• جمعه 31 فروردین 1403
  • الْجُمْعَة 10 شوال 1445
  • 2024 Apr 19
پنج شنبه 9 اسفند 1397
کد مطلب : 49349
+
-

ادغام بانک‌های نظامی

سپرده‌گذاران نگران نباشند

یک روز پس از اظهارنظر حسن روحانی، رئیس‌جمهور مبنی بر ادغام بانک‌های نظامی در آینده نزدیک، مدیرعامل یکی از این بانک‌ها اطمینان داد با تجمیع و ادغام، حقوق سپرده‌گذاران تضمین خواهد شد. معصومه آقاپورعلیشاهی، نایب‌رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه ادغام بانک‌های نظامی در اجرای طرح ساماندهی وضع سرمایه بانک‌ها و کاهش هزینه‌های بانکی با کاهش تعداد شعب انجام می‌شود، افزود: با این کار نظارت بانک مرکزی تقویت خواهد شد.
برای نخستین‌بار فرشاد حیدری، معاون نظارتی وقت بانک مرکزی اسفند‌ماه پارسال از تصمیم این نهاد برای ادغام مؤسسه ثامن در بانک انصار خبر داد و اعلام کرد: در گام‌های بعدی بانک‌های نظامی در یکدیگر ادغام می‌شوند؛ این کار هم به نفع سهامداران و هم به نفع مشتریان آنهاست. غلامحسن تقی‌نتاج، مدیرعامل بانک قوامین در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت: در حوزه فناوری اطلاعات، زیرساخت‌های لازم برای این ادغام وجود ندارد. ادغام بانک‌های نظامی امری زمان‌بر است؛ در گام نخست تجمیع آنها انجام می‌شود و به‌تدریج ظرف مدت 5سال ادغام صورت خواهد گرفت.
او تعداد شعب بانک‌ها و مؤسسات مالی و اعتباری نظامی را 5هزار شعبه اعلام کرد و افزود: این بانک‌ها 24میلیون نفر مشتری دارند و پس از ادغام بانک‌ها، دیگر اینها به 4 هزار و 800شعبه نیاز ندارند و بنابراین باید از نظر شعب نیز پس از ادغام آمایش مجددی انجام شود. 
مدیرعامل بانک قوامین در پاسخ به این پرسش که «اغلب سپرده‌گذاران و سهامداران از شنیدن خبر ادغام بانک‌ها نگران می‌شوند چه تدبیری در این زمینه اندیشیده شده است؟» گفت: متأسفانه ذهنیت مردم نسبت به ادغام‌ها و خصوصی‌سازی‌های قبلی خوب و مثبت نیست. این سابقه ذهنی به این خاطر است که غیرمجازها ادغام شده بودند؛ الان بانک‌هایی ادغام می‌شوند که همگی مجاز بوده و تحت پوشش بانک مرکزی هستند؛ بنابراین جای نگرانی وجود ندارند.  البته ادغام مؤسسه ثامن در بانک انصار که انجام شده بود به قوت خود باقی ماند و براساس آخرین سناریویی که مطرح شد، قرار است بانک‌های حکمت ایرانیان، انصار، قوامین، مهراقتصاد و مؤسسه کوثر در بانک سپه ادغام شوند.

این خبر را به اشتراک بگذارید