• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
سه شنبه 7 اسفند 1397
کد مطلب : 49097
+
-

ورود به ترسالی را باور نکنید

مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی کشور با اشاره به اخبار و شایعات مبنی بر پایان خشکسالی و ورود کشور به یک دوره ۲۵ساله ترسالی گفت: در کشوری زندگی می‌کنیم که میانگین کشوری میزان بارش از ۲۳۰میلی‌متر در سال به حدود ۲۰۰ میلی‌متر در سال رسیده که کمتر از یک‌سوم میانگین جهانی است. دمای میانگین کمینه شهرها نیز افزایش پیدا کرده است؛ در چنین شرایطی به هیچ عنوان چنین شایعاتی نباید فراگیر شود و نباید مردم یا مسئولان به این مسئله کم‌آبی بی‌توجه بشوند.
به‌گزارش مهر، احد وظیفه افزود: پربارش بودن صرفا یک فصل یا حتی کل امسال بیانگر بهبود شرایط اقلیمی نیست این شرایط موقتی است و چه بسا که سال بعد، سال بسیار خشکی در پیش داشته باشیم. هیچ‌کس نمی‌تواند تضمین کند که سال بعد حتی شرایط نرمال داشته باشد. اقلیم یک فرایند بلندمدت است و تغییر بطئی و کند دارد. البته نوسانات اقلیمی داریم اما اقلیم جهان در عصر صنعتی طی چند دهه عوض شده و یک‌شبه تغییر نمی‌کند. اینکه در ۵۰سال گذشته روند مشخصی گرفته هم به دلایلی مثل این است که مواردی همچون میزان CO2 در جو زمین همواره افزایش یافته و هیچ‌گاه کم نشده است.
به گفته مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی اینکه امسال یک فصل پربارش و سال قبل از آن، سالی بسیار خشک بوده بیانگر وضعیت کلی اقلیم کشور نیست و اینها نوسانات جوی است و اقلیم ما را نشان نمی‌دهد. اقلیم را باید در بازه زمانی بلندتر ببینیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید