• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
سه شنبه 7 اسفند 1397
کد مطلب : 49061
+
-

صدور دستور خصوصی‌سازی‌ بزرگ در تأمین اجتماعی

سهام شرکت‌های وابسته تأمین اجتماعی از سال آینده به بخش خصوصی واگذار می‌شود

واگذاری
صدور دستور خصوصی‌سازی‌ بزرگ در تأمین اجتماعی

یک روز بعد از سخنان وزیر کار، دیروز رئیس‌جمهوری هم از واگذاری سهام شرکت‌های زیرمجموعه سرمایه‌گذاری تأمین‌اجتماعی در سال آینده خبر داد. 
به گزارش همشهری، 2سال از تدوین طرح اولیه واگذاری سهام شرکت‌های زیرمجموعه سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی می‌گذرد اما در این مدت وجود برخی چالش‌ها و همینطور عوامل سیاسی مانعی بر سر راه تحقق این واگذاری‌ها بوده؛ حتی برخی معتقدند نبود اراده سیاسی لازم مانعی بر سر راه تحقق واگذاری سهام شرکت‌های زیرمجموعه تأمین اجتماعی است. استناد آنها به سخنان علی ربیعی، وزیر سابق کار در مراسم تودیع و معارفه‌اش در پاییز امسال است که به‌صورت تلویحی اعلام کرد به اقتصاد آزاد اعتقادی ندارد؛ درحالی‌که اعتقاد به اقتصاد رقابتی ضرورت اجرای فرایند آزاد‌سازی‌ و واگذاری شرکت‌هاست. در چنین شرایطی دیروز بار دیگر حسن روحانی به ضرورت واگذاری اموال مازاد تأمین اجتماعی تأکید کرد و گفت: سهامداری در پروژه‌ها ایرادی ندارد اما مدیریت اقتصادی نباید توسط این بخش انجام شود، هر کجا که بخش خصوصی سرمایه‌گذاری کرد می‌توانیم مشارکت داشته باشیم.حسن روحانی افزود: براساس قولی که به مجلس و ملت داده‌ام، سال آینده سال واگذاری بزرگ شرکت‌های متعلق به شستاست؛ البته می‌دانم که این حرکت برای برخی دشوار است، اما باید محکم بایستیم و آن را به انجام برسانیم زیرا انجام این کار نظر صددرصدی بنده و تأکید صددرصدی مقام معظم رهبری است. او با بیان اینکه شستا یک چیزی میان بخش دولتی و خصولتی است، افزود: به آقای شریعتمداری در روزی که او را برای این وزارتخانه برگزیدم اعلام کردم که در پایان دولت، شستا به‌معنای مدیریت اقتصادی نباید وجود داشته باشد.
پیش‌تر محمد شریعتمداری، وزیر کار گفته بود: یکی از اهداف مهم ما هدایت عمده نهادهای غیربورسی به سمت بازار سرمایه است، درنظر داریم مجموعه هلدینگ‌های بزرگ غیربورسی را وارد بورس کرده و سهام آنها را عرضه کنیم.

بررسی‌ها نشان می‌دهد ارزش سهام شرکت‌های سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی در بورس از 60هزار میلیارد تومان فراتر می‌رود. آنطور که مرتضی لطفی، مدیرعامل سابق شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی قبلا اعلام کرده بود قرار است سهام 157شرکت از شرکت‌های سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی از طریق بورس فروخته شود و تعداد هلدینگ‌های این مجموعه از 9به 5هلدینگ شامل نفت و گاز، بانک و بیمه، دارو، معادن و فلزات کاهش یابد.

بیمه‌گذاران سهامدار می‌شوند

آنطور که وزیر کار گفته قرار است بیمه‌گذاران سهامدار شرکت‌های تأمین اجتماعی شوند. محاسبات نشان می‌دهد براساس این طرح به بیش از 42میلیون بیمه شده تأمین اجتماعی سهام اختصاص خواهد یافت. وزارت کار همچنین تصمیم گرفته سهام شرکت‌های تابعه‌اش را در بورس عرضه کند.
به‌گزارش همشهری، وزارت کار از طریق تأمین اجتماعی در تلاش برای اجرای طرحی است که براساس آن سبدی از سهام در قالب صندوق‌های سرمایه‌گذاری به بیمه‌گذاران اختصاص خواهد یافت. قرار است سهام موجود در این صندوق در درجه اول به بازنشسته‌ها و بیمه‌گذاران و بعد از آن به سرمایه‌گذاران متقاضی اختصاص یابد و از حقوقشان کم شود. پیش‌بینی می‌شود با توجه به آنکه تأمین اجتماعی 42میلیون نفر بیمه‌گذار دارد این صندوق به بزرگ‌ترین صندوق سرمایه‌گذاری ایران تبدیل شود. هم‌اکنون تأمین اجتماعی در مالکیت و مدیریت 128شرکت نقش دارد و سهام برخی شرکت‌ها را هم به‌صورت غیرکنترلی در اختیار دارد. روش تخصیص سهام به بیمه‌گذاران به این شکل است که ابتدا صندوقی تشکیل می‌شود سپس سرریز سهام متعلق به تأمین اجتماعی وارد این صندوق می‌شود و در نهایت واحد‌های این صندوق به بیمه‌گذاران اختصاص می‌یابد. در این طرح تأمین اجتماعی مازاد 50درصد از سهام هر شرکتی را که در اختیار دارد به صندوق اختصاص خواهد داد.
مرتضی لطفی، مدیرعامل سابق شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی قبلا به همشهری گفته بود: منابع اولیه این صندوق از محل رسوب دارایی‌های شرکت‌های متعلق به تأمین اجتماعی تأمین خواهد شد. او درباره اینکه چه کسانی قرار است در این صندوق سرمایه‌گذاری کنند، گفت: بازنشسته‌های تأمین اجتماعی و خانواده وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در اولویت این صندوق هستند، اما در نهایت همه واحد‌های این صندوق از طریق بورس به عموم مردم عرضه خواهد شد.
اکبرآبکار، معاون پشتیبانی و تأمین منابع مالی سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی هم در این‌باره قبلا به همشهری گفته بود: قرار است واحد‌های این صندوق سرمایه‌گذاری را بازنشسته‌ها خریداری کنند و به‌صورت اقساطی از حقوقشان کم شود. به گفته او، این صندوق پس از تأسیس از نظر حجم منابع به بزرگ‌ترین صندوق سرمایه‌گذاری ایران تبدیل می‌شود. بر همین اساس دیروز محمد شریعتمداری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی هم با اشاره به ایجاد سبد سهام برای بیمه‌شدگان گفت: یکی از موضوعات مهمی که در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در حال پیگیری و مطالعه است، حرکت از سمت‌وسوی بنگاه‌داری به سمت مدیریت سبد سهام به‌منظور حفظ منافع بیمه‌شدگان است.

این خبر را به اشتراک بگذارید