• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
سه شنبه 7 اسفند 1397
کد مطلب : 49152
+
-

ایران چقدر مورد هجوم عملیات‌های تروریستی قرار گرفته است؟

قربانی ترور

در ایران بیش از 17هزار نفر در حملات تروریستی جان خود را از دست داده‌اند

ترور در ایران تا قبل از انقلاب یک عمل انقلابی به‌حساب می‌آمد؛ یعنی کسانی ازجمله فدائیان اسلام و چریک‌های فدایی خلق، برای حذف عناصر دولتی و نظامی دست به ترور می‌زدند. رزم‌آرا، منصور و خیلی‌های دیگر در این فرایند ترور شدند. بعد از انقلاب اما مردم عادی قربانی تروریسم شدند؛ هر چند خبر شهادت افراد مهم بیشتر شنیده شد. ترورهای بعد از انقلاب، یکی دو روز بعد از 22بهمن شروع شد؛ وقتی در تبریز، گنبد و چندین شهر دیگر آشوب‌هایی به پا شد و مردم کوچه و بازار در خون غلتیدند. از آن روز تا حالا یعنی همین یکی دو هفته پیش که حادثه تروریستی زاهدان رقم خورد، هزاران نفر در این ترورها شهید شده‌اند و این باعث شده ایران یکی از رکوردداران قربانیان تروریسم در دنیا باشد.



3  اردیبهشت 58
تیمسار سیدمحمدولی قرنی ترور شد. سرلشکر قرنی که در زمان شاه تا مقام معاون ستاد ارتش بالا رفته بود، به‌دلیل مخالفت با شاه و التزام به اسلام و همچنین طرح‌ریزی یک کودتا علیه رژیم پهلوی از ارتش اخراج شد. بعد از پیروزی انقلاب اسلامی اما امام او را به فرماندهی ستاد مشترک ارتش منصوب کرد؛هر چند اختلافات باعث شد 43روز بعد و در تاریخ 6فروردین 58، مهدی بازرگان او را مجبور به کناره‌گیری کند. کمتر از یک ماه بعد، سپهبد قرنی جلوی در خانه‌اش توسط گروهک فرقان ترور شد و به شهادت رسید.

11  اردیبهشت 58
آیت‌الله مرتضی مطهری که از جلسه‌ای در منزل دکتر سحابی بیرون می‌آمد به‌دست گروه هک فرقان ترور شد و به شهادت رسید.

4 خرداد 58
آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در خانه خود مورد سوءقصد گروهک فرقان قرار گرفت.

4 شهریور 58
حاج مهدی عراقی و پسرش حسام توسط گروهک فرقان ترور شدند. عراقی که عضو فدائیان اسلام و از بنیانگذاران حزب موتلفه اسلامی بود، یکی از نزدیکان امام بود و کمک زیادی به پیروزی انقلاب کرد.

10  آبان 58
آیت‌الله سیدمحمد علی قاضی طباطبایی، امام جمعه تبریز بعد از اقامه نماز مغرب و عشا در مسجد، در راه بازگشت به خانه، توسط گروهک فرقان ترور شد. او نخستین شهید محراب بود.

27  آذر 58
حجت‌الاسلام دکتر محمد مفتح هنگام ورود به دانشگاه تهران به همراه 2محافظش توسط گروهک فرقان ترور شد. شهید مفتح یکی از بنیانگذاران تفکر وحدت حوزه و دانشگاه بود.

6 تیر 60
آیت‌الله خامنه‌ای در مسجد ابوذر تهران مورد سوءقصد قرار گرفت.

7 تیر 60
بمبگذاری در دفتر حزب جمهوری اسلامی ایران به شهادت دکتر بهشتی و 72تن از یاران او منجر شد.

14 مرداد 60
حسن آیت، عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی جلوی خانه‌اش ترور شد.

8 شهریور 60
انفجار در دفتر نخست‌وزیری منجر به شهادت محمدعلی رجایی و محمد جواد باهنر، رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر جمهوری اسلامی ایران شد.

14شهریور 60
آیت‌الله علی قدوسی، دادستان کل کشور ترور شد. منافقین بمبی قوی را زیر دفتر او در ساختمان دادستانی کار گذاشته بودند که بعد از انفجار موجب تخریب ساختمان و پرت شدن شهید قدوسی به حیاط شد. شدت جراحات باعث شهادت ایشان در بیمارستان شد.

20شهریور 60
آیت‌الله میراسدالله مدنی، امام جمعه تبریز بعد از اقامه نمازجمعه ترور شد. ایشان در حال گوش دادن به سخنرانی حجت‌الاسلام میرزا نجف آقازاده بود که یک نفر برای سؤال به او نزدیک شد و خود را منفجر کرد.

7مهر 60
سید عبدالکریم هاشمی‌نژاد عضو حزب جمهوری اسلامی با پرتاب نارنجک دستی به شهادت رسید.

20آذر 60
آیت‌الله سیدعبدالحسین دستغیب، امام جمعه شیراز وقتی در مسیر رفتن به محل برگزاری نماز بود ترور شد. عامل حمله که نارنجک همراه داشت اقدام به بغل کردن شهید دستغیب و سپس انفجار نارنجک کرده بود.

11تیر 61
آیت‌الله محمد صدوقی، امام جمعه یزد بعد از نماز جمعه مورد حمله منافقین قرار گرفت و به شهادت رسید.

14تیر 61
حاج احمد متوسلیان و همراهانش در لبنان ربوده شدند.

23مهر 61
آیت‌الله عطاءالله اشرفی‌اصفهانی، امام جمعه کرمانشاه به‌دست منافقین ترور شد و به شهادت رسید.

9مرداد 66
مراسم برائت از مشرکین در مکه با خشونت نیروهای عربستانی روبه‌رو شد و 275حاجی ایرانی شهید شدند.

30خرداد 73
ساعت 14و 26دقیقه روز عاشورا، انفجار یک بمب در حرم امام رضا(ع) موجب شهادت 26نفر شد. 2زن عامل این انفجار معرفی شدند که البته در نهایت با تخفیف مجازات از اعدام گریختند. کارشناسان بعد از تحقیقات اعلام کردند بمب معادل 5/4کیلوگرم تی‌ان‌تی بوده که در بالاسر ضریح کار گذاشته شده بود.

28شهریور 74
یک فروند هواپیمای بوئینگ 707متعلق به خطوط هوایی کیش ایر توسط یکی از مهمانداران به نام رضا جباری ربوده و به اسرائیل برده شد. 161مسافر و 13خدمه به ایران برگشتند اما رضا جباری بعد از سال‌ها توانست از اسرائیل تابعیت بگیرد.

17مرداد 77
شهر مزارشریف مرکز استان بلخ در شمال افغانستان به‌دست طالبان سقوط کرد و کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در این شهر مورد حمله نیروهای طالبان قرار گرفت. در این حمله، دیپلمات‌های ایرانی و محمود صارمی-مسئول دفتر خبرگزاری جمهوری اسلامی در مزار شریف- به شهادت رسیدند.

1شهریور 77
اسدالله لاجوردی که زمانی رئیس زندان اوین و دادستان انقلاب بود در محل کار خود در بازار به ضرب گلوله 2منافق ترور شد. لاجوردی در زمان ترور، هیچ پست سیاسی نداشت.

21فروردین 78
امیرسپهبد علی صیادشیرازی، فرمانده نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران جلوی در خانه‌اش توسط منافقین ترور شد.

22اسفند 78
سعید عسگر، با یک اسلحه ماکاروف، سعید حجاریان، عضو شورای اسلامی شهر تهران را روی پله‌های این ساختمان مورد سوء قصد قرار داد. حجاریان از این ترور جان سالم  به در برد. سعید عسگر هم به 15سال حبس محکوم شد اما پس از مدتی آزاد شد.

22خرداد 84
4انفجار پی‌درپی در اهواز 8شهید و حدود ۷۰ مجروح به جای گذاشت.

23مهر 84
2 انفجار در بازار اهواز، 4 شهید و حداقل ۱۰۰ زخمی داشت.

4بهمن 84
انفجار در یکی از بانک‌های اهواز منجر به شهادت 6 نفر و جراحت ده‌ها تن شد. در همان روز انفجار دیگری در یکی از ادارات دولتی رخ داد که تلفاتی نداشت.

25اسفند 85
اعضای گروه جندالله در جاده زاهدان به زابل و در منطقه تاسوکی، ایست بازرسی دروغین برپا کردند و با پیاده کردن مردم از خودروهایشان آنها را به رگبار بستند. 28نفر در این حادثه به شهادت رسیدند و 7 نفر اسیر شدند. یکی از اسرا هم به شهادت رسید.

24فروردین 87
انفجار یک بمب در حسینیه رهپویان وصال شیراز منجر به شهید شدن 22نفر شد.

26مهر 88
حمله تروریستی گروه جندالله به همایش وحدت در شهرستان سرباز سیستان و بلوچستان منجر به شهادت 41نفر ازجمله سردار شوشتری، جانشین فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران شد.

22دی 88
دکتر مسعود علیمحمدی، دانشمند برجسته هسته‌ای کشور در نزدیکی محل زندگی خود در قیطریه تهران ترور شد. این آغازی بر ترور دانشمندان هسته‌ای بود.

8آذر 89
دکتر مجید شهریاری، فیزیک‌دان و دا نشمند هسته‌ای ایران در بزرگراه ارتش تهران ترور شد.

1مرداد 90
داریوش رضایی‌نژاد، دانشمند هسته‌ای ایران در نزدیکی خانه‌اش حوالی میدان بنی‌هاشم تهران به رگبار بسته شد و به شهادت رسید.

21دی 90
مصطفی احمدی روشن، یکی دیگر از دانشمندان هسته‌ای ایران در خیابان گل‌نبی تهران ترور شد و به شهادت رسید.

7دی 93
تروریست‌ها به منطقه مرزی سراوان و گشتی‌های مرزبانی حمله کردند و 3نفر را به شهادت رساندند.

17خرداد 96
چند تروریست داعش به مجلس شورای اسلامی و حرم امام خمینی(ره) حمله کردند. در این حملات 26نفر شهید و 52نفر زخمی شدند.

29تیر 97
حمله اشرار مسلح به پاسگاه حمزه سیدالشهدا در مریوان باعث انفجار انبار مهمات و شهید شدن چندین سرباز شد.

31شهریور 97
در جریان رژه نیروهای مسلح در هفته دفاع مقدس در اهواز، تروریست‌ها مردم عادی و نیروهای نظامی را به رگبار بستند. در این حمله 25نفر شهید و ده‌ها نفر زخمی شدند.

23مهر 97
اعضای گروه جندالله با تبانی توانستند وارد هنگ مرزی میرجاوه شوندو 14مأمور را بربایند.

15آذر 97
یک خودروی بمبگذاری شده به پاسگاه نیروی انتظامی در چابهار حمله کرد. 2 نفر شهید و ده‌ها نفر زخمی شدند.

24بهمن 97
تروریست‌های گروهک جندالله به یک اتوبوس حامل اعضای سپاه پاسداران در جاده خاش به زاهدان حمله کردند و 27نفر را به شهادت رساندند. 

این خبر را به اشتراک بگذارید