• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
سه شنبه 7 اسفند 1397
کد مطلب : 49183
+
-

چهارفصل گرانی در بازار میوه اصفهان

پس از بالا رفتن نرخ ارز، تاجران کشورهای همسایه با خرید میوه‌های ایرانی به قیمت بالا، انگیزه تولید‌کنندگان را به صادرات برانگیخته‌اند

بازار
چهارفصل گرانی در بازار میوه اصفهان

شیرین شفیعی| اصفهان- خبرنگار:


بازار میوه اصفهان با پشت سر گذاشتن چهارفصل گرانی و رساندن قیمت محصولات پرمصرف به مرز 10 تا 15 هزار تومان، همچنان پیش می‌تازد تا بار مشکلاتی همچون صادرات بی‌رویه میوه و سبزی و کاهش تولید بیشتر از همیشه روی دوش مصرف‌کننده سنگینی کند.

قیمت‌ها در بازار میوه اصفهان این روزها از مرز باورنکردنی هم گذشته و فروش هر کیلو فلفل‌دلمه‌ای به قیمت 10 هزار تومان و خیار درختی به 5 تا 6 هزار تومان رسیده است؛ موضوعی که سهم میوه و سبزی‌ها را در سبد مصرفی خانواده‌ها کوچک و کوچک‌تر می‌کند.


تب و تاب نرخ ارز

«احمد خسروی» که یک فرهنگی بازنشسته است، با انتقاد از ادامه گرانی میوه و سبزی می‌گوید: چند کیلو کرفس، کاهو، فلفل‌دلمه‌ای، سیب‌زمینی، پیاز و لوبیاسبز خریده‌ام که 55 هزار تومان شده است. مگر قیمت فلفل‌دلمه‌ای و کاهو هم به دلار بستگی دارد که با این سرعت بالا می‌رود و کسی جوابگوی پایین آمدن قدرت خرید مصرف‌کننده نیست؟

«مریم جلوانی» چهل و دوساله، هم از افزایش روز به روز قیمت و پایین آمدن کیفیت پایین میوه و سبزی گله می‌کند و می‌افزاید: چند کیلو سیب درختی، پرتقال و خیار برای مهمانی خریده‌ام که روی هم 70 هزار تومان شده است. گرانی موز و آناناس باعث می‌شود کمتر مردم سراغ خرید این محصولات بروند. اما سبزی و سیب و پرتقال که از خارج نمی‌آید. پس چرا این‌قدر گران شده است؟ مقایسه سرانگشتی قیمت‌ها با اسفند سال گذشته حکایت از جهش دنباله‌دار قیمت میوه و سبزی دارد که همه اقلام پرمصرف، گلخانه‌ای و حتی وارداتی را به یک اندازه گران کرده است. فلفل‌دلمه‌ای و خیار که سال گذشته کیلویی ۱۵۰۰ تا 2 هزار تومان بودند، امسال نرخشان به ۱۰ هزار تومان رسیده است و سیب درختی و پرتقال هم 10 و 8 هزار تومان شده‌اند، یعنی تقریبا 2 برابر.


  ذخیره‌سازی سیب و پرتقال

 نابسامانی‌های بازار عرضه و تقاضای میوه در هفته‌های آخر سال نگرانی مصرف‌کنندگان برای تامین میوه شب عید را به دنبال داشته است، اما مسئولان تنظیم بازار استان اصفهان از ذخیره‌سازی میوه مورد نیاز شب عید مردم از جمله سیب و پرتقال در انبارهایی خبر می‌دهند که قرار است از 20 اسفند به بعد در بازار سرازیر شود. با این حال، ذخیره‌سازی گسترده میوه برای تنظیم بازار شب عید، هر سال یکی از متهمان اصلی گرانی محصولات پرمصرفی مانند سیب و پرتقال در هفته‌های پایانی سال بوده است. «ناصر اطرج»،  رئیس اتحادیه عمده‌فروشان میوه و تره‌بار اصفهان با تایید این ادعا به همشهری می‌گوید: در ماه‌های گذشته و پس از بالا رفتن نرخ ارز، صادرات محصول چند برابر شده است و تاجران کشورهای همسایه با خرید میوه‌های ایرانی به قیمت بالا انگیزه تولیدکنندگان را به صادرات میوه برانگیخته‌اند. ادامه این روند در کنار خرید تضمینی و ذخیره‌سازی باعث رشد 50 تا 100 درصدی قیمت محصولاتی مانند پرتقال شده است.


 ذخیره کافی؛ محدودیت صادرات

اطرج که مهم‌ترین دلیل به هم خوردن تعادل میان عرضه و تقاضا در بازار را ذخیره‌سازی میوه شب عید می‌داند، می‌افزاید: ذخیره‌سازی میوه باغداران را تحریک می‌کند که در برابر تکانه‌های قیمت و افزایش تقاضا، قیمت‌ها را بالا ببرند. بنابراین مهار گرانی در بازار میوه راهی جز جلوگیری از صادرات محصولات نخواهد داشت.

عضو هیات رئیسه اتاق اصناف اصفهان در ادامه با اشاره به ذخیره‌سازی مناسب میوه‌های پرمصرف شب عید در انبارهای استان می‌گوید: توزیع این میوه‌ها به نرخ یارانه‌دار و دولتی از 20 اسفند آغاز می‌شود و مشکل قیمت میوه شب عید را برای مصرف‌کننده حل خواهد کرد.


کنترل صادرات

 این مقام صنفی همچنین از محدودتر شدن صادرات میوه و سبزی به کشورهای همسایه خبر می‌دهد و یادآور می‌شود: با در نظر گرفتن این محدودیت‌ها، کم‌کم قیمت میوه و سبزی متعادل می‌شود. البته نه تا آن اندازه که به نرخ‌های قبل برگردد، اما دست‌کم از افزایش بی‌رویه قیمت‌ها در بازار جلوگیری خواهد کرد.

او در واکنش به گلایه‌های برخی مصرف‌کنندگان از افت کیفیت میوه‌هایی که در انبار نگهداری و پس از چند ماه به بازار تزریق می‌شوند می‌گوید: شرکت تعاون روستایی برای خرید محصولات ناظرانی دارد که کیفیت میوه‌های خریداری‌شده و در مرحله بعدی شرایط نگهداری آنها را کنترل می‌کنند و از این نظر نگرانی برای مصرف‌کننده وجود نخواهد داشت. اطرج اما درباره دلیل گرانی ادامه‌دار سبزی توضیح می‌دهد: همان گونه که می‌دانید، تولید سبزی در فصل زمستان کاهش می‌یابد.از سوی دیگر، تغییر فصل هم در پیش است و همه اینها دست به دست هم داده تا قیمت سبزی روند افزایشی در پیش گیرد. با این حال، امیدواریم تا چند هفته آینده و با تنظیم بازار شب عید، رشد قیمت سبزی هم متوقف شود.


قیمت‌ها در بازار اصفهان

«محمد مجیری» رئیس سازمان میادین میوه و تره‌بار اصفهان، قیمت هر کیلو انار در میدان مرکزی میوه و تره‌بار اصفهان را بین 5 تا 9 هزار تومان، پرتقال بین 4 تا 7 هزار تومان، سیب سفید بین 3 تا 8 هزار تومان، کیوی بین 3500 تا 7 هزار تومان، موز خارجی بین 7500 تا 11 هزار تومان، نارنگی بین 5 تا 10 هزار تومان و خیار را بین 4500 تا 6500 تومان اعلام می‌کند و می‌گوید: هر کیلو بادمجان نیز بین 1500 تا 4500 تومان، پیاز 2 تا 4 هزار تومان، سیب زمینی هزار تا 3 هزار تومان، سبزی خوردن 3500 تا 5 هزار تومان، فلفل‌دلمه‌ای 5 تا 12 هزار تومان، کاهو 2 تا 4 هزار تومان و گوجه‌فرنگی 3 تا 15 هزار تومان فروخته می‌شود. خرده‌فروشان شهر مجازند این محصولات را با اضافه کردن 30 درصد سود خرده‌فروشی به دست مصرف‌کننده برسانند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید