• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
چهار شنبه 8 اسفند 1397
کد مطلب : 49292
+
-

اسلحه فرنگی

نوسان در بازار دلار، علاقه باشگاه های ایرانی به امضای قرارداد با مهره‌های خارجی را چندان تحت تأثیر قرار نداده است. نمایش پاتوسی به‌عنوان تازه‌واردترین ستاره خارجی فوتبال ایران، هواداران استقلال را به وجد آورده و این باشگاه را بعد از چند خرید ناامیدکننده خارجی، صاحب یک مهره هیجان‌انگیز کرده است. آیاندا با ادامه این روند می‌تواند یکی از بهترین خارجی‌های فوتبال ایران در سال‌های اخیر لقب بگیرد. لیگ برتر در 5فصل گذشته، خارجی‌های مفید زیادی داشته است.
  ادینیو 
لیگ چهاردهم، بهترین مقطع حضور ادینیو در فوتبال ایران به شمار نمی‌رفت و این مهاجم به لحاظ فیزیکی در بهترین وضعیت قرار نداشت اما باز هم توانست بدون رقیب، آقای گلی لیگ برتر را به‌دست بیاورد. ادر لوسیانو ادینیو با 20گل زده، بالاتر از شهباززاده و مهدی شریفی کفش طلای لیگ چهاردهم را تصاحب کرد. او با تراکتورسازی در یک قدمی فتح جام قهرمانی بود اما گل‌های دیرهنگام نفت و پیروزی سپاهان در دیدار همزمان، همه‌‌چیز را به سود اصفهانی‌ها تغییر داد.
  ماتیاس چاگو
هافبک تنومند و خوش‌استیل کامرونی در لیگ چهاردهم از فوتبال کرواسی جدا شد و پیراهن فولاد خوزستان را بر تن کرد. او پس از انجام 76بازی در لیگ برتر طی 3فصل، این باشگاه را ترک کرد و به لوکوموتیوا در لیگ کرواسی رفت. چاگو با 4گل و 7پاس لیگ برتری برای فولاد، حالا در 35سالگی از دنیای فوتبال خداحافظی کرده است.
  ایگور پراهیچ
مدافع کروات، یکی دیگر از خارجی‌هایی بود که در لیگ چهاردهم به فوتبال ایران اضافه شد. باشگاه پدیده این بازیکن را از لیگ فوتبال رومانی به خدمت گرفت. پراهیچ که بازیکن مورد‌علاقه برانکو نیز بود، پس از 2سال بازی برای پدیده از فوتبال ایران رفت اما در لیگ هفدهم برگشت و این بار مدتی برای نفت تهران توپ زد. مدافع یک متر و 91سانتی‌متری حالا در 31سالگی در لیگ اسلونی حضور دارد.
  فرناندو دخسوس 
مدیران استقلال خوزستان در زمان امضای قرارداد با فرناندو دخسوس، تصور نمی‌کردند جذب این گلر به قهرمانی‌شان در لیگ برتر پانزدهم ختم شود. فرناندو با اختلاف، بهترین سنگربان لیگ پانزدهم بود و در ترکیب تیم عبدالله ویسی، خارق‌العاده ظاهر شد. او بلافاصله پس از قهرمانی درخشان با تیم جنوبی، به پیشنهاد گسترش فولاد تبریز پاسخ مثبت داد. دروازه‌بان برزیلی هنوز هم مرد اول دروازه گسترش فولاد سابق و ماشین‌سازی فعلی است.
  گادوین منشا 
نمایش منشا در پیکان، شگفت‌انگیز به‌نظر می‌رسید. او به‌عنوان یک مهاجم گلزن، دونده و مهارنشدنی، پیکان را عملا به سطح بالاتری کشاند و یکی از گزینه‌های جدی آقای گلی لیگ برتر شد اما در نهایت جنگ را به مهدی طارمی باخت. گادوین فصل گذشته به عضویت پرسپولیس درآمد و یک‌سال‌ونیم برای این تیم بازی کرد. برانکو سرانجام نام او را در فهرست مازاد قرارداد اما منشا هنوز هم به‌خاطر گل‌های حساس آسیایی‌اش در ذهن هواداران پرسپولیس باقی مانده است. او پس از طرد شدن از جمع قرمزها، پیراهن آبی پوشید و به تیم وینفرد شفر ملحق شد.
  سرور جپاروف
امضای قرارداد با یکی از بهترین‌های قاره آسیا، با محرومیت استقلال از نقل‌و‌انتقالات مصادف شد. آبی‌ها با مرد سال 2دوره فوتبال آسیا به توافق رسیدند اما نتوانستند قرارداد این بازیکن را ثبت کنند. جپاروف تا پایان لیگ شانزدهم راهی سپاهان شد و به‌صورت قرضی برای این تیم به میدان رفت. او سپس به استقلال برگشت و زیرنظر منصوریان، شروع بسیار خوبی در این تیم داشت. سرور به‌تدریج مهره ثابت استقلال شد و با شفر، دوباره به روزهای اوج دوران فوتبالش برگشت. با وجود این او بعد از انجام 37بازی در لیگ برتر ایران، قید ماندن در استقلال را زد و تصمیم گرفت به لیگ فوتبال قزاقستان منتقل شود.
  بشار رسن
هیچ‌کس تصور نمی‌کرد امکان نیمکت‌نشینی محسن مسلمان در پرسپولیس وجود داشته باشد اما بشار رسن به این تصور، حقیقت بخشید. او که فصل گذشته به جمع قرمزها اضافه شده بود، همزمان با تنزل محسن، پیشرفت کرد و ناگهان در دربی به مهره ثابت تیم برانکو تبدیل شد و تا پایان فصل این جایگاه را از دست نداد. رسن در ماه‌های پایانی دوران محرومیت از نقل و انتقالات، یکی از کلیدی‌ترین مهره‌های پروفسور به شمار می‌رفت. او هنوز هم با شماره 5برای قرمزها توپ می‌زند.
  مامه‌تیام
در سال‌های منتهی به امضای قرارداد با استقلال، شرایط خوبی نداشت اما رزومه این بازیکن قابل‌توجه به‌نظر می‌رسید. او که در سری آ توانسته بود دروازه یووه را باز کند، خیلی زود در استقلال به یک سوپراستار تبدیل شد. درخشش خیره‌کننده تیام در لیگ قهرمانان آسیا، تیم شفر را از مرحله گروهی عبور داد. او در نخستین مسابقه حذفی نیز با یک هت‌تریک استثنایی، ذوب‌آهن را کنار زد. تیام در لیگ نیز درخشان نشان داده بود. هواداران استقلال و سرمربی این تیم علاقه زیادی به حفظ تیام داشتند اما باشگاه موفق نشد او را نگه دارد تا دوران باشکوه مهاجم سنگالی در استقلال، تنها بعد از یک نیم‌فصل به پایان برسد.
  طارق همام
امضای قرارداد با طارق، یک تصمیم هوشمندانه از سوی باشگاه استقلال بود. آنها این استعداد را در فوتبال عراق شناسایی کردند و یک ستاره مستعد را به خدمت گرفتند. طارق البته در جمع آبی‌ها هنوز به کیفیت بازی‌اش در تیم ملی عراق نرسیده اما همچنان حضور مؤثری در زمین دارد و مهره مهمی برای استقلالی‌ها به شمار می‌رود. او البته مثل بیشتر بازیکنان عراقی، بداخلاقی‌های خاص خودش را نیز دارد!
  آنتونی استوکس 
داستان تراکتور و استوکس، حالا دیگر به یک فیلم هندی شبیه شده است. او در تابستان به باشگاه تبریزی ملحق شد و در همان هفته‌های ابتدایی فصل، استانداردهای فوق‌العاده بازی‌اش را نشان داد. پس از رسیدن به صدر جدول گلزنان اما این بازیکن برای مرخصی از ایران رفت و مدت زیادی طول کشید تا دوباره به ایران برگردد. به‌نظر می‌رسید قرارداد استوکس و تراکتور فسخ خواهد شد اما ستاره ایرلندی دوباره در میان استقبال هوادارها به تبریز برگشت. او در این مقطع تازه هنوز موفق نشده هیچ گلی برای قرمزها به ثمر برساند.
  استنلی کی‌روش 
این مهاجم برای بازی در ترکیب تیم‌های قلعه‌نویی ساخته شده است. او در ذوب شاگرد ژنرال بود و با همین مربی راهی سپاهان شد. استنلی با تبحر ویژه‌اش در استفاده از ضربات سر، حالا آقای گل لیگ‌برتر به شمار می‌رود. ضربه سر تماشایی او به استقلال در آزادی، مهم‌ترین گل این بازیکن برای سپاهان در این فصل بوده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید