• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
چهار شنبه 8 اسفند 1397
کد مطلب : 49202
+
-

تولید کاغذ در خمین

نماینده خمین: با راه‌اندازی فاز نخست کارخانه کاغذسازی، 40 درصد و در فاز دوم 70 درصد نیاز کشور به کاغذ برطرف خواهد شد

صنعت
تولید کاغذ در خمین

مریم جباری|  اراک- خبرنگار:


 در یک سال اخیر و با تشدید تحریم‌ها، یکی از مشکلات اصلی کشور در حوزه چاپ و نشر، مربوط به کمبود کاغذ است. این کمبود تا حدی در جامعه احساس می‌شد که قیمت کاغذ در طول چند ماه به چند برابر قیمت واقعی‌اش رسید و به همین علت هر روز از تعداد انتشار کتاب‌ها و روزنامه‌ها در کشور کاسته می‌شد.

 شاید یکی از بهترین خبرها برای فعالان حوزه نشر و رسانه‌های مکتوب، افتتاح فاز نخست کارخانه کاغذ‌سازی خمین بود که این کارخانه در فاز نخست قادر است بیش از 40 درصد و در فاز دوم 70 درصد نیاز کاغذ کشور را تامین کند.
 چندی پیش  فاز نخست این واحد تولیدی در خمین بعد از 15 سال وقفه توسط بخش‌خصوصی به بهره رسید و اکنون این واحد تولیدی نقش مهمی در   اشتغالزایی شهرستان خمین ایفا می‌کند.


 ضرورت حمایت دولت از بخش خصوصی 

در این رابطه مدیر کارخانه کاغذسازی خمین با بیان این‌که حمایت از بخش خصوصی و تعامل بیشتر دولت با این بخش در شرایط فعلی می‌تواند زمینه‌ساز رفع بسیاری از مسائل و مشکلات موجود باشد، می‌گوید: تولید کاغذ در این کارخانه با بهترین روش‌های روز دنیا و با بهترین دستگاه‌ها و به صورت علمی انجام می‌شود. «عبدالرضا علیمحمدی» به همشهری بیان می‌کند: در زمینه سرمایه‌گذاری و استفاده از ظرفیت بخش خصوصی در توسعه صنعت استان و شهرستان خمین، اگر حمایت‌های جدی‌تری توسط دولت وجود داشته باشد و کاغذبازی‌های اداری کمتر شود، باوجود این‌که اشتغالزایی در خمین به عنوان یکی از شهرهای کمتر توسعه‌یافته، افزایش خواهد یافت، می‌توانیم شاهد رشد و شکوفایی اقتصادی در زادگاه بنیانگذار فقید انقلاب اسلامی نیز باشیم.

وی به سرمایه‌گذاری که در بخش کاغذ خمین شده اشاره و اظهار می‌کند: در این واحد تولیدی از بهترین تکنولوژی‌های روز دنیا از کشورهای فنلاند و آلمان در زمینه تولید کاغذ استفاده می‌شود. این در حالی است که کشور فنلاند در تولید کاغذ حرف اول را در دنیا می‌زند. البته خرید تجهیزات و ماشین‌آلات تولید کاغذ را قبل از تحریم‌ها انجام داده بودیم.

علیمحمدی می‌افزاید: باوجود تحریم‌ها اگر بخواهیم، قطعاً می‌توانیم تولید داشته باشیم و نیاز کاغذ کشور را خودمان برطرف کنیم. البته این به شرطی خواهد بود که مسئولان و نمایندگان استان در زمینه رفع قوانین دست و پاگیر و تسهیل در این قوانین گام‌های جدی بردارند. اگر این مشکلات و موانع از پیش رو برداشته شود شهرستان خمین می‌تواند قطب تولید کاغذ ایران شود که تحقق این موضوع مستلزم حمایت، توجه و نگاه ویژه دولت است. وی عنوان می‌کند: در زمینه ایجاد و راه‌اندازی این کارخانه 30 میلیارد تومان تسهیلات و 100 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری توسط بخش خصوصی انجام شده که انتظار حمایت بیشتری در زمینه دریافت تسهیلات از بانک‌ها را داشتیم.


تأمین 40 درصد نیاز کاغذ کشور 

نماینده خمین در مجلس شورای اسلامی نیز در این مورد با بیان این‌که راه‌اندازی فاز نخست خط تولید کارخانه کاغذسازی خمین بیش از 40 درصد نیاز کشور به کاغذ را برطرف می‌کند، می‌گوید: با فعالیت این کارخانه و راه‌اندازی فازهای دیگر آن تلاش بر این است تا نیاز کشور به واردات کاغذ و خروج ارز از کشور محقق شود. «محمدابراهیم رضایی» بیان می‌کند: متأسفانه با توجه به تحریم‌های ایجاد شده در کشور در زمینه واردات کاغذ با مشکلات جدی مواجه هستیم که با راه‌اندازی فاز نخست این کارخانه 40 درصد و در فاز دوم 70 درصد نیاز کشور در تأمین کاغذ برطرف خواهد شد.

وی ادامه می‌دهد: در این کارخانه با توجه به استفاده از روش‌ها و تکنولوژی‌های روز دنیا انواع کاغذهای گلاسه، رنگی، «ترمال پیپر» و LWC تولید می‌شود و نیاز کشور به واردات این کاغذها کاهش خواهد یافت. به علاوه ایجاد این کارخانه در زمینه اشتغالزایی در خمین دارای اهمیت بسیار است. نماینده مردم خمین در مجلس می‌افزاید: با توجه به سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در زمینه ایجاد و راه‌اندازی این کارخانه به عنوان یک کارخانه منحصر به فرد در خاورمیانه، باید حمایت‌های لازم از این بخش انجام شود. زیرا علت تأخیر در راه‌اندازی این واحد تولیدی در 15 سال اخیر علاوه بر برخی از مشکلات داخلی، حمایت نکردن سیستم بانکی و پشتیبانی ارزی از این واحد تولیدی بوده است.


 اشتغالزایی مستقیم برای بیش از 110 نفر 

فرماندار شهرستان خمین در مورد راه‌اندازی واحد تولید کاغذ در خمین می‌گوید: این کارخانه پروژه‌ای است که با وقفه‌ای 15 ساله روبه‌رو بود و خوشبختانه با تلاش سرمایه‌گذار و همت مسئولان استان، فاز نخست آن به بهره‌برداری رسید. «احمد طهرانی» بیان می‌کند: در این واحد تولیدی 40 تن کاغذ گلاسه حساس با حرارت کاربن تولید می‌شود که صرفه‌جویی ارزی زیادی را به همراه دارد. زیرا این نوع کاغذ از نوع کاغذهای وارداتی است که با تولید آن در خمین خروج ارز از کشور را کاهش می‌دهد. فرماندار خمین می‌افزاید: با راه‌اندازی این کارخانه اشتغالزایی برای بیش از 110 نفر تنها در فاز نخست و در 3 شیفت کاری ایجاد شده که در زمینه رفع معضل و مشکل بیکاری این شهرستان بسیار تأثیرگذاربوده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید