• جمعه 31 فروردین 1403
  • الْجُمْعَة 10 شوال 1445
  • 2024 Apr 19
جمعه 3 اسفند 1397
کد مطلب : 48682
+
-

احمدمسجدجامعی در جشن صدسالگی یک مدرسه قدیمی پیشنهاد داد

تشکیل نخستین مدرسه - موزه پایتخت

تهرانگردی
تشکیل نخستین مدرسه - موزه پایتخت


حامد فوقانی/ خبر‌نگار
با هنرمندی آنها صدای تار، ویولن و سنتور یکباره سالن را در برگرفت؛ آن هم جلوی استادان بزرگ موسیقی کشور. سالن اجرا اگرچه کوچک است و نصف آن پر شده، اما همان‌هایی که هستند پس از پایان اجرای نوجوانان و جوانان هنرجو، تمام قد می‌ایستند و تشویق‌شان می‌کنند. این یعنی روحیه برای ادامه مسیر و احترام به معلمان و استادانی که سال‌ها خون دل خورده‌اند تا موسیقی فاخر ایرانی و ملی زنده بماند.

استاد فرهاد فخرالدینی، موسیقیدان و رهبر ارکستر، از این راه به‌عنوان عشق یاد می‌کند و از اینکه هنرجویان جوان هنرستان موسیقی با تمام مشکلات موجود، اینگونه هنرمندانه و عاشقانه جلو می‌روند، احساس افتخار دارد.  دیروز سالن آمفی‌تئاتر هنرستان موسیقی پسران، حال و هوای جالبی داشت؛ از یکسو احمد مسجدجامعی، عضو شورای شهر تهران با تیم تهرانگردی و برای برگزاری جشن صدسالگی این مدرسه، در سالن حاضر شده بودند و از سوی دیگر بالغ بر 15نفر از استادان برتر موسیقی و آهنگسازی به تماشای هنرنمایی نسل چهارمی‌ها نشستند.

مسجدجامعی به‌عنوان نخستین سخنران در هنرستان موسیقی، صدسالگی را اتفاق مهمی دانست و گفت: «هنرستان موسیقی جایگاه مهمی در تربیت هنرجویان دارد و بسیار تأثیرگذار بوده است. می‌توانیم با اتکا به ساختمان قدیمی هنرستان، نخستین مدرسه- موزه کشور را احداث کنیم.

اگر این  مدرسه- موزه برای نخستین بار در کشور افتتاح شود قطعا گام مهمی در راستای حفظ تاریخ موسیقی برمی‌داریم و مدیریت شهری آماده کمک برای انجام این مهم است. خبر دارم که مدیران ارشد وزارت ارشاد نیز با این پیشنهاد موافقند و از سویی دیگر ساختمان هنرستان بسیار احترام‌برانگیز است و لازم است که در لیست ثبت ملی قرار گیرد. لازم است تاریخ شفاهی این هنرستان جمع‌آوری و ثبت شود.» او از علیرضا تابش، مدیرعامل بنیاد فارابی هم خواست تا در مورد ثبت تاریخ شفاهی این هنرستان کمک‌های لازم را انجام دهد. این عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه هماهنگی‌های لازم با قسمت‌های مختلف شهرداری برای کمک به هنرستان موسیقی انجام خواهد گرفت، گفت: «در راستای اجرای طرح پهنه رودکی شهرداری منطقه۱۱ ، بودجه لازم را در اختیار خواهد گذاشت. همچنین از سازمان زیباسازی می‌خواهیم که در مورد نما و منظر دبیرستان کارهای لازم را انجام دهد.»

در ادامه استاد فخرالدینی با بیان اینکه عشق و علاقه را اگر از موسیقی بگیرید هیچ‌چیزی باقی نمی‌ماند، گفت: «کسانی موفق هستند که عاشقانه کار خود را انجام دهند و من هنوز هم عاشقانه برای شما تلاش می‌کنم و نت و کتاب می‌نویسم.» او با اشاره به اینکه با احداث دارالفنون، موسیو لومر در سال1248 نسبت به آموزش موسیقی به هنرجویان اقدام کرد، گفت: «حالا ۱۵۰سال از آموزش موسیقی در ایران می‌گذرد و به‌نظر می‌رسد امسال که صدسالگی هنرستان موسیقی را جشن گرفتیم می‌بایست سال آینده 150سالگی تدریس موسیقی در ایران را جشن بگیریم.»

فارغ‌التحصیلان موسیقی، کار می‌خواهند
پس از صحبت‌های فخرالدینی، تعدادی از هنرجویان عرصه موسیقی سنتی روی صحنه حاضر شدند تا 3قطعه را به اجرا برسانند. جالب اینکه استاد تقی ضرابی، مدرس دانشگاه و از اعضای هیأت مدیره خانه موسیقی هنگام کوک کردن سازها، هنرجویان جوان را از پایین سن راهنمایی می‌کرد. او همچنین پس از اجرا در سخنانی از شهرداری و شورای شهر تهران درخواست کرد تا درصورت امکان با تمهیدات و همکاری با سایر نهادهای مسئول اشتغال فارغ‌التحصیلان عرصه موسیقی را فراهم آورند.

ضرابی با اشاره به بی انگیزه بودن هنرجویان گفت: در کشور برای فارغ‌التحصیلان رشته‌های دیگر چشم‌اندازی وجود دارد. اما برای فارغ‌التحصیلان رشته موسیقی برنامه خاصی نمی‌بینیم. در گذشته در مدارس معلم‌ها، به دانش‌آموزان سرود یاد می‌دادند. این در حالیست که فارغ‌التحصیلان موسیقی می‌توانند در مدارس چنین هنری را آموزش دهند.
 پس از او نیز گروهی دیگر از هنرجویان 2قطعه موسیقی کلاسیک را با ویولن و ویولن‌سل به اجرا درآوردند.

به گزارش همشهری، در پایان مراسم دیروز از تعدادی مدرسان، فارغ‌التحصیلان و هنرجویان هنرستان موسیقی پسران نیز تجلیل شد.

از آرایشگاه علی تا قنادی برقی
تهرانگردان صبح دیروز به مناسبت ولادت حضرت زهرا (س) از محله امیریه در منطقه١١ بازدید کردند؛ برنامه‌ای که کمی حال و هوای روزهای پایانی سال و شب عید هم پیدا کرده بود.
در ابتدای برنامه، احمد مسجدجامعی درباره باغ امیریه مطالبی را بیان کرد. او گفت: «این باغ متعلق به منیرالسلطان بود و جشن‌های بزرگ میلاد حضرت زهرا و جشن‌های فاطمی در دوره قاجار در این باغ برگزار می‌شد. حالا با تخریب باغ امیریه و تبدیل آن به محله امیریه شاهد هستیم که هیأت‌های بزرگی نیز به اسم حضرت زهرا(س) در این محله قرار دارند.»
تهرانگردان سپس به آرایشگاه «علی» واقع در محله امیریه رفتند و با رئیس اتحادیه آرایش و پیرایش مردانه به صحبت نشستند. وی گفت:‌«یکی از قدیمی‌ترین آرایشگاه‌های مردانه تهران در خیابان ایران و دیگری در خیابان امین حضور است که به‌دلیل نزدیکی به مجلس، نخست‌وزیری و سنا بسیاری از صاحبان قدرت برای آرایش و پیرایش به این سلمانی‌ها می‌رفتند.»
وی با بیان اینکه برایم سؤال است که چرا عمده سلمانی‌ها (60درصد) از یکی از شهرستان‌های شمال کشور (رشت) هستند، اظهارکرد: «از آنجایی که سلمان صورت پیامبر اکرم(ص) را اصلاح می‌کرد برخی‌ها به خاطر اسم سلمان از کلمه «سلمانی» استفاده کردند و فکر نکنید که استفاده از کلمه سلمانی ریشه و تبار ندارد.»

به گزارش همشهری، در ادامه مسجدجامعی به همراه سید عباس سادات - که از باغبانان قدیمی تهرانی است و به همراه پدرش، سیدعقیل بسیاری از درختان خیابان ولیعصر را کاشته و حالا در خیابان ولیعصر بساط فروش گل و گلدان دارد، در مراسم کاشت ۱۰۰۰ اصله درخت چنار در خیابان ولیعصر شرکت کردند و با هم یک اصله درخت چنار در تقاطع ولیعصر- بهشتی کاشتند.

در ادامه تهرانگردان به نخستین دبیرستان دخترانه که جامعه تعلیمات اسلامی نام داشت رفتند و مسجدجامعی در آنجا گفت: «این دبیرستان نخستین دبیرستانی بود که در پهلوی دوم تأسیس شد و در کنار درس‌های معمولی به آموزش علوم و معارف اسلامی می‌پرداخت. این مدرسه یک ساختمان قدیمی دارد که قدمت آن به دهه۲۰ برمی‌گردد.» نصرالله آبادیان، شهردار منطقه۱۱ در این بخش از برنامه قول داد که به مسائل و مشکلات این مدرسه رسیدگی کند.

باشگاه کشتی‌گیران نامی
دیگر مقصد دیروز تهرانگردان باشگاه و زورخانه پولاد بود؛ زورخانه‌ای که اکنون به باشگاه بیلیارد تبدیل شده است. رضی آقاشریف، مالکان این باشگاه در دیدار با تهرانگردان توضیحات مفصلی راجع به تاریخ این محل داد و گفت:«نخستین تشک کشتی که سال1317 از فرنگ وارد ایران شد ابتدا در ورزشگاه امجدیه (شیرودی فعلی) پهن شد. این باشگاه روزی محل تمرین بزرگان کشتی همچون علیرضا سلیمانی و جهان پهلوان غلامرضا تختی بوده است.»

   تهرانگردی در قنادی‌های قدیمی


تهرانگردان روز جمعه به  قنادی‌های قدیمی محله‌های منیریه، سنگلج و شاهپور رفتند. قنادی‌ و شیرینی‌فروشی آذربایجان در خیابان ولیعصر ، برقی و برخی از آنها در بازارچه میدان وحدت بودند که مالکان و مسجدجامعی توضیحاتی راجع به تاریخچه چگونگی فروش شیرینی در تهران، مرسوم شدن یخچال ویترینی و تولید نخستین بستنی سنتی مغز پسته‌ای ارائه دادند. مسجدجامعی هم در مغازه برقی گفت: «شیرینی فروشی برقی دارای سابقه زیادی است و از آنجایی که سرعت عمل در دادن شیرینی به مردم زیاد بود هنگامی که ثبت احوال برای ثبت و فامیلی به این مغازه آمد پیشنهاد شد از کلمه برقی استفاده کنند و حالا نسل چهارم این خانواده در این قنادی مشغول به‌کار هستند.»

این خبر را به اشتراک بگذارید