• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
سه شنبه 7 اسفند 1397
کد مطلب : 49150
+
-

تروریست‌ها چگونه به خاک ایران نفوذ می‌کنند؟

تروریست‌ها از تاریکی شب استفاده می‌کنند

گفت‌وگو با سردار کوثری- جانشین قرارگاه ثارالله- درباره نفوذ و مقابله با تروریست‌ها

لیلا شریف

رد خون را که بگیرید، شاید از مسجدی در زاهدان به یک ظهر آفتابی اهواز یا میدانی در نزدیک خانه یک دانشمند هسته‌ای و حتی ساختمان مجلس در تهران برسید؛ سال‌هاست که تروریست‌ها، مردم ایران را نشانه گرفته‌اند.

زندگی بسیاری از مرزنشینان زیر سایه ترس عملیات تروریست‌ها ست، هر بار بعد از عملیات‌های خونین با خود می‌گویند که زندگی قرار است به روند عادی‌اش بازگردد و آنها هم مانند مردم شهرهای دیگر روزگار خود را سپری کنند اما ترور در شکل و شمایل مختلف خود را بر سر آنها آوار می‌کند.

بمبگذاری، عملیات انتحاری، حمله به اتوبوس شهروندان ایرانی و... بخشی از مسیری است که تروریست‌ها از دوران انقلاب در پیش گرفته‌اند و گاهی ردپای جنونشان به شهرهایی همچون مشهد، تهران، اهواز و... کشیده شده است. حوادث تروریستی بهانه‌ای شد تا به سراغ سردار محمداسماعیل کوثری برویم؛ چهره‌ای که تجربه فعالیت‌های امنیتی دارد. او که در زمان جنگ فرماندهی لشکر ۲۷ محمد رسول‌الله(ص) سپاه را برعهده داشت، از سال87 وارد مجلس شد و توانست در قامت نماینده اصولگرا در مجلس‌های هشتم و نهم نقش‌آفرینی کند اما بعد از عدم  راهیابی به  مجلس دهم با عنوان جانشین فرمانده قرارگاه ثارالله -یکی از قرارگاه‌های امنیتی سپاه پاسداران - به جمع دوستان سپاهی‌اش بازگشت. سردار کوثری هم‌اکنون در رأس قرارگاهی است که مسئولیت حفظ امنیت استان تهران را در شرایط اضطراری برعهده دارد.

 سردار!حملات تروریستی مانند خاش این سؤال را در ذهن ایجاد می‌کند که تروریست‌ها چطور توان اجرای چنین عملیات‌هایی را پیدا کرده‌اند؟ در رابطه با حادثه خاش و میرجاوه یک گمانه‌زنی مشترک مطرح شد و آن هم مسئله جاسوسی و نفوذ اطلاعاتی بود. این نگاه چقدر دقیق است؟

پاکستان نسبت به مرزش بی‌تفاوت است و حتی این مرز از جانب آنها رها شده. ما برای مرزها هزینه کرده‌ایم. نیرو داریم و منظم این مرزها را کنترل می‌کنیم اما چون طرف مقابل به این مسئله توجه خاصی ندارد، ما نمی‌توانیم برای برخورد با افرادی که در آن سرزمین هستند، کاری کنیم. نفوذی‌ها تا مرز پاکستان می‌آیند و وقتی شب می‌شود به داخل خاک ایران نفوذ می‌کنند و دست به چنین اقداماتی می‌زنند.ما مرزها را به‌صورت پاسگاه پاسگاه مشخص و محافظت می‌کنیم اما در تاریکی شب امکان وقوع اتفاقاتی این‌چنینی پیش می‌آید. این افراد از جانب عربستان، امارات و... برای انجام عملیات‌های انتحاری، حمایت مالی می‌شوند.

 تاریکی شب می‌تواند دلیل قانع‌کننده‌ای برای نفوذ باشد؟

چندین مورد از این افراد تا به حال دستگیر یا با آنها مقابله شده تا وارد مرز ایران نشوند. اما خب! بالاخره این واقعیت هست که در تاریکی مطلق شب این افراد نفوذ و عبور می‌کنند و این چنین عملیات‌هایی را انجام می‌دهند.

 در موضوع خاش بخشی از مسئولیت وقوع عملیات تروریستی برعهده دولت پاکستان گذاشته شد. در رابطه با حمایت پاکستان از این تروریست‌ها چه شواهدی وجود دارد؟

خود پاکستان علنی اذعان کرده که توان نظارت بر مرزهایش را ندارد اما این برای ما قابل‌قبول نیست، چون یا باید اینها را در مرزها دستگیر کنند و اجازه ورود به سمت مرز ایران ندهند یا اینکه مرزشان را از نظر امنیتی درست پوشش بدهند. اینگونه نمی‌شود که یک کشور از خود سلب مسئولیت کند. هر چه باشد پاکستان یک کشور دارای نیروهای نظامی است و این برای هیچ کشوری قابل‌قبول نیست.

 در این مدت اخیر بسیاری از اتفاقات تروریستی در فاصله کمی اتفاق افتاد...

این اتفاقات به این دلیل بود که آمریکا، اسرائیل، عربستان و امارات می‌خواستند در سالگرد چهلمین سال انقلاب، اقداماتی را علیه ایران انجام دهند. به‌خصوص آمریکایی‌ها گفتند که ما نمی‌خواهیم ایران چهلمین سال پیروزی انقلابش را جشن بگیرد.آنها برای رسیدن به خواسته‌شان تمام توانشان را گذاشتند. نیروهای امنیتی ما توانسته‌اند بسیاری از این عملیات‌ها را خنثی کنند اما گاهی هم مواردی مانند حادثه خاش پیش می‌آید.

 در رابطه با عملیات‌های تروریستی مختلفی که در کشور به‌وقوع پیوسته است، این تحلیل مطرح شده که برنامه‌ریزی‌ای که برای این اتفاقات انجام می‌شود، در داخل مرزهای ایران است یا اینکه این گروه‌ها در سال‌های اخیر اقدام به جذب نیرو در داخل خاک ایران کرده‌اند. چقدر این تحلیل‌ها را نزدیک به واقعیت می‌دانید؟

بنده عرض کردم که خیلی از این افراد دستگیر می‌شوند و حتی مواردی هستند که ما روی آنها تسلط داریم اما در نهایت این واقعیت وجود دارد که دشمن بیکار ننشسته است. در داخل کشور تا جایی که بر این گروه‌ها مسلط هستیم و آنها را تحت نظر داریم، ‌دستگیر می‌کنیم یا اقدامات مقابله‌ای را انجام می‌دهیم تا این‌ افراد دست به اقدامات تروریستی نزنند. اما خب متأسفانه گاهی هم چنین عملیات‌های تروریستی‌ای انجام می‌شود.

 بعد از حادثه خاش برخی این اتفاق را به اکران فیلم شبی که‌ماه کامل شد ربط دادند. آیا چنین اقدامات فرهنگی‌ای را می‌توان دلیل افزایش تنش در نقاط مرزی کشور دانست؟

نه، اصلا چنین فعالیت‌های فرهنگی‌ای ارتباطی به حوادث تروریستی ندارد. 40سال است دست کسانی که ایران را غارت می‌کردند از سرمایه‌های ایران کوتاه شده است و نمی‌توانند ما را چپاول کنند. این اتفاقات موجب عصبانیت‌شان شده است و دست به چنین عملیات‌هایی می‌زنند. ما هم به‌عنوان نیروی نظامی تا جایی که قانون اجازه می‌دهد و تصمیم گرفته می‌شود، ضربه مهلکی را بر پیکره این گروه‌های تروریستی وارد می‌کنیم.

 پس از هر عملیات تروریستی، ایران معمولا اقدامات انتقام‌جویانه‌ای را در دستور کار نیروهای نظامی قرار می‌دهد. برای چنین اقدامی چه رایزنی‌هایی در سطح داخلی و خارجی انجام می‌شود؟

رایزنی‌های دیپلماسی در این رابطه جای خود را دارد. در درجه اول ما به کشورهای همسایه تذکرات لازم را می‌دهیم تا خودشان اقدامات لازم را انجام دهند و این گروه‌های تروریستی را دستگیر کنند و تحویل ایران بدهند.اما اگر کشور مقابل، علیه گروه‌های تروریستی اقدامی انجام ندهد، ما دست به اقدام می‌زنیم و گروه‌های تروریستی را تا گرفتن انتقام رها نمی‌کنیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید