• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
سه شنبه 7 اسفند 1397
کد مطلب : 49146
+
-

راه تازه اسکار

گپ و گفتی با شهرام مکری و مهدی علی‌میرزایی درباره برگزیدگان جایزه اسکار

راه تازه اسکار

مرتضی کاردر/روزنامه‌نگار


بررسی فیلم‌های سینمای جهان به‌ویژه برگزیدگان جایزه‌های بین‌المللی مثل اسکار همواره می‌تواند الهام‌بخش فیلمسازان باشد تا هم از ایده‌های تازه سینماگران جهان برای تولید فیلم باخبر شوند و هم رویکرد آکادمی را در انتخاب فیلم‌ها بدانند. برای گفت‌و‌گو درباره جایزه اسکار به سراغ 2 کارگردان جوان ایرانی رفتیم؛ شهرام مکری که یکی از فیلمسازان متفاوت سال‌های اخیر است و علاقه‌مندان بسیاری در میان تماشاگران حرفه‌ای سینما دارد و مهدی علی میرزایی که هرچند پیش‌تر سابقه فیلمنامه‌نویسی داشته امسال نخستین فیلمش «پالتوشتری» را کارگردانی کرده است.

از فیلم‌های اسکاری امسال کدام را دیده بودید و دوست داشتید کدام فیلم برگزیده شود؟ 

تقریبا همه فیلم‌ها را دیده بودم و طبیعتا من دوست داشتم فیلم‌های «رما» و «سوگلی» برگزیده شوند و خوشحالم که فیلم «رما» اسکار بهترین فیلم غیرانگلیسی‌زبان و بهترین کارگردانی را از آن خود کرده است.

و کتاب سبز چطور؟
«کتاب سبز» چندان مورد علاقه من نبود.

توجه اسکار به فیلم‌های متفاوت‌تری مثل «رما» و «سوگلی» ناشی از اتفاق است یا از تغییر رویکرد آکادمی خبر می‌دهد؟ 

به‌نظر می‌رسد ادامه تغییر رویکردی است که در چند سال اخیر در جایزه اسکار اتفاق افتاده و اسکار از سینمای عامه‌پسندتر به سمت سینمای نخبه‌پسندتر متمایل شده است. البته اگر به تاریخ اسکار نگاه کنیم می‌بینیم که این اتفاق در سال‌هایی به شکل مقطعی افتاده است اما در سال‌های اخیر به‌صورت جدی‌تر و مستمرتر دارد اتفاق می‌افتد و فیلم‌هایی ‌پروداکشن عظیم دارند بخت خودشان را در شیوه‌های اکران محک می‌زنند و اسکار به سمت فیلم‌هایی می‌رود که معمولا در فستیوال برگزیده می‌شوند. مثلا بیشتر فیلم‌های برگزیده سال‌های اخیر فیلم‌هایی بوده‌اند که در فستیوال ونیز به نمایش درآمده‌اند. به‌نظرم انتخاب فیلم‌هایی مثل«رما»، «لالالند» و «بردمن» در سال‌های اخیر از چنین رویکردی خبر می‌دهد.

حالا فکر می‌کنید تغییر رویکرد است یا تغییر ترکیب اعضای آکادمی سبب توجه به چنین فیلم‌هایی شده است؟ 

تعداد اعضای آکادمی نزدیک به  6 هزار نفر است. نمی‌شود گفت با ورود چند نفر ترکیب آکادمی تغییر می‌کند. به‌نظرم بیشتر تغییر رویکرد آکادمی است در توجه به فیلم‌های ایده‌پرداز به جای توجه به فیلم‌هایی با پروداکشن عظیم.

فارغ از این‌ها، مجموعا فیلم‌های امسال را چطور ارزیابی می‌کنید؟
امسال به‌نظرم سال خوبی بود و فیلم‌های خوبی تولید شدند، به‌ویژه فیلم‌های غیرانگلیسی زبان که نشان می‌دهد انحصار آمریکا در تولید فیلم‌های مستقل هم کم‌کم دارد از بین می‌رود و کشورهای دیگر می‌توانند فیلم‌هایی به همان کیفیت تولید کنند که مخاطبان جهانی داشته باشد.

این خبر را به اشتراک بگذارید