• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
سه شنبه 7 اسفند 1397
کد مطلب : 49147
+
-

آمریکا در جنگ تجاری با چین، کوتاه آمد

3 روز مانده به دیدار دوباره رئیس‌جمهور آمریکا و رهبر کره‌شمالی، دونالد ترامپ از تغییر تصمیمش برای افزایش تعرفه‌های تجاری کالاهای چینی خبر داد. ترامپ دیروز در پستی توییتری با اشاره به «پیشرفت‌های قابل‌ملاحظه» در مذاکرات میان دولت‌های آمریکا و چین در واشنگتن، نوشت: «افزایش تعرفه‌ها روی کالاهای چینی که قرار بود از اول مارس انجام شود را به تعویق می‌اندازم.»
دولت آمریکا از یک سال قبل یک جنگ تجاری بی‌سابقه را با چین به راه‌ انداخته است. ترامپ قرار بود از ابتدای‌ ماه آینده میلادی یعنی حدود 3 روز دیگر، تعرفه واردات 200میلیارد دلار کالاهای چینی را از 10درصد به 25درصد برساند. آمریکا پیش از این روی 250میلیارد دلار کالای وارداتی از چین افزایش تعرفه اعمال کرده است. چین نیز در اقدامی متقابل روی 130میلیارد دلار از کالاهای وارداتی از آمریکا تعرفه جدید بسته است. ترامپ پیش از این حتی تهدید کرده بود تمام 250میلیارد دلار باقیمانده از کالاهای صادراتی چین به آمریکا را مشمول تعرفه 25درصدی خواهد کرد تا به‌طور کلی موضوع صادرات چین به آمریکا مختل شود.
حجم واردات پکن از آمریکا 130میلیارد دلار است و در چنین شرایطی نمی‌تواند در جنگ تجاری درگرفته با آمریکایی‌ها کاملا مقابله به مثل کند. همین موضوع باعث شده تا چینی‌ها پای میز مذاکره حاضر شوند. اعلام تصمیم تازه ترامپ، باعث رشد 5درصدی بورس پکن شده است. ترامپ همچنین اعلام کرده درصورتی که مذاکرات به نتیجه برسد، به‌زودی برای امضای توافق نهایی میزبان شی جین پینگ، رئیس‌جمهور چین خواهد بود.
چین جزو کشورهای حامی کره‌شمالی به‌شمار می‌رود و طی 2 سال گذشته همیشه به این دلیل مورد انتقاد دونالد ترامپ بوده است. ترامپ بارها اعلام کرده، اگر چین بخواهد، توافق میان واشنگتن و پیونگ‌یانگ هم شکل می‌گیرد. ترامپ و رهبر کره‌شمالی، کیم جونگ‌اون 8 ‌ماه پیش در سنگاپور با یکدیگر دیدار کردند. برخی معتقدند فشارهای اقتصادی آمریکا به چین در فراهم شدن امکان دیدار سران آمریکا و کره‌شمالی بی‌تأثیر نبوده است. اکنون دومین دیدار ترامپ و کیم در آستانه برگزاری است. رسانه‌های چین خبر داده‌اند که رهبر کره‌شمالی در قطار زره‌پوش‌ خود وارد ویتنام شده است. دیدار دوطرف طبق برنامه طی روزهای چهارشنبه و پنجشنبه برگزار شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید