• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
جمعه 3 اسفند 1397
کد مطلب : 48684
+
-

در انتظار فصل طلایی اکران

همشهری جدی‌ترین گزینه‌های اکران نوروزی سینماها را بررسی می‌کند

سینما
در انتظار فصل طلایی اکران

مسعود میر/روزنامه‌نگار

برای بسته شدن پرونده سینما در سال97 یک گام دیگر باقی مانده است؛ قطعی شدن فهرست فیلم‌های اکران نوروز. با نهایی شدن این فهرست عملا سال جدید سینمایی تحویل خواهد شد. به همین بهانه و با توجه به اینکه اکران نوروز به گواه آمار و ارقام لااقل در سال‌های اخیر مهم‌ترین موعد اکران سینمای کشور است، نگاهی کرده‌ایم به مهم‌ترین گزینه‌های اکران نوروزی؛ اکرانی که به‌دلیل تلاقی با طولانی‌ترین ایام تعطیلی کشور می‌تواند بالاترین میزان مخاطب را به سالن‌های سینما بکشاند.

این 231میلیارد تومان عزیز
 معاون توسعه فناوری و مطالعات سینمایی سازمان سینمایی همین یکی دو روز پیش آماری در اختیار رسانه‌ها قرار داده که دقیق شدن به آن می‌تواند موضوع مهمی را درباره سینمای ایران، وضعیت مخاطبان و البته گردش مالی این سینما تبیین کند. محمود اربابی گفته: سینمای ایران در 11 ماهه نخست سال1397 فروشی معادل 231میلیارد و 618میلیون و 782هزار تومان داشته و در این مدت26میلیون و 538هزار و 820نفر فیلم‌های اکران شده را تماشا کرده‌اند.
همین آمار کافی است تا یادمان نرود که سینمای ایران با همه کاستی‌ها و موانع پیش رو به هر حال صنعتی پویاست و نمی‌توان به همین راحتی‌ها قید ممتازترین موعد اکران سینمای ایران را زد. با یک جست‌وجوی ساده می‌توان دریافت که بیشترین مبلغ فروش فیلم‌ها در همین موعد اکران نصیب سینماها شده و اکثر قریب به اتفاق پرفروش‌ها در اکران‌های اول و دوم نوروزی پرونده کاری‌شان را ختم به خیر کرده‌اند.

مدعیان جشنواره‌ای، داوطلبان نوروزی
دبیر سی‌وهفتمین دوره جشنواره فیلم فجر قبل از آغاز جشنواره اعلام کرد، اولویت اکران نوروزی با فیلم‌های حاضر در این رویداد فرهنگی هنری خواهد بود. با این پیش‌فرض بسیاری از فیلم‌های محبوب جشنواره امسال در صف کسب مجوز اکران نوروزی از سازمان سینمایی قرار دارند. همچنین سخنگوی کارگروه اکران اعلام کرده، دفاتر توزیع فیلم‌های سینمایی تا دوشنبه ششم اسفند فرصت دارند درخواست کتبی خود برای اکران نوروزی آثارشان را به این کارگروه ارائه کنند.
با اینکه هنوز سرگروه‌های اکران نوروزی و فیلم‌ها مشخص نشده‌اند اما تردیدی نیست که تعداد زیادی از فیلمسازانی که آثارشان در جشنواره سی‌وهفتم حاضر بوده، برای قطعی شدن اکران نوروزی فیلمشان در تقلا و تلاش هستند. البته نکته مهم این است که نظر سینمادارها در ‌این تخصیص اکران‌های نوروزی بسیار مهم است. آنها مایلند به سیاق سال‌های گذشته حتما نام یکی دو فیلم کمدی هم در فهرست فیلم‌های اکران نوروزی گنجانده شود تا بهترین موعد اکران سال تنها با فیلم‌های اجتماعی و احیانا تلخ هدر نرود. کمدی‌ها در سینمای ایران به‌رغم همه انتقادها خوب می‌فروشند و امسال هم عنوان پرفروش‌ترین فیلم سال مانند سال‌های گذشته در اختیار کمدی هزارپا بود، پس بیراه نیست اگر از همین الان نام یکی دو فیلم کمدی در اکران‌های نوروزی به چشم بخورد. با این پیش فرض درباره کمدی‌ها و البته اولویت اکران فیلم‌های فجر می‌توان نام فیلم‌های «زهرمار»، «شبی که‌ماه کامل شد»، «متری شیش‌ونیم»، «سرخ پوست»، «غلامرضا تختی»، «بیست و سه نفر» و «ماجرای نیمروز ۲: رد خون» را در فهرست اولیه اکران‌های اول و دوم نوروز روی کاغذ آورد. اما به جز جشنواره‌ای‌ها، فیلم‌های «دختر شیطان»، «تگزاس۲»، «چهارانگشت»، «ژن خوک»، و «رحمان۱۴۰۰» هم که در جشنواره سی‌وهفتم حضور نداشتند در فهرست مدعیان کسب سرگروهی برای اکران نوروز قرار دارند.

پیش‌خبرهای مجازی، امیدهای حقیقی
سیدجمال ساداتیان این روزها حسابی درگیر نمایش‌های خصوصی فیلم متری شیش‌ونیم در سینمای تازه تاسیس خودش است. او در ایام جشنواره هم با نمایش فیلم در سانس‌های فوق‌العاده موافقت کرد و گفت: فیلم «متری شیش‌ونیم» با استقبال خیلی خوب مردم مواجه شده و من برای پاسخ دادن به نیازها و تقاضای مردم که می‌خواستند فیلم را تماشا کنند با تمام سانس‌های فوق‌العاده آن موافقت کردم و البته شرمنده تمام کسانی هستم که ساعت‌ها در صف ماندند و نتوانستند بلیت تهیه کنند. ما برای اکران نوروز متقاضی هستیم و اطمینان دارم مشکلی در اکران عمومی نخواهیم داشت، چون استقبالی که از فیلم شده حاکی از این است که هنگام نمایش عمومی بسیاری از مخاطبان برای بار دوم و سوم به تماشای فیلم «متری شیش‌ونیم» خواهند آمد. به‌جز این حرف‌ها که نشان می‌دهد دومین ساخته سعید روستایی یکی از گزینه‌های مهم اکران نوروزی خواهد بود، اظهارنظر بهرام توکلی کارگردان فیلم «غلامرضا تختی» هم در صفحه اینستاگرامش از یک گزینه درجه یک دیگر برای اکران نوروز رونمایی کرد. کارگردان این فیلم نوشته: «فیلم غلامرضا تختی نوروز اکران می‌شود. خسته نباشید می‌گم به همه گروه سازنده فیلم که افتخار داشتم کنارشون باشم، خسته نباشید به مردم و کارشناسانی که در طول جشنواره با انتخاب‌هاشون، استقبال و لطفشون دلگرممون کردند. امیدوارم در اکران همچنان حمایتمون کنید».

قصر و زندان؛ گزینه‌های خاص و عام
برخی خبرها حکایت از اکران فیلم رضا میرکریمی در نوروز دارند و خبرهایی هم از احتمال به نمایش درآمدن فیلم مسعود ده نمکی در این ایام منتشر شده است. قصر شیرین سیمرغ بهترین فیلمنامه جشنواره امسال را برد و هرچند بازی درخشان حامد بهداد و کارگردانی ویژه میرکریمی در فیلم به چشم هیأت داوران جشنواره نیامد اما به سرعت جای ویژه‌ای در میان فیلم‌های محبوب جشنواره امسال برای خودش باز کرد و اگر در نوروز هم اکران شود احتمالا تماشاگران جدی سینما را ذوق‌زده خواهد کرد. زندانی‌ها هم فیلمی است با متر و معیار ده نمکی و البته یک پرونده حاشیه‌ای در جشنواره فیلم فجر که اگر اکران شود طرفداران فیلم‌های زنجیره‌ای اخراجی‌ها را به سینما خواهد کشاند. ده نمکی که قبل از آغاز جشنواره خبر بیرون کشیدن فیلمش از جشنواره سروصدای زیادی به پا کرد، گفته: یکی از گزینه‌های اکران ما برای فیلم زندانی‌ها نوروز ۹۸ است، ضمنا من فیلم را از جشنواره خارج نکردم و اصلا آن را تحویل دفتر جشنواره فجر ندادم. باید چند روز دیگر برای بسته شدن پرونده سینما در سال97 صبر کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید