• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
پنج شنبه 2 اسفند 1397
کد مطلب : 48612
+
-

دعوای آمریکا و اروپا؛ این بار بر سر هواوی

آلمان، با نادیده‌گرفتن درخواست‌های آمریکا، همچنان از شرکت هواوی چین برای توسعه زیرساخت‌های اینترنت خود استفاده خواهد کرد

گزارش2
دعوای آمریکا و اروپا؛ این بار بر سر هواوی

آمریکا به‌شدت بر متحدان خود فشار می‌آورد تا این شرکت چینی را از برنامه‌های توسعه زیرساخت‌های اینترنت 5G خود کنار بگذارند اما همزمان با افزایش فشارهای آمریکا، متحدان بیشتری بر همکاری با این شرکت چینی تأکید می‌کنند. آمریکا که از هواوی به‌عنوان اهرمی برای فشار وارد کردن به چین هم استفاده می‌کند، این شرکت را متهم می‌کند که با مشارکت در توسعه زیرساخت‌های اینترنتی در سراسر دنیا، زمینه را برای جاسوسی دولت چین فراهم می‌کند. هواوی بارها این ادعا را تکذیب کرده و گفته است که دولت چین در این شرکت هیچ سهام و در نتیجه نفوذی ندارد.

اروپا علیه آمریکا
برونه گرونه‌والدر، سخنگوی وزارت کشور چین در پاسخ به پرسش‌های سی‌ان‌بی‌سی گفته است که دولت این کشور، برنامه‌ای برای کنار گذاشتن هیچ شرکتی از توسعه زیرساخت‌های اینترنت ندارد. این پاسخ رسمی در حالی مطرح شده است که یک روز پیش از آن، وال‌استریت ژورنال به نقل از منابعی در دولت گفته بود که آلمان قصد ندارد به درخواست آمریکا برای کنار گذاشتن هواوی پاسخ مثبت بدهد. این موضع‌گیری آلمان، نشانه دیگری از عمیق‌تر شدن شکاف بین دولت ترامپ و قدرت‌های اروپایی است. ترامپ که جنگی تجاری را با چین به راه انداخته، انتظار دارد متحدان اروپایی هم در این تقابل دولت او را همراهی کنند؛ با این حال اروپا، نه‌تنها در این مورد که در دیگر موارد هم صریحا در مقابل آمریکا قرار گرفته است. یکی از موارد اصلی اختلاف نظر آمریکا و اروپا، توافق هسته‌ای ایران است. با وجود کناره‌گیری آمریکا از این توافق، کشورهای اروپایی امضاکننده آن و همینطور اتحادیه اروپا از برجام حمایت می‌کنند. در همین راستا، صحبت‌های هفته گذشته مایک پنس در کنفرانس ورشو و کنفرانس مونیخ و درخواست او از اروپا برای کناره‌گیری از این توافق، با واکنش‌های سرد مقامات اروپایی مواجه شد.
مورد هواوی، برای آمریکایی‌ها اهمیت زیادی دارد؛ این شرکت سال‌هاست که در فروش قطعات به آمریکا تحریم شده است و فراتر از آن، دولت ترامپ امیدوار است دیگر شرکت‌های ارتباطاتی چینی هم از بازارهای کشورهای متحد کنار گذاشته شوند. دولت ترامپ، با درخواست بازداشت منگ وان‌ژو، دختر بنیانگذار هواوی و مسئول ارشد مالی این شرکت در کانادا، تقابل با این شرکت و چین را وارد مرحله جدی‌تری کرده است. هواوی اعلام کرده که بازداشت این مقام ارشد، ‌انگیزه‌های سیاسی دارد. کانادا اول دسامبر منگ وان‌ژو را به درخواست آمریکا و به اتهام نقض قانون‌های این کشور در رابطه با تحریم‌های ایران بازداشت کرده است.

چرخش موضع متحدان علیه آمریکا
درخواست‌های آمریکا برای تحریم هواوی، پیش‌تر با استقبال کشورهایی مانند نیوزیلند، انگلیس و ژاپن همراه بوده است اما آنها هم در همکاری با این شرکت، ‌تغییر نظر داده‌اند. دوشنبه، فایننشال تایمز خبر داد که سرویس امنیتی بریتانیا به این نتیجه رسیده که ریسک ایجاد شده استفاده از امکانات اینترنت 5G هواوی را می‌توان مهار کرد. در همین حال، نخست‌وزیر نیوزیلند هم به یک رسانه نیوزیلندی گفته است که اگر سازمان‌های اطلاعاتی بتوانند نگرانی‌های امنیتی دولت را برطرف کنند، ‌امکان استفاده از هواوی در توسعه زیرساخت‌های اینترنتی نیوزیلند وجود دارد.

آمریکا نماینده تمام دنیا نیست
در همین حال، رئیس و بنیانگذار هواوی در گفت‌وگوی اختصاصی با بی‌سی‌سی گفته است که آمریکا نمی‌تواند هواوی را درهم بشکند. رن ژنگ‌فی در نخستین گفت‌وگوی جهانی خود بعد از دستگیری دخترش به بی‌بی‌سی گفت: «راهی وجود ندارد که آمریکا ما را درهم بشکند. دنیا نمی‌تواند ما را به این دلیل که پیشرفته‌تر هستیم کنار بگذارد...اگر چراغ‌ها در غرب خاموش شود، ‌شرق همچنان خواهد درخشید. اگر شمال خاموش شود، جنوب وجود دارد. آمریکا نماینده تمام دنیا نیست.»

هیاهو به‌خاطر ضعف فنی؟
توسعه زیرساخت‌های اینترنت 5G یکی از اولویت‌های اصلی دنیا در حوزه اینترنت است. این نسل جدید از اینترنت موبایل، به‌زودی در سراسر دنیا فراگیر خواهد شد و اقتصاد دیجیتال را با فراهم ساختن استفاده از فناوری‌های نوینی مانند ماشین‌های خودران و اینترنت اشیا متحول خواهد کرد. اینترنت 5G علاوه بر این، به محل جدال جدی آمریکا و چین برای حاکمیت بر دنیا هم تبدیل شده است. بسیاری معتقدند، آمریکا در ترویج فناوری‌های 5G خود در دنیا پشت سر چین قرار دارد و همین موضوع آنها را به استقبال دنیا از هواوی حساس کرده است.


مخالفت سنای فرانسه با هشدار آمریکا

فرانسه به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین بازارهای هواوی در اروپا هم در نادیده گرفتن هشدار آمریکا درباره این شرکت چینی، به کشورهایی مانند آلمان و انگلیس پیوسته است؛ دیروز، سنای فرانسه پیشنهاد دولت برای سخت‌گیرانه‌تر کردن بررسی تجهیزات ارتباطی را رد کرد. دولت فرانسه، این قانون را بعد از هشدار آمریکا درباره استفاده از تجهیزات هواوی به سنا داده بود. با این حال، سنا با تصویب این قانون مخالفت کرد. فرانسه، ‌به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین بازارهای اروپا برای هواوی اهمیت زیادی دارد. 2 روز پیش، شرکت هواوی اعلام کرد که انتظار دارد فروش محصولاتش در این کشور در سال 2018، به یک میلیارد یورو برسد. نیمی از این رقم، مربوط به فروش گوشی‌های هوشمند و نیم دیگر آن مربوط به فروش تجهیزات ارتباطی است. فرانسوی‌ها، علاوه بر هواوی، از دیگر برند چینی فعال در حوزه ارتباطات یعنی شیائومی هم استقبال زیادی کرده‌اند و اخیرا بزرگ‌ترین فروشگاه این برند در دنیا، ‌در پاریس افتتاح شده است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید