• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
دو شنبه 6 اسفند 1397
کد مطلب : 49020
+
-

یک اختتامیه، چند اعتراض

مراسم اختتامیه جشنواره تئاتر فجر رنگ و بوی سیاسی گرفت

یک اختتامیه، چند اعتراض

فهیمه پناه‌آذر/روزنامه نگار


مراسم اختتامیه سی‌وهفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر شامگاه شنبه در حالی برگزار شد که حاشیه‌هایی از جنس اعتراض را با خود داشت. به گزارش همشهری، بعد از برگزاری 10روزه جشنواره و پایان اجراهای این دوره از جشنواره، مراسم اختتامیه در تالار وحدت و با اجرای امیرحسین مدرس برگزار شد و بنا به گفته مجری مراسم قرار بر این بود به‌دلیل کمبود زمان، کسانی که جایزه‌های خود را دریافت می‌کنند، روی سن صحبتی نداشته باشند. اما در طول اهدای جوایز برخی به نشانه اعتراض صحبت‌هایی کردند و برخی نیز جایزه‌های خود را از هیأت داوران نپذیرفتند.

انتقاد در حضور وزیر
عباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مهمان ویژه جشنواره بود؛ وزیری که این‌ روزها شایعه رفتن هر روزه‌اش با تکذیب مدیر روابط عمومی وزارتخانه همراه است. یکی از کسانی که جایزه خود را نگرفت، بازیگر دهلرانی بود که خطاب به وزیر از نداشتن سالن در شهرش گله‌مند بود. کولیوندی که برای گرفتن تندیس و جایزه بازیگری مرد در بخش تئاتر خیابانی روی سن آمده بود از بی‌عدالتی‌ها انتقاد کرده و بدون اینکه جایزه‌اش را بگیرد، گفت: «از دهلرانی می‌آیم که پول نفتش در جای دیگر خرج می‌شود اما خود ما یک سالن نداریم و من چون تئاتر خیابانی ملکوت توسط هیأت داوران دیده نشد، این جایزه را نمی‌گیرم.» ستایش رجایی‌نیا، برگزیده بازیگری نمایش «دریاچه قو» از شهر مشهد نیز پشت تریبون مدعی شد:‌ ما ۳ جایزه موسیقی از جشنواره فجر برای مشهد گرفتیم که این شهر موسیقی ندارد!

اعتراض‌ها با کاغذهای شعار نوشته
هنگام پخش نماهنگ در طول مراسم اختتامیه یکی از تماشاگران از طبقه سوم کاغذهایی را به سمت پایین ریخت. کاغذهایی که بر سر تماشاگران طبقه همکف می‌ریخت حاوی شعار و نوشته‌هایی بود که تم سیاسی به جشنواره دارد. در این کاغذها نوشته‌هایی چون به یاد کارگران هفت‌تپه، انجمن صنفی معلمان، کارگران فولاد اهواز، فعالان محیط‌زیست و اسامی آنها به چشم می‌خورد.

تقدیر از 3 نمایش و 4پیشکسوت
در این مراسم علاوه بر اعلام اسامی برگزیدگان در بخش‌های مختلف، شرکت مترو نیز که از حامیان جشنواره بوده، جایزه‌ای را در بخش آموزش‌های شهروندی به دو نمایش «خنکای ختم خاطره» و «از خط زرد فاصله بگیرید» به کارگردانی رضا رشادت اهدا کرد. همچنین در بخش دفاع‌مقدس لوح تقدیر و ۵۰ میلیون ریال به 3 نمایش «خنکای ختم خاطره» به کارگردانی حمیدرضا آذرنگ، «عند از مطالبه» به کارگردانی سامان خلیلیان و «دایک» به کارگردانی حامد عالمی تعلق گرفت.

یک سکوت اعتراضی
در این مراسم از ‌رؤیا تیموریان، هوشنگ توکلی، رضا بابک و محمدیاراحمدی به‌عنوان هنرمندان پیشکسوت تقدیر شد که در میان آنها‌رؤیا تیموریان به 40سال فعالیتش اشاره کرد و گفت: «به اندازه چهل‌سالی که کار کردم، حرف دارم و ترجیح می‌دهم سکوت کنم. فقط باید بگویم جز تعداد انگشت شمار مسئولین این عاشقان تئاتر بودند که آن را زنده نگه داشتند».

جایزه‌ای برای فاطمه معتمدآریا
در این دوره از جشنواره فاطمه معتمدآریا بازیگر نمایش «خنکای ختم خاطره» جایزه بهترین بازیگر زن را گرفت. جایزه‌ای که خود عنوان کرد شاید به‌خاطر سابقه‌اش به او تعلق گرفته است. وی در این مراسم عنوان کرد: «من این را نتیجه مجموعه‌ای می‌دانم که با آنها همکاری کردم. جایزه گرفتن در تئاتر برای من مثل مهر مادری است؛ بی‌ادعا و بی‌توقع».
 

این خبر را به اشتراک بگذارید