• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
پنج شنبه 9 اسفند 1397
کد مطلب : 49350
+
-

دیدار دوم کیم و ترامپ با وعده سرمایه‌گذاری اقتصادی

رویداد
دیدار دوم کیم و ترامپ با وعده سرمایه‌گذاری اقتصادی

روز گذشته نشست دوجانبه رئیس‌جمهور آمریکا و رهبر کره‌شمالی با ملاقات کوتاه ترامپ و کیم جونگ اون آغاز شد. ترامپ در جریان ملاقات اولیه که 20دقیقه طول کشید ضمن اعلام برنامه دیدارهای 2 رئیس‌جمهور در پایتخت ویتنام گفت: نشست پیشین 2 کشور بسیار موفق بوده و امیدوارم این نشست با نتیجه‌ای مشخص درباره امحای تسلیحات اتمی و لغو تحریم‌های کره‌شمالی خاتمه یابد. اولین نشست سران کشور سال گذشته  در سنگاپور برگزار شد. رسانه‌ها اما از هم‌اکنون درباره رویکرد اقتصادی ترامپ نسبت به دور جدید مذاکرات با رهبر کره‌شمالی سخن می‌گویند. به گفته رویترز، مورگان استنلی، بزرگ‌ترین بانک سرمایه‌گذاری آمریکا اعلام کرده درصورتی که موانع تعامل اقتصادی با کره‌شمالی رفع شود این کشور قادر است سالانه 9میلیارد دلار سرمایه خارجی جذب کند. از سوی دیگر، ترامپ دقایقی پیش از آغاز نخستین دیدار با کیم در توییتر خود نوشت: باور دارم چین، روسیه، ژاپن و کره‌شمالی به تلاش‌ها برای دستیابی به توافق میان آمریکا و کره‌شمالی کمک می‌کنند. وی همچنین در ملاقات کوتاه اولیه خود با کیم جونگ اون گفت: فرصت‌های اقتصادی موجود در کره‌شمالی نامحدود است و این کشور می‌تواند به قدرتی اقتصادی در سطح جهان تبدیل شود. تمام اینها در حالی است که به گفته نشریه پولیتیکو، دولت ترامپ تاکنون هیچ اقدامی در جهت رفع موانع تعامل اقتصادی میان شرکت‌های بین‌المللی با کره‌شمالی انجام نداده است.

از جمله جزئیات مورد توجه رسانه‌ها در نشست ترامپ و کیم، انتخاب ویتنام به‌عنوان محل برگزاری این نشست است. پایگاه اینترنتی نشریه تایم در گزارشی با بررسی ابعاد مختلف این انتخاب 4مورد را به‌عنوان علل اصلی برگزاری نشست سران آمریکا و کره شکالی در ویتنام مطرح کرده است:

اولین علت به موقعیت جغرافیایی ویتنام و نزدیکی این کشور به کره‌شمالی بر می‌گردد. این مسئله با توجه به تمایل کیم برای سفر با قطار، اهمیت بالایی در روند مذاکرات دوجانبه خواهد داشت. از سوی دیگر اما کره‌شمالی و ویتنام، هر دو سابقه تاریخی مشترکی در نبرد با آمریکا دارند؛ سابقه‌ای که در مورد ویتنام منتهی به صلح با آمریکا شد و انتخاب این کشور به‌عنوان محل مذاکرات ترامپ و کیم، نمادی از امکان تکرار تجربه صلح میان 2دشمن تاریخی است.

علاوه بر اینها از دیدگاه تایم، مدل توسعه اقتصادی و اصلاحات سیاسی صورت گرفته در ویتنام نمونه‌ای مناسب و قابل تکرار در کره‌شمالی است که این مسئله با توجه به تأکید ترامپ بر امکان تحول اقتصادی برگ در پیونگ‌یانگ معنای بیشتری پیدا می‌کند. از سوی دیگر، موقعیت سیاسی و همچنین امنیتی ویتنام برای هر دو طرف مذاکره بسیار مثبت ارزیابی شده است؛ امری که می‌تواند در کنار سایر جزئیات، نقشی مهم در حصول توافقی تاریخی داشته باشد. بر اساس جدول زمانی اعلام شده، ترامپ و کیم بعد از ملاقات کوتاه 20 دقیقه‌ای، نشست دیگری همراه با ناهار خواهند داشت و در پایان، نشست سوم سران آمریکا و کره شمالی همراه با مراسم شام برگزار خواهد شد. 

این خبر را به اشتراک بگذارید