراث فرهنگی استان تهران:حریم کاخ گلستان ابلاغ نشده بود

ماجرای ساخت‌و‌ساز در حریم کاخ گلستان به دادگاه کشید و مالک ساختمان واقع در حریم کاخ گلستان به‌دلیل عدول از ضوابط میراث ملی و جهانی دادگاهی می‌شود. دیروز نیز شیخ‌الاسلامی، معاون میراث‌فرهنگی استان تهران از شکایت سازمان میراث‌فرهنگی از رئیس  و معاون سابق میراث فرهنگی استان تهران و اعضای شورای فنی خبر داد.
این اقدامات پس از آن صورت گرفت که علی‌اصغر مونسان، رئیس سازمان میراث فرهنگی و محمدحسن طالبیان، معاون میراث فرهنگی آن سازمان با حضور میدانی در حریم کاخ گلستان نسبت به نقض قوانین و ضوابط میراث ملی و جهانی اعتراض کردند و خواستار توقف ساخت‌وساز در حریم کاخ گلستان شدند.
اکنون سپیده سیروس‌نیا، معاون سابق میراث‌فرهنگی استان تهران که نام او در ردیف شکایات سازمان میراث‌فرهنگی قرار گرفته است، به همشهری گفته که قربانی شیطنت برخی افراد در اداره کل میراث فرهنگی استان تهران شده است.
او در توضیح اتفاقاتی که حول و حوش ساخت‌وساز در حریم کاخ گلستان افتاده و منجر به نقض حریم کاخ گلستان شده است، به همشهری گفت: حریم جهانی کاخ گلستان به اداره کل میراث فرهنگی استان تهران ابلاغ نشده بود که حالا بخواهد مبنای کار قرار بگیرد. حتی تا همین تاریخ نیز حریم جهانی کاخ گلستان ابلاغ نشده است.

ارتفاع متفاوت است
سپیده سیروس‌نیا با اعلام اینکه مواردی که در مورد ارتفاع ساخت‌وسازها در حریم کاخ گلستان گفته می‌شود به هیچ‌وجه درست نیست، افزود: کنار ساختمان ارگ، ساختمان کاخ دادگستری قرار دارد که ارتفاع آن 21متر است.یا در کنار مسجد ارگ ارتفاع ساخت‌وسازها به بالای 10مترونیم می‌رسد. علاوه بر این موارد، بسیاری از ساختمان‌های واقع در حریم درنظر گرفته شده و ابلاغ‌نشده کاخ گلستان بلندمرتبه هستند. سیروس‌نیا با تأکید بر این موضوع که حریم درنظر گرفته‌شده برای کاخ گلستان با عنوان حریم ارگ در دهه‌70 به تصویب رسید، گفت: گفته‌اند هرگونه ساخت‌وساز باید با هماهنگی میراث فرهنگی باشد‌ اما نگفته‌اند تا چه میزان می‌توان گودبرداری کرد یا ارتفاع ساختمان‌ها باید چه اندازه باشد. علاوه بر این، از اواخر دهه‌70 تا اوایل دهه‌80 که حریم کاخ نیز تصویب شده بود، ساختمان‌هایی ایجاد شدند که بلندمرتبه بودند. مثلا در کنار تکیه دولت، اکثر ساختمان‌ها بلند ساخته شدند.
معاون سابق میراث‌فرهنگی با اعلام اینکه آنچه در مورد ارتفاع ساخت‌وساز در حریم ارگ گلستان تا 7.5متر اعلام شده است صحت ندارد، گفت: این ارتفاع تنها مربوط به دو سمت خیابان ناصرخسرو است و ارتفاع ساخت‌وساز در بخش‌های مختلف متفاوت است.
به گفته سیروس‌نیا، برخی بدون آنکه حریم مطرح‌شده در پرونده ثبت‌جهانی کاخ گلستان را ترجمه کنند اقدام به قضاوت در مورد ارتفاع ساخت‌وساز در حریم کاخ گلستان کرده‌اند.
صورتجلسه‌ها امضای مدیرکل سابق را دارد

او با اعلام اینکه 3سال قبل شهرداری به درخواست مالکان نامه‌ای به میراث فرهنگی استان تهران ارسال کرد که در پاسخ به آن اعلام شد، امکان ساخت‌وساز با ارتفاع وضع موجود بنا ممکن است، گفت: مالک سال‌95 به این تصمیم اعتراض کرد و رئیس وقت اداره میراث فرهنگی استان تهران دستور داد، موضوع در شورای فنی مطرح شود.
 سپیده سیروس‌نیا افزود: ساخت‌وساز در حریم کاخ گلستان از اسفندماه سال‌96 شروع شد و آن‌زمان به یگان حفاظت میراث فرهنگی استان تهران اعلام کردم که مدام سرکشی شود تا گودبرداری بیش از حد مجاز انجام نشود یا ارتفاع ساختمان بالاتر از وضعیت موجود بنا نرود. او با اعلام این موضوع که از اواخر سال‌95 به‌مدت 2‌ماه همه صورتجلسه‌ها در مورد ساخت‌وساز اطراف کاخ گلستان به سازمان میراث‌ فرهنگی ارسال شده است، گفت: چرا طی یک‌سال از سوی سازمان میراث‌فرهنگی هیچ‌گونه بررسی در مورد ساخت‌وساز در حریم کاخ گلستان انجام نشده است؟

سپیده سیروس‌نیا در مورد شکایت سازمان میراث فرهنگی از شورای فنی استان تهران، گفت: افرادی که در شورای فنی میراث فرهنگی استان تهران بودند، خود مدتی در سازمان میراث فرهنگی سمت داشتند. مثلا آقای مختاری معاون میراث فرهنگی استان تهران بود و آقای قلی‌نژاد هم مدیر دفتر ثبت بود و....
به گفته معاون سابق میراث‌فرهنگی استان تهران، مدیر وقت اداره کل میراث فرهنگی استان تهران نیز به‌عنوان رئیس شورای فنی استان تهران زیر تمامی صورتجلسه‌های مربوط به ساخت‌وساز در حریم کاخ گلستان را امضا‌ کرده است. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید