• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
دو شنبه 6 اسفند 1397
کد مطلب : 48934
+
-

جدل‌علنی درباره FATF

مباحث مربوط به FATF ازپشت درهای بسته مجمع بیرون آمده و به تریبون‌های رسمی راه یافته است


دیروز ابراهیم رئیسی و محسن مجتهد شبستری در مخالفت و محمد‌جواد ظریف و عباس عراقچی در موافقت با FATF سخن گفتند.

طی روزهای گذشته موافقان و مخالفان پیوستن به FATF آرا و نظرات خود را بیش از هر زمان دیگری علنی کرده‌اند؛ اگر تا پیش از این مخالفان، مخالفت‌های خود را از طریق بدنه اجتماعی و تهدیدهای پیامکی شبکه‌های سازمان یافته ابراز و سازماندهی می‌کردند، اما اکنون مخالفت‌ها در سطح مقامات و تصمیم‌گیرندگان و از طریق رسانه‌ها ابراز می‌شود. موافقت‌ها و مخالفت‌ها از پشت درهای بسته مجمع تشخیص مصلحت نظام بیرون آمده و تریبون به تریبون پیش می‌رود.

توضیحات عراقچی برای دانش‌آموزی که FATF را کاپیتولاسیون دوم می‌داند
طی روزهای گذشته برخی اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام مانند ابراهیم‌ رئیسی، سردار احمد وحیدی، آیت‌الله شبستری، پرویز داوودی و محسن رضایی که از چهره‌های مخالف عضویت ایران در FATF هستند، مخالفت خود را علنی کرده‌اند. در سوی دیگر موافقان عضویت ایران که از چهره‌های دولتی هستند مانند محمدجواد ظریف وزیر خارجه و عباس عراقچی معاون وی و دیگر مسئولان دولتی نسبت به عواقب و پیامدهای هر نوع تصمیم‌گیری توسط مجمع تشخیص هشدار داده‌اند. روز گذشته ویدئویی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که عراقچی در حال پاسخ دادن به سؤالات یک دختربچه‌ای است که از تلفظ صحیح FATF ناتوان است و آن را کاپیتولاسیون دوم می‌خواند. این تصویر به خوبی نشان‌دهنده آن است که مخالفان تلاش کرده‌اند تا برای به کرسی نشاندن نظرات خود، پیچیده‌ترین و تخصصی‌ترین مسائل سیاسی و اقتصادی کشور را به سطح جامعه و افکار عمومی و در نهایت به کف خیابان بکشانند و به‌واسطه فشارهای ایجاد شده، از تصمیم‌گیری مسئولان در این زمینه ممانعت کنند. با این‌حال مسئولان تلاش می‌کنند و امیدوارند که لوازم پیوستن به FATF در فرصت باقیمانده مهیا شود.

دوستان واقعیات را ببینند
سیدعباس عراقچی، معاون ظریف در نشست فراکسیون مستقلین مجلس هم تأکید کرد که با توجه به فشارهای سختی که آمریکایی‌ها برای افزایش تحریم‌ها به ایران به شرکت‌های اقتصادی می‌آورند، برای عبور از این تحریم‌ها و فشارهای موجود FATF باید تصویب شود. محمدجواد ظریف هم طی سخنانی در ضرورت تصویب لوایح مرتبط با FATF گفت: دوستان واقعیات را نگاه کنند و تصمیم بگیرند. هر تصمیمی هم بگیرند ما تبعیت می‌کنیم، اما خوب بدانند که تصمیم آنها چه آثاری دارد. وزیر امور خارجه افزود: تا حالا می‌گفتند که «اتفاقی نمی‌افتد، اتفاقی نمی‌افتد» حالا دارند می‌بینند. ظریف خاطرنشان کرد: 2 سال است از فرصتی که توافق کرده بودیم، گذشته است. ما به حرف آنها و آن‌که چه گفتند، کاری نداریم، بلکه بحث مان درباره ارتباطات کشور خودمان است.

در سوی دیگر ماجرا هم مخالفان ساکت ننشسته‌اند و در سخنرانی‌ها و مصاحبه‌های خود با رسانه‌ها مخالفت‌های خود را ابراز داشته‌اند.

مخالفان ساکت نیستند
ابراهیم رئیسی، عضو مجمع تشخیص مصلحت که از او به‌عنوان رئیس آینده قوه‌قضاییه یاد می‌شود در سخنانی مخالفت تلویحی خود را بیان داشته و می‌گوید: «عده‌ای فکر می‌کنند ما مخالف برخی از کنوانسیون‌ها هستیم؛ اینطور نیست، اگر آنها به نفع مردم باشد ما آن را قبول می‌کنیم، اما اگر به ضرر مردم باشد آن را قبول نخواهیم کرد. دولتمردان در این شرایط کنونی باید مراقبت بیشتری انجام بدهند که دشمن به این مردم و حکومت ضربه وارد نکند.» محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص هم اخیرا در سخنانی با اشاره به بیانیه FATF و تهدید برای قرار دادن ایران در لیست سیاه گفته است: «درحالی‌که سؤالات و ابهامات زیادی درباره توصیه‌های ‌FATF وجود دارد، از دولت انتظار می‌رود با دیپلماسی قوی، کشور را از فرو غلتیدن در باتلاقی جدید باز دارد. وقتی می‌توان با کوشش برای رفع ابهام و ایجاد شفافیت پیش رفت، این حجم از فشار تهدید و اولتیماتوم چه هدفی را دنبال می‌کند؟»

حجت‌الاسلام محسن مجتهد شبستری از اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفت‌وگو با فارس گفته که الحاق به کنوانسیون‌های مرتبط با گروه ویژه اقدام مالی (FATF) مانع جدی جهت دور زدن تحریم‌ها از سوی کشور می‌شود و در نتیجه الحاق به آن، همین میزان نفت امروز را هم نمی‌توانیم بفروشیم. او درباره دلایل دیگر مخالفتش با FATF گفت: FATF و کنوانسیون‌های مرتبط آن، حزب‌الله، حشدالشعبی و سایر گروه‌های عضو محور مقاومت را مصداق تروریست تعریف می‌کند و ما را ملزم به پذیرش مصادیق می‌کند. این به آن معناست که ما در نتیجه پذیرش پالرمو ناچار می‌شویم کمک به گروه‌هایی را که وظیفه داریم به آنها کمک کنیم قطع کرده و سایر گردش‌های  مالی داخلی و خارجی خود را هم به کنوانسیون اعلام کنیم که اسرار ما را برای دنیا افشا می‌کنند.»

این خبر را به اشتراک بگذارید