• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
سه شنبه 7 اسفند 1397
کد مطلب : 49139
+
-

شبکه لابی‌های سعودی در واشنگتن

شبکه سیاسی- اقتصادی عربستان چگونه در تحولات داخلی آمریکا دخالت می‌کند؟

گزارش
شبکه لابی‌های سعودی در واشنگتن

طرح نام شاهزاده ریما، دختر بندر بن‌سلطان به‌عنوان سفیر جدید عربستان در آمریکا، بار دیگر پای روایت پررمزوراز نفوذ سعودی‌ها در واشنگتن را به رسانه‌ها باز کرده است؛ نفوذی که می‌توان گفت تا حد زیادی ساختار سنتی حاکم بر روابط عربستان و آمریکا را منقلب کرده؛ به‌گونه‌ای که حتی قدرت تصمیم‌سازی در واشنگتن را به عربستان سعودی می‌دهد. اما منشأ این نفوذ نامتعارف کجاست، چه ساختاری دارد و اکنون با انتصاب ریما بنت ‌بندر بن‌سلطان چه کارکردی برای ریاض خواهد داشت؟
در نگاه کلی، نفوذ عربستان در واشنگتن 3کاربرد اصلی برای سعودی‌ها دارد:
الف) حمایت از روی کار آمدن نمایندگان و سناتورهای حامی عربستان در ایالت‌های مختلف
ب) اعمال فشار و یا حتی حذف منتقدان عربستان (عمدتا دمکرات‌ها) از صحنه سیاسی آمریکا
ج) تصویب قوانین همسو با منافع ریاض در نهادهای تصمیم‌ساز واشنگتن
با وجود آنکه واقعیت نفوذ عربستان در واشنگتن بر کسی پوشیده نیست اما عموما اطلاعات قابل توجه و دقیقی از ساختار اقتصادی و اداری این نفوذ در رسانه‌های عمومی منتشر نشده است؛ امری که بیش از هر چیز ریشه در مناسبات مالی غیرشفاف نهادهای حقوقی و سیاسی نزدیک به سعودی‌ها در واشنگتن دارد. یک نمونه مناسب برای بررسی ساختار این نفوذ، مؤسسه حقوقی چندملیتی هوگان لاولز است؛ مؤسسه‌ای قدرتمند و کم‌رقیب در سطح جهان که از ادغام 2مؤسسه هوگان (واشنگتن) و لاولز (لندن) شکل گرفته است.
هوگان لاولز طی سال‌های گذشته به یکی از مهم‌ترین لابی‌های قدرت در واشنگتن تبدیل شده که با بیش از 2500کارمند و 40دفتر در کشورهای مختلف، تأثیر گسترده‌ای بر تصمیم‌سازی‌های سیاسی، رسانه‌ای و یا حتی نظامی-امنیتی آمریکا دارد. در میان لیست شرکت‌های چندملیتی که تعامل اقتصادی قابل توجهی با هوگان لاولز دارند، نام‌های اپل، گلدمن‌ساکس، کوداک و... به چشم می‌خورد.
به گفته شبکه الجزیره، روابط این مؤسسه حقوقی با عربستان سعودی از نزدیک به یک‌دهه قبل آغاز و به‌تدریج تقویت شده است، روابطی که یک حلقه اساسی دارد؛ نورم کولمان (سناتور سابق جمهوریخواه). کولمان که تا سال2009 نمایندگی شهروندان ایالت مینسوتای آمریکا در مجلس سنا را بر عهده داشت، نزدیک به 10سال است که به‌کلی از سلک نمایندگی خارج شده و در حوزه لابی‌گری و مشاوره مؤسسات حقوقی همچون هوگان لاولز مشغول به‌کار است. او از سال2014 دو مجموعه American action network
و Congressional leadership fund را با حمایت مالی هوگان لاولز تأسیس کرده؛ مجموعه‌هایی که نقش مهمی در حمایت از منافع عربستان سعودی در انتخابات‌های آمریکا داشته‌اند.
نکته قابل توجه اما این است که اگرچه کمک‌های مالی عربستان به مؤسسه حقوقی هوگان‌لاولز از طرق مختلف قابل ردیابی است (براساس ساختار مالیاتی آمریکا)، اما منابع مالی 2مجموعه زیر نظر کولمان به‌دلیل ساختار حقوقی این مؤسسات چندان شفاف نیست. بنابراین ما با چنین ساختاری روبه‌رو هستیم:


مقابله سیستماتیک عربستان با دمکرات‌های منتقد
حال می‌توان بر مبنای ساختار یادشده، نگاهی انداخت به نتایج نفوذ عربستان در سیاست داخلی آمریکا و به‌طور مشخص انتخابات این کشور:
2مجموعه زیر نظر نورم کولمان در همان سال تأسیس (2014)، مجموعا 8میلیون دلار برای حمایت از 10ستاد انتخاباتی خرج کرده‌اند. ازجمله موارد مهم، پرداخت 750هزار دلار برای تبلیغات منفی علیه امی بیرا، نماینده دمکرات ایالت کالیفرنیا و عضو کمیته سیاست خارجی کنگره بود که مواضع تندی علیه سیاست‌های عربستان سعودی داشت. از سوی دیگر در اثر فعالیت‌های همین 2مجموعه، آن کریک‌پاتریک، نماینده مشهور دمکرات رقابت انتخاباتی در ایالت آریزونا را در مقابل جان مک‌کین (از متحدان سعودی در آمریکا) باخت. جو گارسیا (فلوریدا)، بیت گالیگو (تگزاس)، جان فاست (ویرجینیا) و... از دیگر قربانیان دمکرات کمپین‌های مورد حمایت هوگان لاولز هستند؛ کمپین‌هایی که منابع مالی گسترده آن از طریق دلارهای نفتی سعودی تأمین می‌شود. تمام اینها در حالی است که صرفا حقوق شخص نورم کولمان، حلقه رابط تمام تحولات یادشده در همان سال2014، ماهانه 125هزار دلار بوده است!
شبکه الجزیره در این زمینه می‌نویسد: مجموعه هوگان لاولز با محوریت نورم کولمان تنها بخشی کوچک از شبکه نفوذ عربستان در واشنگتن است؛ شبکه‌ای که در واقع به منبع قدرتی مستقل در آمریکا تبدیل شده و عملا با منتقدان و مخالفان سعودی‌ها در آمریکا وارد درگیری سیاسی-رسانه‌ای می‌شود. مؤسس این شبکه بدون شک کسی نیست جز بندر بن‌سلطان؛ امیری که با عنوان مهندس روابط معاصر آمریکا و عربستان از او یاد می‌شود. اگرچه نقش شاهزاده بندر از این هم فراتر است؛ به‌گونه‌ای که منابع غربی متعدد و البته معتبری از نفوذ او در خانواده بوش و به‌طور مشخص جورج بوش سخن گفته‌اند؛ امری که نشان‌دهنده میزان تأثیرگذاری ریاض در تحولات داخلی و یا حتی خارجی مرتبط با آمریکاست. جالب آنکه شبکه سعودی‌ها، تنها یکی از جریانات نفوذ سیاسی در واشنگتن به‌شمار می‌رود و بازیگران دیگری همچون اسرائیل یا امارات نیز شبکه‌های اختصاصی خود را در اختیار دارند. روزنامه العربی الجدید با اشاره به انتخاب شاهزاده ریما به‌عنوان سفیر جدید عربستان در واشنگتن می‌نویسد: با توجه به بحران بی‌سابقه‌ای که بعد از قتل خاشقجی گریبانگیر روابط عربستان و آمریکا شده، به‌نظر می‌رسد ولیعهد سعودی قصد دارد با بخشش سفارت این کشور در واشنگتن به دختر بندر بن‌سلطان، از ظرفیت‌های مهم و شاید ناشناخته پدر او برای عبور از بحران میان 2کشور عبور کند.



1ـ کمک‌های مالی شرکت‌های مختلف سعودی به هوگان‌لاولز (و سایر لابی‌های آمریکایی) تحت عناوین مختلف

2ـ تأسیس مجموعه‌های ثانویه‌ای همچون American action network از سوی نیروهای نزدیک به هوگان لاولز با هدف دخالت در انتخابات

3ـ حمایت مالی غیرشفاف هوگان لاولز از این مجموعه‌های ثانویه

بر این اساس، عربستان سعودی عملا در انتخابات آمریکا نقش‌آفرینی دارد؛ البته بدون هیچ‌گونه تبعات حقوقی.




 

این خبر را به اشتراک بگذارید