• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
جمعه 3 اسفند 1397
کد مطلب : 48727
+
-

تونل جدید ضدتحریم

ایران با 3شریک عمده تجاری، بانک‌های چند ملیتی تأسیس می‌کند

تاسیس بانک‌های جدید چند ملیتی برای حل مشکل نقل‌و‌انتقال‌های مالی ناشی از تحریم‌ها با مشارکت ترکیه، عراق وچین در دستور کار قرار گرفت. طبق آمار این 3کشور شریکان عمده تجاری ایران به‌حساب می‌آیند.
به‌گزارش همشهری، اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران به غیر از آنکه تجارت کالا و خدمات را محدود کرده است منجر به بروز محدودیت در نقل و انتقال پول و همکاری با بانک‌های خارجی شده است، به‌طوری‌که به‌زعم فعالان اقتصادی مشکل اصلی در نقل و انتقال پول است که جریانات ورودی ارز را به داخل کشور هم با مشکل مواجه کرده است. بر همین اساس مدتی قبل رئیس‌کل بانک مرکزی در سفر به عراق از تاسیس نخستین بانک دو‌ملیتی مشترک با همکاری بانک‌های عراقی خبر داد که شعب آن در هر 2کشور فعالیت می‌کند و نقل و انتقال پول با دینار انجام می‌شود بر همین اساس روز گذشته مدیرعامل بانک توسعه صادرات هم با بیان اینکه ایجاد بانک مشترک موجب تسهیل و بهبود فرایند صادرات و واردات ایران با سایر کشورها می‌شود، افزود:‌ پس از عراق، چین و ترکیه جزو اولویت‌ها هستند.
علی صالح‌آبادی گفت: عراق ازجمله کشورهایی است که صادرات گسترده‌ای از سوی ایران به این کشور در حال انجام است و سالانه ۹میلیارد دلار کالا و خدمات به این کشور صادر می‌شود؛ بنابراین درصورتی‌که ایجاد این بانک با موانع تحریمی و غیره مواجه نشود می‌تواند به توسعه مبادلات 2 کشور کمک کند و فعالان اقتصادی 2کشور با خیال راحت از طریق بانک مشترک فعالیت‌های اقتصادی خود را ساماندهی کنند.
او افزود: پس از عراق، چین به‌دلیل حجم مبادلاتی که با ایران دارد جزو اولویت‌ها برای ایجاد بانک مشترک است و پس از آن کشور ترکیه قرار دارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :