• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
جمعه 3 اسفند 1397
کد مطلب : 48736
+
-

صف‌طولانی برای مرغ

رئیس سازمان جهاد کشاورزی بوشهر: روزانه 45 تن مرغ گرم در فروشگاه ها توزیع می‌شود تا از صف های طولانی جلوگیری شود

بازار
صف‌طولانی برای مرغ

علیرضا برازجانی|  بوشهر - خبرنگار:



هفته گذشته با افزایش کشوری قیمت مرغ، کارگروه تنظیم بازار که به ریاست استاندار بوشهر تشکیل شد قیمت هر کیلوگرم مرغ گرم را 11هزار و 500 تومان تعیین و ابلاغ کرد. به موجب تصمیم این کارگروه، اعلام شد با واحدهای صنفی که از این تعرفه قیمت‌گذاری تخطی کنند و مرغ را با قیمت بالاتری عرضه کنند برخورد خواهد شد. اما این پایان ماجرا نبود زیرا این نرخ با مقاومت فروشندگان مرغ مواجه شد و تعطیلی مرغ‌فروشی‌های بوشهر و کمبود مرغ در بازار را به دنبال داشت که مردم ناگزیر به صف کشیدن جلوی مراکز توزیع مرغ به نرخ دولتی شدند. این در حالی است که با گذشت چند روز از این ماجرا تب قیمت بالای مرغ همچنان فروکش نکرده است و مرغداری‌ها و فروشندگان مرغ همچنان بر خواسته خود پافشاری می‌کنند.

«حسین قناعت‌پیشه» یکی از مرغ‌فروش‌های خیابان عاشوری بوشهر در گفت‌و‌گو با خبرنگار همشهری درباره علت تعطیلی چند روز اخیر واحدهای مرغ فروشی بوشهر می‌گوید: وقتی مغازه‌دار مرغ را بالاتر از 11هزار و500 تومان از کشتارگاه تحویل می‌گیرد، چگونه می‌تواند آن را با نرخ مصوب بفروشد، آن هم در‌شرایطی که عرضه با نرخ بالاتر تخلف محسوب شده منجر به تشکیل پرونده در تعزیرات می‌شود. با این شرایط چاره‌ای جز بستن مغازه‌های خود نداریم تا مشمول جریمه و مجازات‌های دیگر نشویم.

وی اضافه می‌کند: مرغی که با نرخ مصوب در چند مرکز در حال توزیع است، کفاف نیاز مردم و مصارف دیگر مثل رستوران‌ها را نمی‌دهد و باید در کنار آن، فروش مرغ با نرخ آزاد هم وجود داشته باشد تا کمبودی در بازار احساس نشود.


گرانی نهاده‌های دامی؛ افزایش قیمت مرغ 

رئیس اتحادیه مرغداران استان بوشهر با اشاره به تعطیلی مراکز عرضه و فروش مواد پروتئینی در استان که منجر به نایاب شدن مرغ در بازار شده است به همشهری می‌گوید: هفته گذشته، ستاد تنظیم بازار استان در یک اقدام عجولانه و خارج از اصول حرفه‌ای بازار، مصوبه قیمت مرغ را گذراند که برای هرکیلوگرم مرغ گرم نرخ 11هزار و 500 تومان تعیین شد. این نرخ‌گذاری دستوری و بدون لحاظ واقعیت‌های حاکم بر بازار موجب اعتراض مرغداری‌ها و مرغ‌فروشی‌ها شده است.

«اردشیر بی‌نیاز» می‌افزاید: گرانی روز‌افزون نهاده‌های دامی و قیمت بالای جوجه یک‌روزه واقعیت‌های این روزهای بازار و کسب و کار واحدهای تولید‌کننده مرغ در استان است ولی مسئولان با بی‌توجهی به این موضوع مهم  فشار خود را به حلقه آخر تولید که مرغداری‌ها هستند وارد می‌کنند و می‌گویند مرغ باید با نرخ مصوب وارد بازار شود وگرنه مشمول جریمه خواهید شد. بدون تردید تداوم این سیاست به تضعیف تولیدکنندگان داخلی و نابسامانی وضعیت عرضه مرغ گرم منجر خواهد شد.

 وی اضافه می‌کند: با تجزیه و تحلیلی که مرغداران دارند چنانچه تولیدات مرغ به قیمت هرکیلوگرم10هزار و 500 تا 11هزارتومان خریداری شود مرغداران نه ضرر می‌کنند و نه سودی عایدشان می‌شود. این در حالی است که سرمایه‌گذاران صنعت مرغ با مشکلات فراوانی در ادامه فعالیت اقتصادی خود مواجه هستند. انتظار حداقل سود از بازار توقع زیادی نیست و باید منفعت آنها هم در این شرایط در‌نظر گرفته شود. 

بر همین اساس قیمت 14هزارتومان به ازای هرکیلوگرم با کاهش واسطه‌گری، هزینه‌های دلالی و تحویل به دست مصرف‌کنندگان می‌تواند نرخ منصفانه‌ای قلمداد شود. بنابراین توزیع مرغ با قیمت‌های پایین‌تر از نرخ اعلامی به نابودی مرغداران منجر می‌شود. 


ساماندهی بازار با عرضه مرغ دونرخی 

رئیس اتحادیه مرغداران بوشهر تاکید می‌کند: باید همزمان با توزیع مرغ با نرخ مصوب، مرغ با نرخ واقعی و آزاد هم در بازار عرضه شود تا روند تامین نیاز مردم به حالت عادی برگردد، چون کسی که مراسم عروسی یا رستوران و آشپزخانه دارد باتوجه به این‌که این روزها مرغ‌فروشی‌ها نیز کرکره‌شان را پایین کشیده‌اند، نمی‌تواند برای دو یا سه مرغ وارد صف شود.
بی‌نیاز با اشاره به این‌که طی سال‌های گذشته مرغداران خسارت‌های زیادی از قیمت‌ها دیدند و وعده مسئولان مبنی بر بخشش جرایم بانکی و امهال وام‌ها عمدتا اجرایی نشد، تصریح می‌کند: از طرفی دولت باید با تامین به‌موقع جوجه یک‌روزه و غذای مرغ، به مرغداران کمک کند تا تولیدکننده مرغ را با نرخ مصوب تحویل بدهد بدون این‌که ضرر کند. در این صورت به مردم هم کمک می‌شود.


قیمت مرغ، مصوبه کشوری است

 معاون امور اقتصادی استاندار بوشهر درباره نرخ مصوب مرغ در استان بوشهر می‌گوید: این نرخ در استان تصمیم‌گیری نشده بلکه از سوی ستاد تنظیم بازار کشور مورد تصویب قرار گرفته و استان نیز در راستای نظم بخشیدن به قیمت‌ها، بر اجرای آن اصرار کرد.
«سعید زرین‌فر» درباره کمبود مرغ در بازار آزاد بوشهر و همچنین ازدحام جمعیت مقابل مراکز توزیع مرغ با نرخ مصوب تاکید می‌کند: با تصمیماتی که از سوی مسئولان استان در این زمینه گرفته شده و به‌زودی اجرایی می‌شود انتظار داریم بازار توزیع مرغ به حالت عادی برگردد. با هدف از بین بردن صف‌های طولانی و دسترسی بهتر مردم به مرغ گرم، توزیع آن با نرخ مصوب به صنف واگذار شده و سهمیه در بین همه مرغ فروشی‌های استان بوشهر توزیع می‌شود. قبلا سهمیه مرغ تنها در مراکز محدودی توزیع می‌شد که با توزیع این سهمیه در میان همه فروشگاه‌ها این مشکل برطرف می‌شود.


پایان صف‌های طولانی 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر با اشاره به این‌که برنامه‌ریزی برای ساماندهی بازار مرغ مورد نیاز مردم استان بوشهر انجام شده است از توزیع روزانه 45 تن مرغ گرم در فروشگاه‌های استان خبر می‌دهد و می‌گوید: سهم شهرستان بوشهر از این میزان مرغ گرم 14 تن است که در همه فروشگاه‌های مربوطه عرضه می‌شود. 

در هفته‌های اخیر مرغ گرم با نرخ دولتی تنها در 6 مرکز عرضه شهرستان بوشهر توزیع می‌شد که با توجه به متقاضیان زیاد تشکیل صف‌های طولانی را در این مراکز در پی داشت. «محمدتقی منوچهری» می‌افزاید: با هدف از بین بردن صف‌های طولانی و روان‌سازی دسترسی مردم به مرغ گرم، توزیع آن با نرخ هرکیلوگرم 115 هزار ریال به صنف مربوطه واگذار شده و سهمیه در نظر گرفته شده در بین همه مرغ‌فروشی‌های استان بوشهر توزیع می‌شود.

وی اضافه می‌کند: پیش از این، سهمیه مرغ با نرخ دولتی تنها در شمار محدودی از مراکز عرضه توزیع می‌شد که با تامین مرغ مورد نیاز، این مشکل برطرف می‌شود. در حال حاضر، مصرف سالانه گوشت مرغ در استان بوشهر براساس یک میلیون و 100 هزار نفر جمعیت 30 هزار تن و گوشت قرمز 12هزار و 650 تن است که از این میزان گوشت قرمز 8 هزار تن در استان و 4 هزار و 650 تن از خارج استان تامین می‌شود.


تامین 50 درصد نیاز بازار 

معاون تنظیم بازار و توسعه بازرگانی سازمان جهادکشاورزی استان بوشهر با بیان این‌که نهاده مورد نیاز مرغداران تامین می‌شود، می‌گوید: مراکز توزیع در شهر بوشهر و دیگر نقاط استان را گسترش داده‌ایم به‌طوری که در 2روز اخیر 30 تن مرغ فقط در شهر بوشهر و به تناسب جمعیت در سایر شهرستان‌ها با نرخ هرکیلو 11هزار و 500 تومان توزیع شده است که تقریبا 50 درصد نیاز مصرفی مردم را تامین می‌کند.

«احمد جهانگیرلو» با اشاره به ایجاد صف مقابل مرغ‌فروشی‌ها و عدم تامین نیاز رستوران‌ها می‌افزاید: چون شیوه‌ای برای توزیع مکانیزه نداریم و تغییر در روش توزیع نیازمند ابلاغ مرکز کشور است، این مسئله اجتناب‌ناپذیر شده است، ولی به دنبال اجرای برنامه‌هایی هستیم تا روند توزیع مرغ در مغازه‌های استان به روال عادی برگردد. برای این‌که عدالت بین مرغ فروشی‌ها رعایت شود، توزیع مرغ با نرخ مصوب را به‌صورت چرخشی میان مغازه‌ها اجرا می‌کنیم تا همزمان ناظران دولتی هم حضور داشته باشند و کسب و کار مغازه‌ها نیز ادامه یابد. از این رو لیست مراکز توزیع قطعی نیست، اما طی روزهای اخیر در شهر بوشهر حدود 9 مرکز و در سایر شهرستان‌ها نیز در چند مرکز مرغ را توزیع کرده‌ایم.

این خبر را به اشتراک بگذارید