• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
پنج شنبه 9 اسفند 1397
کد مطلب : 49342
+
-

روز تقسیم پول یارانه‌ها درمجلس

13هزار و 300میلیارد تومان برای طرح سلامت و کاهش فقر مطلق اختصاص یافت

یارانه
روز تقسیم پول یارانه‌ها درمجلس

نمایندگان مجلس دیروز درباره نحوه توزیع پول ناشی از هدفمندی یارانه‌ها در سال آینده تصمیم‌گیری کردند و مبلغ وام ازدواج را به 30میلیون تومان به هر زوج افزایش دادند. 
با تصمیم مجلس، مجموع درآمد ناشی از هدفمندی یارانه‌ها 140هزار میلیارد تومان خواهد بود که پس از کسر عوارض و مالیات و سهم شرکت‌های نفتی، برق و آب، قرار است 14هزار و 100میلیارد تومان در قالب یارانه نقدی و غیرنقدی بین یارانه نقدی‌بگیران توزیع شود. همچنین مجلس به دولت اجازه داد تا مبلغ 8400میلیارد تومان جهت کاهش فقر مطلق خانوارهای هدف از طریق افزایش پرداخت به خانوارهایی که درآمد آنها کمتر است از خط حمایتی کمیته امداد امام‌خمینی و سازمان بهزیستی کشور و بیمه زنان سرپرست خانوار و بدسرپرست هزینه کند.
سهم طرح سلامت هم از بودجه هدفمندی یارانه‌ها در سال آینده 4900میلیارد تومان تعیین شد و براساس تصمیم نمایندگان، 6هزار و 145میلیارد تومان هم به یارانه نان و خرید تضمینی گندم اختصاص می‌یابد. دولت هم باید مبلغ 2هزار و 165میلیارد تومان در قالب حق بیمه سهم دولت اقشار خاص ازجمله رانندگان حمل‌ونقل درون و برون‌شهری، کمک به رزمندگان معسر و کسری هزینه درمان تکمیلی جانبازان و ایثارگران، پوشش بیمه اقشار خاص (قالیبافان، زنان سرپرست خانوار) و افزایش سرمایه و منابع صندوق کارآفرینی امید و اجرای قانون جامع حمایت از معلولان هزینه‌کند.

رصد تراکنش‌های کلان بانکی

نمایندگان مجلس همچنین مقرر کردند به‌منظور مبارزه با پولشویی و فرار مالیاتی تراکنش‌های بانکی با مبالغ بالا رصد شوند. با این تصمیم بانک مرکزی مجاز است ظرف مدت یک‌ماه پس از لازم‌الاجرا شدن این قانون، حساب‌های بانکی اشخاص حقیقی فاقد شماره ملی و افراد حقوقی فاقد شناسه ملی را مسدود کند. همچنین تمامی بانک‌ها و مؤسسات مالی و اعتباری موظفند براساس درخواست سازمان امور مالیاتی فهرست حساب‌های بانکی و اطلاعات مربوط به کلیه تراکنش‌های بانکی (درون‌بانکی و بین‌بانکی) مؤدیان را به‌صورت ماهانه در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار دهند. از سوی دیگر، بانک مرکزی با تصویب شورای پول و اعتبار، باید برای شفافیت تراکنش‌های بانکی به‌صورت یکسان یا متناسب با سطح اشخاص حقیقی حد آستانه‌ای سقفی را تعیین کند و انتقال وجه با مبلغ بالاتر از حد آستانه (سقف) را برای اشخاص حقیقی از طریق کلیه تراکنش‌های بانکی (درون‌بانکی و بین‌بانکی) و سایر ابزارهای پرداخت، مشروط به درج «بابت» و درصورت نیاز ارائه اسناد مثبته کند. البته اشخاص حقیقی که از حساب بانکی خود استفاده تجاری می‌کنند می‌توانند با دریافت کد اقتصادی و اتصال حساب بانکی خود به کد اقتصادی، از شمول این بند قانونی مستثنا شوند.
نمایندگان مردم در خانه ملت در ادامه بررسی لایحه بودجه سال آینده، نحوه تسویه تسهیلات بانکی و مؤسسات اعتباری غیربانکی را مشخص کردند. 
به‌گزارش همشهری، ملاک محاسبه بدهی تسهیلات‌گیرندگان مشمول این الزام قانونی قرارداد اولیه بین بانک و گیرندگان تسهیلات خواهد بود و درصورتی که قرارداد اولیه بعد از ابتدای فروردین سال90 یک یا چند نوبت، تمدید یا امهال شده باشد، یا بانک یا مؤسسه اعتباری غیربانکی برای تسویه آن، تسهیلات جایگزین به تسهیلات‌گیرنده اعطا کرده باشد، موظف است درصورت درخواست مشتری، قرارداد بعدی را لغو کند.


وام ازدواج ۳۰میلیون تومان شد

مجلس ضمن موافقت با اختصاص وام ازدواج به مبلغ ۳۰میلیون تومان در سال۹۸ به زوج‌های جوان بانک‌ها را مکلف کرد پرداخت آن را در اولویت نخست قرار دهند. براساس این تصمیم به هر عروس و دامادی که تاریخ عقد ازدواج آنها بعد از اول فروردین سال96 باشد و وام ازدواج نگرفته باشند، 30میلیون تومان تسهیلات قرض‌الحسنه با نرخ کارمزد 4درصد داده می‌شود و دوره بازپرداخت آن پنج‌ساله خواهد بود.

این خبر را به اشتراک بگذارید