• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
دو شنبه 6 اسفند 1397
کد مطلب : 48932
+
-

ظریف: نمی‌توانیم پشت مقاومت مردم، پنهان شویم

وزیر خارجه دیروز در دفاع از نقش مردم در جمهوری اسلامی گفت: وظیفه داریم به‌عنوان کارگزاران این مردم، فشار را از روی آنها برداریم

سیاست خارجی
ظریف: نمی‌توانیم پشت مقاومت مردم، پنهان شویم


محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان با تأکید بر نقش مردم به‌عنوان یک مولفه قدرت در روابط بین کشورها، گفته است: اینکه ما می‌گوییم به مقاومت مردم افتخار می‌کنیم، به این معنا نیست که بگوییم این وظیفه مردم است، ما باید مقاومت مردم را پاس بداریم و فشار بر مردم را کم کنیم، نه اینکه بگوییم مردم 40سال است مقاومت می‌کنند و بازهم مقاومت خواهند کرد.

ظریف که در همایشی با عنوان چندجانبه‌گرایی در سیاست خارجی ایران، ظرفیت‌ها و راهبردها سخنرانی می‌کرد، گفت: چرا مردم ما را انتخاب کرده‌اند، اگر قرار بود مردم مقاومت کنند و همه مشکلات حل شود، پس وظیفه ما چیست؟ همانطور که نمی‌توانیم پشت پرده توطئه‌های امپریالیسم و نظام سلطه پنهان شویم و ناکارآمدی خودمان را گردن آنها بیندازیم، همانطور هم نمی‌توانیم پشت سر مقاومت مردم، خود را پنهان کنیم. ما وظیفه داریم به‌عنوان کارگزاران این مردم فشار را از روی مردم برداریم. او گفته: در این مسیر تلاش خودمان را می‌کنیم، اینکه چقدر موفق شویم با مردم است و مهم‌تر از آن هم خداوند باید قضاوت کند.

ما انتخاب کردیم
بــه‌گــزارش ایسنا، وزیر خارجه کشورمان با بیان اینکه داشتن استقلال در عرصه سیاست خارجی به این معنا نیست که از دنیا منفک باشیم،‌ گفت: منظور از استقلال این است که درون‌زا باشیم، منظور از استقلال این است که ما برای ادامه حیات و زندگی خود متکی به داخل باشیم. البته در کنار آن مناسبات و تعاملات بین‌المللی را نیز داشته باشیم. محمدجواد ظریف با یادآوری سخنی که لیندسی گرام، یکی از سناتورهای آمریکایی در مورد سعودی‌ها زده و گفته بود اگر حمایت‌های آمریکا نبود، سعودی‌ها ظرف یک هفته مجبور بودند به زبان فارسی صحبت کنند، گفت: ما ۴۰سال بدون حمایت آمریکا زندگی کردیم.

 ۴۰سال است که به‌رغم فشارهای آمریکا در حال زندگی‌کردن هستیم. این سخن من به‌معنای درگیری و دعوا داشتن و یا جدا شدن از دنیا نیست، بلکه به این معناست که ما انتخاب کرده‌ایم و می‌خواهیم که برای ادامه حیات خود وابسته به دیگران نباشیم.


ظریف که شهریور‌ماه امسال در یک برنامه تلویزیونی گفته بود: «ما انتخاب کردیم جور دیگری زندگی کنیم» و موجی علیه او در شبکه‌های اجتماعی راه افتاده بود، با یادآوری این موج، گفت: من یک‌بار این حرف را زدم، برخی در این ارتباط مطالبی را مطرح کرده‌اند ولی منظور این است که ما انتخاب کرده‌ایم که برای ادامه حیات خود به دیگران وابسته نباشیم و این موضوع مهمی است که اصل این خواستن به‌معنای دعوا و یا دادن بهانه به دیگران نیست که بتوانند از آن بهانه علیه ایران استفاده کنند و یک چهره امنیتی از ایران در عرصه بین‌المللی ارائه کنند، ‌مانند آنچه در موضوع هسته‌ای رخ داد.

  وزیر امور خارجه  با اشاره به پرونده هسته‌ای ایران و اینکه ایران در ذیل فصل۷ منشور سازمان ملل متحد قرار گرفت، ادامه داد: لازمه استقلال به این معنا نیست که به شورای امنیت برویم و یا درگیری پیدا کنیم. لازمه استقلال این بوده که ما می‌توانیم بدون حمایت آمریکا و غرب و حتی زیر فشار آنها روی پای خود بایستیم. قطعا حرکت در این مسیر سختی‌ها و دشواری‌هایی را نیز خواهد داشت ولی با این استقلال و ایستادن روی پای خود دیگر کسی نمی‌تواند بگوید که اگر ما نبودیم، ظرف یک هفته ایرانی‌ها مجبور بودند مثلا چینی یا روسی صحبت کنند. ما در حال تجربه‌کردن درون‌زایی هستیم که البته در کنار این درون‌زایی باید با دنیا نیز تعامل داشته باشیم و این سخن به‌معنای جدا‌شدن از دنیا نیست.


تلاش‌های نافرجام آمریکا علیه ایران
ظریف در ادامه سخنرانی خود با اشاره به اینکه امروز امنیت یک کالای عمومی و جهانی است، نه یک کالای ملی، به برگزاری کنفرانس ورشو با حمایت آمریکا علیه ایران اشاره کرد و گفت: آمریکا در سال گذشته 4بار تلاش کرد اجماع امنیتی علیه ایران را که به قول آقایان با برجام نافرجام از بین رفته بود، احیا کند.

ظریف در ادامه گفت: یک‌بار خانم هیلی تلاش کرد ما را به‌خاطر تظاهرات دی‌ماه۹۶ به شورای امنیت ببرد اما جلسه به جلسه‌ای ضد‌آمریکا تبدیل شد و همه از برجام حمایت کردند. البته من از برگزاری این جلسه حمایت نمی‌کنم و خوشحال نیستم که چنین اتفاقی افتاد، اما هر‌کس هم در آن جلسه صحبت کرد، از برجام حمایت کرد. بار دیگر به‌خاطر بحث یمن ما را به شورای امنیت بردند اما دوستان روس ما برای نخستین‌بار بعد از انقلاب اسلامی که حتی در موضوع هسته‌ای هم این اتفاق نیفتاد، در بحث یمن قطعنامه آمریکا علیه ایران را وتو کردند و مانع ایجاد اجماع شدند. بار سوم ترامپ خودش در سپتامبر سال گذشته به شورای امنیت رفت و تلاش‌های آنها برای ایجاد مجدد اجماع از دست داده علیه ایران بود اما باز هم شکست خوردند و هرکس در آن جلسه صحبت کرد، از اهمیت و ضرورت حفظ برجام گفت. مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا نیز یک‌بار دیگر به شورای امنیت رفت آن هم به یک جلسه عادی که همیشه در حد کارشناسی برگزار می‌شد و درباره ضمیمه B قطعنامه۲۲۳۱ بود و تا جایی در این جلسه نشست که حتی سفیران کشورها جلسه را ترک کردند و کارشناسان باقی مانده بودند اما باز هم نتیجه نگرفت.

ظریف گفت: آنها در لهستان با برگزاری کنفرانس ورشو تلاش کردند بار دیگر موضوع ایران را مطرح کنند و در نامه‌ای که به این منظور نوشته شده بود، ابتدا به مسئله ایران پرداخته شده بود اما با واکنش بسیاری از کشورها مواجه شد و بعد اسم این کنفرانس را عوض کردند و بعد باز هم دیدند از این جلسه نمی‌توانند حتی یک بیانیه مشترک خارج کنند و در پایان جلسه قرار شد جمع‌بندی خودشان را بگویند اما در همان هم گرفتار شدند.

 بنابراین می‌بینید که آمریکا دارد دست و پا می‌زند که علیه ایران اقدامی انجام دهد با وجود آنکه توانسته با تحریم به ما خیلی فشار بیاورد.

وی گفت: آنها به لهستان رفتند اما آنجا هم به لطف خدا و با تلاش همکاران من شکست خوردند و باز هم تلاش خواهند کرد؛ این نشان‌دهنده اهمیت چندجانبه‌گرایی است.

   نقد سخن کسینجر
رئیس دستگاه دیپلماسی کشور با بیان اینکه جمهوری اسلامی ابعاد قدرتش متنوع است، به دیالوگش با هنری کسینجر اشاره کرد و افزود: کسینجر همواره گفته است و برخی دوستان ما هم مدام این جمله را تکرار می‌کنند که ایران باید بین آرمان و یک‌کشور‌بودن، یکی را انتخاب کند. در جلسه‌ای که ایشان مدیر جلسه بود و من سخنرانی داشتم، آنجا گفتم هر زمان آمریکا تصمیم بگیرد انتخاب کند یک آرمان باشد یا یک کشور، آن وقت ایران هم تصمیم می‌گیرد کدام باشد. شاید آمریکا عمل نمی‌کند اما ادعا می‌کند که آرمان‌خواه است و آرمان‌خواهی می‌شود یک مبنای قدرت؛ حالا این آرمان‌خواهی می‌خواهد هالیوود باشد یا هر چیز دیگری. شما می‌خواهید مبانی قدرت‌تان را حفظ کنید اما ما کنار بگذاریم؟!

این خبر را به اشتراک بگذارید