• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
سه شنبه 7 اسفند 1397
کد مطلب : 49191
+
-

ثبت الکترونیکی پرونده فنی ساختمان‌ها

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان قم: صدور شناسنامه فنی برای ساختمان‌ها یکی از دغدغه‌های مردم استان بوده است که به صورت الکترونیک انجام می‌شود

شهری
ثبت الکترونیکی پرونده فنی ساختمان‌ها

سیدمحمدمهدی موسوی| قم - خبرنگار:



روز مهندس انگیزه‌ای شد تا طبق سال‌های گذشته خبرنگاران راهی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان شوند و مهندس «امین مقومی»، رئیس این سازمان با ارائه گزارشی از فعالیت‌های خود و همکارانش، پاسخ‌گوی سؤال‌های خبرنگاران باشد. مقومی با بیان این‌که یکی از دستاوردهای انقلاب اسلامی در عرصه قانون‌نویسی و قانون‌گذاری ناظر به قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان است، اظهار کرد: در اجرای هر قانونی یک‌سری نقاط ضعف و آسیب‌هایی وجود دارد که باید با آسیب‌شناسی، در مسیر رفع و اصلاح آن‌ها برآمد. از این منظر قانون نظام مهندسی نیز مستثنا نیست و برخی اشکال‌هایی در آن وجود دارد و صاحب‌نظران فن به آن پرداخته‌اند که این اشکال‌ها باید در سایه کارِ کارشناسی دقیق و علمی برطرف شود. 

وی با اشاره به آمار فارغ‌التحصیلان بخش مهندسی در کشور و قیاس آن با شاخص جهانی گفت: ایران در این زمینه پس از پیروزی انقلاب توانسته در جایگاه دومین کشور جهان قرار گیرد. البته این مسأله هم می‌تواند یک فرصت و نقطه قوت باشد و هم یک نقطه تهدیدزا و این به نوع نگاه و رویکرد ما به قضیه بستگی دارد. 
مقومی افزود: در سال‌های پس از پیروزی انقلاب و به خصوص سالیان اخیر، شاهد رشد چشمگیر میزان فارغ‌التحصیلان رشته مهندسی در استان قم بوده‌ایم؛ البته امیدواریم با برنامه‌‌ریزی درست و همکاری و تعامل دیگر نهادها بتوانیم از این پتانسیل ارزشمند در مسیر عمران و آبادانی استان به نحو مطلوبی استفاده کنیم. 


تأثیر مستقیم معماری بر سبک زندگی

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم با اشاره به تأثیرگذاری مستقیم نوع معماری و شهرسازی بر مقوله کلیدی سبک زندگی اضافه کرد: چنانچه ما به نکات کلیدی و مهم مقام معظم رهبری در بیانیه چهل سالگی انقلاب موسوم به گام دوم توجه عمیقی داشته باشیم، متوجه می‌شویم در بحث معماری و ساختمان‌سازی، نگاه ایشان به سبک زندگی مؤید این حقیقت است که باید زمینه‌های تحقق معماری اسلامی و ایرانی را با توجه به فرازهایی که فرمودند فراهم کنیم. 

وی گفت: سبک زندگی به شکل تخصصی به عرصه معماری و شهرسازی و فرهنگ خانواده‌ها ارتباط انکارناپذیری دارد و در سیاست کلی نظام اسلامی در بخش خانواده نیز در مجموعه مقررات نظام مسکن و شهرسازی به این مسأله توجه شده که البته باید با نظارت صحیح در حوزه اجرا، کاری کنیم که دغدغه‌های رهبر معظم انقلاب در عرصه سبک زندگی ایرانی و اسلامی ناظر به مقوله معماری و شهرسازی به خوبی تأمین شود. 

مقومی با اشاره به این‌که استان قم در حوزه انرژی و مقررات ملی ساختمان در مبحث 19 خلأهای شایان توجهی دارد که باید در سایه تعامل و همکاری همه نهادها و دستگاه‌های اجرایی این خلأها رفع یا کاهش یابد، اظهار کرد: علاوه بر این مسأله در حوزه نگهداری ساختمان هنوز اقدامات شایسته و بایسته‌ای که مورد توجه باشد در کل کشور به اجرا درنیامده که در این مورد نیز اشکال‌هایی به مبحث دوم مقررات ملی وارد بود و امیدواریم با برطرف شدن آن شاهد اجرای صحیح قوانین و مقررات باشیم. 
وی با اشاره به زلزله سال گذشته در استان کرمانشاه و تأکید بر این‌که نقص اجرای مقررات ملی ساختمان و استفاده از مصالح غیراستاندارد از عوامل مهمی است که در تشدید خسارت جانی و مالی این فاجعه نقش بسزایی داشته است، تأکید کرد: با توجه به این‌که کشور ما یک کشور زلزله‌خیز است، همواره در معرض این بلای طبیعی است. ما باید با رفع نواقص قانونی در این حیطه و به‌ویژه نظارت بر اجرای آن‌ها، هر چه بیشتر و مطلوب‌تر به سمت کاهش آسیب‌های زلزله‌های احتمالی آینده در کشور حرکت کنیم. 


خسارت استفاده از نمای رومی

مقومی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در مورد انتقادهایی که نسبت به شیوع استفاده از نماهای رومی در قم مطرح می‌شود، گفت: گذشته از مباحث فرهنگی که بحث بر سر آن جای خود دارد، در عرصه ایمنی نیز استفاده از نمای رومی مشکلاتی را پدید می‌آورد. به این معنا که برای مثال هنگام زلزله، این نماها بر اثر سقوط، خسارت قابل‌توجهی پدید می‌آورند که باید برای این مسأله فکری کرد.


مقاوم‌سازی بافت‌های فرسوده 

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان قم با بیان این‌که در یک سال اخیر میزان ساخت‌و‌ساز در استان افزایش یافته است، اظهار کرد: آمار نشان‌دهنده رشد جالب توجهی در مقایسه 10 ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل است. هر چند این میزان رشد با توجه به شرایط فعلی اقتصادی در ساختمان‌های بالای 5 طبقه به شکل محسوس و چشمگیری نبوده، در ساختمان‌های 3 تا 5 طبقه رشد خوبی را شاهد بوده‌ایم. 

«امین مقومی» با اشاره به مسأله مقاوم‌سازی بافت‌های فرسوده در استان افزود: این کار به صورت یک طرح 3 ساله انجام شده و دوره آموزشی طولانی برای کسانی که تمایل داشتند برگزار شده که در این مورد بیش از 100 نفر آموزش‌دیده در حوزه خدمات و مقاوم‌سازی داشته‌ایم. 

وی با اشاره به بحث شناسنامه فنی ساختمان‌ها که یکی از دغدغه‌های مهم مردم به شمار می‌رفته است، بیان کرد: تکمیل این مسأله به صورت الکترونیک انجام می‌شود و البته پیشنهادهایی به وزارت راه و شهرسازی داده شده که همچون سند و پایان کار که تک‌برگی است، شناسنامه ساختمان نیز تک‌برگی صادر شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید