• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
سه شنبه 7 اسفند 1397
کد مطلب : 49069
+
-

پیروز حناچی، شهردار تهران در نخستین نشست خبری:

شهر را نمی‌فروشیم

شهر را نمی‌فروشیم


محمد سرابی/ خبر‌نگار
خانه امیربهادر در خیابان ولیعصر، میزبان نخستین نشست خبری پیروز حناچی، شهردار تهران بود؛ خانه‌ای قدیمی‌ که این روزها مرکز انجمن آثار و مفاخر فرهنگی کشور است. حناچی با شعار اقتصاد مبتنی بر فرهنگ، بر کرسی بهشت تکیه زد. حالا نخستین نشست او در این خانه قدیمی به‌جا مانده از روزگار قاجار، بیش از آنکه یک نشست خبری باشد، نشستی مفهومی است. او تهران را در روزگار گذشته‌اش می‌جوید؛ تهران انارها و چنارها؛ تهران فرهنگی و اجتماعی. شاید بیش از هر چیز این اقدام او بیانگر رویکردی است؛ دیگر تهران شهر سیمان و آهن و بتن نیست. تهران شهر شهروندانش است؛ به همان اندازه دوست‌داشتنی؛ به همان اندازه صمیمی. شاید انتظار بر این بود که او باز هم سوار دوچرخه بیاید به سرپل امیربهادر، به همان نشانی قدیمی، اما این‌بار در هیأت شهردار و به‌صورت رسمی به محل جلسه آمد. حناچی از «تغییر الگو» گفت؛ از اتفاقی که باید در شهر رخ دهد. هنگامی که خبرنگار لس‌آنجلس تایمز او را «متخصص» خطاب کرد، نه صرفا شهردار، حناچی از دیدگاهش برای تغییر سخن به میان آورد. روز گذشته در تالار قدیمی یک خانه به‌جا مانده از روزگار قاجار، بیش از آنکه شهردار تهران از پروژه‌های حیرت‌آور سخن به میان آورد، از فرهنگ گفت و با اشعاری از حافظ برخی سؤالات سیاسی را پاسخ داد. حناچی گفت که «هیچ سودی ندارد که در این شرایط اقتصادی مردم را نگران کنیم و به جای آنکه افراد را به جان یکدیگر بیندازیم و با هم بحث کنیم، بهتر است کاری کنیم که به نفع مردم باشد.» او به آیه‌ای از قرآن اشاره کرد و گفت: «با یکدیگر جدل نکنید زیرا ضعیف می‌شوید.» متن سخنان او که پاسخ سؤالات خبرنگاران است، در پی می‌آید.


مبارزه با فساد

در مبارزه با فساد تعارف نداریم. همین الان هم برخورد می‌کنیم اما سروصدا نمی‌کنیم. هر جایی که در شهرداری امر نامتعارفی وجود داشته باشد، پیگیری و برخورد می‌شود اما این را خبری نکرده‌ایم. ما تمام تلاش خود را برای ایجاد یک محیط سالم به‌کار خواهیم برد. قطعا خیلی از موارد را پیگیری می‌کنیم اما ما مرجع تشخیص نیستیم و فقط اطلاعات را در اختیار دستگاه‌های نظارتی قرار می‌دهیم.

30 میلیارد تومان هزینه اداره روزانه شهر

در این دوره از مدیریت شهری با 2 چالش جدی مواجه هستیم که تامین منابع یکی از چالش‌هاست. شهرداری دستگاه درآمد - هزینه است و به‌طور متوسط روزانه باید ٢۵ تا ٣٠ میلیارد تومان برای امور جاری هزینه کند؛ البته از محل مالیات بر ارزش‌افزوده کمک‌هایی از دولت دریافت می‌کنیم.

بهره‌برداری از خطوط 6 و 7 ؛ به زودی

براساس نظرسنجی‌های اخیر 2 موضوع ترافیک و آلودگی معضلات اصلی مطرح شده از سوی شهروندان بود. در این راستا، به بهره‌برداری رساندن خط‌های 6 و 7 مترو از اهداف اصلی ماست. این خبر را می‌دهیم که خط۶ را در پایان امسال و خط٧ را هم با حل مسائل ایمنی از ایستگاه مهدیه تا میدان صنعت افتتاح خواهیم کرد. برای خط٧ وام ٧٠٠میلیارد تومانی گرفتیم و برای خط6 هم ٢هزار میلیارد تومان تسهیلات گرفتیم و برای مسائل فنی خط۶ هم هزار میلیارد تومان دریافت کرده‌ایم. اگر شهرداری بخواهد از قطارهای بدون راننده استفاده کند، خط6 این قابلیت را دارد. همچنین به‌دلیل زحماتی که بدنه مهندسی کشیده‌اند، از نظر سرعت اجرای کار هم خط6 جزو موارد مهم است.

7 میلیون سفر با مترو

حدود 70واگن خریده بودیم که ٨۵درصد آنها ترخیص شده‌اند و کار باقی واگن‌ها در واگن‌سازی‌ پارس انجام شده است. ما هدف مشترکی را در شهرداری و شورا در این مورد تدوین کردیم. هم‌اکنون متروی تهران حدود 2 میلیون سفر در روز دارد و هدفگذاری 7میلیون سفر جزو برنامه‌های ماست. انجام این مأموریت نیاز به 2 هزار واگن و تکمیل خطوط باقیمانده مترو و کم کردن سرفاصله قطارها دارد. همچنین برای خط7 حدود ١٧۶دستگاه واگن از طریق فاینانس پیگیری شده است. تفاهمنامه خرید ۵٠دستگاه دیزلی نیز منعقد شده است. خریدهایی که برای قطار شهری انجام می‌شود عمده آن از چین است و علت آن هم قیمت است. البته نسل جدید قطارها در داخل کشور ساخته می‌شود و 40درصد قطعات آن داخلی بوده و تلاش ما هم کاهش وابستگی است. بخشی از قطعات واگن‌ها برای ساخت صرفه ندارد و در دنیا هم سازندگان محدودی دارد اما به هر صورت جهت‌گیری اصلی استفاده از ظرفیت داخلی است. الان هم واگن‌سازی‌ تهران مونتاژ قطعات را دنبال می‌کند.

نوسازی 2 هزار اتوبوس و 10 هزار تاکسی

تعداد روزهای با هوای پاک و سالم امسال افزایش چشمگیری داشته است و تنها 59روز هوای ناسالم برای گروه‌های حساس داشتیم. از سوی دیگر هیچ روزی هوا برای همه ناسالم نبوده است. باید توجه کرد که این بهبود وضعیت هوا تنها به‌دلیل شرایط اقلیمی نیست؛ زیرا وقتی ساعات «پیک» روزها را مقایسه می‌کنیم باز هم این تفاوت مشهود است. تلاش همکاران در حوزه حمل‌ونقل و پلیس راهور و مجموعه اقداماتی مانند توسعه ایستگاه‌های معاینه فنی و تجهیز دوربین‌های ترافیکی در این مورد مؤثر بوده است. همچنین در همین راستا، افتتاح 3مرکز معاینه فنی خودروهای سبک را داشتیم. برای آینده هم می‌خواهیم ٢٢کیلومتر مسیر باقیمانده خط6 با حداقل 8ایستگاه را به بهره‌برداری برسانیم و فاصله خطوط مترو با بهره‌برداری از ناوگان جدید را تا یک دقیقه‌ کاهش دهیم. ایجاد پارکینگ بیشتر برای سرویس‌کاری قطار‌های مترو، جایگزینی و نوسازی 2هزار اتوبوس فرسوده و خرید و نصب 700فیلتر جذب دوده به همراه نوسازی 10هزار دستگاه تاکسی فرسوده و خرید و نصب هزار سامانه هوشمند ثبت تخلف نیز انجام خواهد شد. میزان آلایندگی موتورهای کاربراتوری و کلا خودروهای کاربراتوری خیلی بالاست. ١٨درصد آلودگی هوای تهران مربوط به موتورهای ٢چرخ کاربراتوری است. انگار فرهنگی جاافتاده است مبنی بر اینکه موتور برای آنهایی است که نمی‌خواهند قانون را رعایت کنند که باید اول این نگرش را درست کنیم. خوشبختانه کارهای زیادی از سوی مراکز علمی و استارتاپ‌ها برای تبدیل موتور بنزینی به موتور برقی انجام شده است.

تهران کارگاه نیست

تهران کارگاه نیست. آماده‌سازی‌ 5پروژه برای افتتاح و در کنار آن جمع‌آوری کارگاه‌های ساختمانی کار بزرگی بود که یکی از مهم‌ترین آنها در میدان هفت‌تیر انجام شد. ما یک بچینگ (تاسیسات تولید بتن صنعتی در ابعاد بزرگ) در میدان هفت‌تیر داشتیم که آن را جمع‌آوری کردیم. تهران برای کسانی است که در آن زندگی می‌کنند و برای همین تلاش شده که کارگاه‌های غیرضروری جمع‌آوری شوند.

تفرجگاهی به نام روددره‌های تهران

تهران به‌دلیل جریان آب‌های گوارای کوه‌های البرز شکل پیدا کرده است. تا قبل از سال‌های دهه  40 در تهران سیل به راه می‌افتاد؛ به همین دلیل جریان این روددره‌ها را به مسیر‌هایی مانند فیروز‌آباد و کن هدایت کردند اما در طرح جامع، احیای 7روددره پایتخت انجام می‌شود. اگر بتوانیم دبی ١۵٠لیتر بر ثانیه را برای این رودها فراهم کنیم، دره‌ها دیگر محل عبور زباله و فاضلاب نخواهد بود و تفرجگاه‌های بزرگی فراهم می‌شود.

15 نردبان هیدرولیک در آتش نشانی

بعد از حادثه ساختمان پلاسکو اقداماتی برای به‌روزرسانی تجهیزات مورد نیاز آتش‌نشانی انجام شد. اکنون 15نردبان هیدرولیک برای این سازمان تهیه شده است که 3دستگاه آن تحویل شده، 6دستگاه تا هفته آینده تحویل داده می‌شود و6دستگاه نیز پس از پرداخت مالیات از گمرک ترخیص خواهد شد.

تثبیت باغ‌های شهر

هفته گذشته 2باغ را که مالکان آن اطمینان پیدا کرده بودند مجوز برج‌باغ دریافت نخواهند کرد، تثبیت کردیم و این کار با همکاری سازمان‌ها ادامه خواهد داشت. مجوز ساخت برج‌باغ‌ها موفق نبود و اگر به سوابق این کار رجوع کنید می‌بینید که در سال۸۲ نامه‌ای در همین زمینه فرستادیم و با دلایلی این مصوبه را رد کردیم اما وقتی در طرح تفصیلی و جامع ذکر شود و زندگی عده‌ای به آن گره بخورد نمی‌توان ناگهان آن را متوقف کرد.

 طرح ترافیک جدید

مطالعات نشان می‌داد طرح زوج و فرد به‌صورت مقطعی و آنی تأثیرگذار است و اگر قرار باشد به‌صورت دائمی اجرا شود تأثیرگذاری خود را از دست می‌دهد. در این زمینه پلیس راهور، وزارت کشور، شورای‌عالی ترافیک و معاونت حمل‌ونقل شهرداری تهران با یکدیگر اتفاق‌نظر داشتند.در طرح ترافیک پیشین 441گروه مختلف سهمیه دریافت می‌کردند و در این‌باره قاعده مناسبی برای توزیع وجود نداشت و حتی قسمتی از مجوزها به‌صورت رایگان توزیع می‌شد و به جای اینکه مردم را به قانونمداری تشویق کنیم با جریمه 20هزار تومانی و ورودی 40هزار تومانی آنها را به بی‌قانونی تشویق و ترویج می‌کردیم. در طرح ترافیک سال98 شهروندان ساکن در محدوده طرح ترافیک اگر قبل از ساعت8:30 از محدوده خارج شوند و بعد از ساعت17 به محدوده وارد شوند، نیازی به پرداخت عوارض ندارند.
 
پرداخت بدهی پیمانکاران

پیمانکارانی وجود دارند که از شهرداری تهران مطالبات خرد و کلان داشته‌اند و یکشنبه‌ها و سه‌شنبه‌ها مقابل شهرداری تهران اعتراضاتی را مشاهده می‌کردیم و بعضا شکل این اعتراضات نشان می‌داد که این مورد سازماندهی شده است. ما تمام تلاش خود را خواهیم کرد تا بدهی شهرداری به پیمانکاران را پرداخت کنیم اما این کار را به‌صورت منطقی و فارغ از فشارهای بیرونی انجام خواهیم داد.

سرمایه‌گذاری در شهر

از طریق سازمان سرمایه‌گذاری بسته‌های آماده‌ای را برای سرمایه‌گذاری درنظر گرفته‌ایم تا به هر یک از مهمانان خارجی که به شهرداری تهران می‌آیند و آمادگی سرمایه‌گذاری دارند، بدهیم. هم‌اکنون تعدادی از این سرمایه‌گذاری‌ها آغاز شده است اما به‌دلیل مسائل مرتبط با تحریم نمی‌توانم جزئیات آن را مطرح کنم.

بدهی‌های شهرداری

بدهی‌های شهرداری تهران در هر لحظه تغییر می‌کند. شهرداری به بانک‌ها بدهی دارد و بخشی از بدهی‌ها و مطالبات هم مربوط به احکام قضایی است که باعث دیون و تعهدات می‌شود. تمام تلاش ما این است که شهر را از محل شهرفروشی اداره نکنیم.

   پاسخ‌های کوتاه به پرسش‌های بلند
محل انجمن آثار و مفاخر فرهنگی را به این دلیل برای نشست خبری انتخاب کردیم که این اماکن از ویژگی‌های خاص تهران هستند اما در حالت عادی کسی سراغ آنها نمی‌رود و گاهی به‌خاطر بی‌توجهی مدیریت شهری یا صاحبانشان، تخریب شده‌اند. این ظرفیت‌ها در تهران قابل مقایسه با اصفهان بوده‌اند که از بین رفته‌اند.

  حجم زیاد نقدینگی می‌تواند فرصت سرمایه‌گذاری را به‌وجود آورد. قصد داریم تکمیل پروژه‌های عمرانی را در سال‌98 به بخش خصوصی واگذار کنیم و تلاش می‌شود تا به شکل سهامی عام یا پروژه‌های خاص فرصتی را فراهم کنیم تا بخش خصوصی به سرمایه‌گذاری در پروژه‌های عمرانی علاقه‌مند شود. موضوع فروش فروشگاه شهروند و شهر آفتاب نیز در بودجه سال 98مطرح نشده است.

  موضوع ساخت برج‌ها به‌خصوص در منطقه‌22 در طرح تفصیلی پیگیری شده است و هرجا که می‌شد، جلو آن را گرفتیم. در مواردی هم که پروانه صادر شده بود، در اجرای آن نظارت کردیم. تنها دلیلی که این اتفاق آنجا افتاد، این بود که طرح تفصیلی و جامع زیر پا گذاشته شده بود و تصمیمات سلیقه‌ای گرفته شده‌است.

  در شهر تهران روزانه 9000تن پسماند و 45000تن نخاله ساختمانی جمع‌آوری و خارج می‌شود. نمی‌خواهم موضوع را به مسائل مالی بکشانم اما تولید زباله باید پرهزینه باشد. به‌دلیل الگوی نامناسب جمع‌آوری زباله، امروز پسماند در مخازن در سر چهارراه‌ها به‌صورت ترکیبی از زباله‌های ‌تر، خشک، قابل بازیافت و غیرقابل بازیافت جمع‌آوری می‌شود.

  میزان تحقق بودجه نقدی ما در شهرداری تهران 85درصد است و در تامین بودجه غیرنقدی مقداری مشکل داریم. علت آن هم شرایط رکود و کاهش تقاضا برای استفاده از املاک برای بدهی‌ها‌ست.

از طرف دیگر، چون وام‌های قبلی تسویه‌ نشده، نمی‌توانیم با استفاده از این املاک وام جدید بگیریم. به مرور با بانک‌ها در حال تسویه هستیم تا بتوانیم از تسهیلات بعدی برای حمل‌ونقل و مترو استفاده کنیم.
  اگر در رنکینگ جهانی شهرهای برتر دنیا دقت کنیم، می‌بینیم شهرهایی که ظرف ١٠ سال گذشته بهترین بوده‌اند، آنهایی هستند که در زمینه هوشمندسازی کارهای درستی انجام دادند؛ بارسلون و وین به همین دلیل موفق هستند. ما نیز تمام تلاشمان بر همین اساس است. قول نمی‌دهم تهران را بهشت کنیم اما بهره‌وری کارها افزایش می‌یابد.

  درباره بازنشسته‌ها همه تلاش ما این است که قانون اجرا شود، به‌عنوان مثال سازمانی در شهرداری هست که در آن 200نفر بازنشسته می‌شوند اما شهرداری باید به همه آنها حق بازنشستگی پرداخت کند که این خود مانعی برای اجرای این قانون است، اما به‌صورت کلی ما به‌دنبال اجرای این قانون در شهرداری هستیم.

  تملک زمین در محدوده خط راه‌آهن تهران - تبریز، حقوقی است اما همکاری‌های لازم با وزارت راه و شهرسازی انجام می‌شود. البته بحث مالکیت زمین از جنس واگذاری املاک نیست و در توزیع قلمرو عمومی خواهد بود و سازه‌های سبک در آنجا ایجاد خواهد شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید