• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
پنج شنبه 9 اسفند 1397
کد مطلب : 49346
+
-

طرح احیای وزارت بازرگانی، دوباره در مجلس

پیرو 3سال تلاش بی‌ثمر دولت برای تفکیک وزارت بازرگانی از صنعت و معدن، پیگیری این خواسته در خارج از دولت توسط کمیسیون اجتماعی مجلس در دستور کار قرار گرفته و آخرین حاصل آن، اعلام وصول طرح تشکیل وزارت تجارت و خدمات بازرگانی در صحن علنی مجلس بوده است.
به‌گزارش همشهری، دیروز طرح تهیه‌شده در کمیسیون اجتماعی مجلس برای تفکیک حوزه بازرگانی از وزارت صنعت، معدن و تجارت و تشکیل وزارت تجارت و خدمات بازرگانی از سوی هیأت رئیسه مجلس اعلام وصول شد. 
این طرح پیش‌ازاین در مردادماه97 با امضای 94نماینده به‌صورت دوفوریتی در صحن مجلس شورای اسلامی مطرح شد اما نمایندگان در جریان رأی‌گیری، با دو و یک فوریت آن مخالفت کردند تا یک تلاش دیگر برای تفکیک وزارتخانه عریض و طویل صنعت، معدن و تجارت ناکام بماند. 
استدلال مخالفان این طرح، از جنس همان استدلال‌هایی بوده که موجبات رد‌شدن لایحه دولت برای تفکیک وزارت صنعت، معدن و تجارت را فراهم آورده بود.

وزارت بازرگانی؛ از ادغام تا تفکیک
میانه‌های دولت دهم بود که برای کوچک‌سازی دولت و یکپارچه‌سازی مدیریت تولید و تجارت، دولت تصمیم گرفت وظایف وزارت بازرگانی وقت را در وزارت صنایع و معادن و وزارت کشاورزی ادغام کند. در ادامه، هرچند مدیریت واحد بر تولید و تجارت محصولات کشاورزی، گشایش‌های قابل‌تأملی مانند کاهش 6میلیارد دلاری تراز تجاری بخش کشاورزی و رشد 20درصدی تولید این بخش را به همراه داشت، اما تحولات در حوزه صنعت، معدن و تجارت فقط در حد تغییر نام باقی ماند و باعث شد منتقدان این وزارتخانه چند‌حوزه‌ای، خواستار تفکیک دوباره وزارت بازرگانی از وزارتخانه فعلی شوند. 
در این فرایند، در سال۹۴ نمایندگان مجلس طرحی برای تفکیک وزارت صنعت، معدن و تجارت ارائه دادند که پس از بررسی در کمیسیون مشترکی متشکل از تمام کمیسیون‌های تخصصی مجلس رد شد. در ادامه دولت دوازدهم در سال96 با ارائه لایحه‌ای به مجلس خواستار تفکیک 3وزارتخانه، صنعت، معدن و تجارت، راه و شهرسازی و تعاون، کار و رفاه اجتماعی شد اما مجلس دوباره به دلایل کارشناسی مانند هزینه‌زا‌بودن تفکیک، مغایرت این اقدام با تجربه‌های داخلی و خارجی و هم‌راستا‌نبودن آن با برنامه‌های بالادستی، با کل لایحه مخالفت کرد. 
بااین‌حال، دولت برای یافتن راهکار تفکیک این وزارتخانه‌ها، به‌ویژه وزارت صنعت، معدن و تجارت از پای ننشست و خواستار کمیسیون مشترکی با حضور نمایندگان همه کمیسیون‌های تخصصی مجلس شده تا دوباره کلیات این لایحه را بررسی کنند که البته این کار نیز نتیجه‌ای در‌بر‌نداشت؛ اما این نیز پایان کار نبود، چراکه چند هفته پس از رد این لایحه در صحن علنی مجلس، برخی ‌نمایندگان مجلس در یک طرح دوفوریتی خواستار تفکیک حوزه بازرگانی از صنعت شدند که هر دوفوریت این طرح نیز در صحن علنی مجلس رأی نیاورد تا پرونده تفکیک وزارتخانه‌ها بسته شود.
 باوجوداین، نمایندگان دوباره تمرکز خود را روی همان طرح گذاشتند و پس از چند ماه، دیروز آن را بدون فوریت با عنوان «طرح تشکیل وزارت تجارت و خدمات بازرگانی» به هیأت رئیسه مجلس ارائه دادند.

این خبر را به اشتراک بگذارید