• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
پنج شنبه 2 اسفند 1397
کد مطلب : 48566
+
-

رویای یک صعود باشکوه

تیم ملی بسکتبال ایران امروز برای صعود به جام جهانی مقابل ژاپن می ایستد، در غیاب 3 ستاره اصلی امید همه به حمایت تماشاگران است؛ زن و مرد در کنار هم...

رویای یک صعود باشکوه

لیلی خرسند | ایران، ژاپن و استرالیا، 3 تیمی هستند که از امروز در پنجره ششم انتخابی بسکتبال جام‌جهانی 2019 چین در تهران بازی می‌کنند. استرالیا تیم صدرنشین گروه F است و با 19 امتیازی که از 5پنجره قبلی گرفته، یکی از 18تیمی است که حضورش را در جام جهانی قطعی کرده است. اما ایران و ژاپن از 2 بازی پیش‌رو حتما در یک بازی باید به پیروزی برسند تا صعود کنند.
ایران که در این گروه به جز این دو تیم با فیلیپین، قزاقستان و قطر بازی کرده است هم‌اکنون 17 امتیاز دارد و با یک امتیاز بیشتر از ژاپن در رده دوم است. ایران در 13سال گذشته باختی به ژاپن نداشته است اما امسال در پنجره چهارم به این تیم باخت. آیا این شکست امروز جبران می‌شود؟ جواب به سؤال راحت نیست. ژاپن از نظر ژنتیک و فیزیکی متفاوت از بازیکنان ایران است و شاید به همین‌خاطر است که سال‌های گذشته با قدرت گرفتن دیگر کشورهای آسیایی، از جمع برترین‌های سنتی آسیا در بسکتبال- کره‌جنوبی و چین- جدا شد. با این حال سال‌های اخیر بازیکنانی که اصلیت ژاپنی دارند ولی در آمریکا بزرگ شده‌اند یا در لیگ‌های این کشور بازی می‌کنند، بسکتبال ژاپن را متحول کرده‌اند. آخرین برد ایران در مقابل ژاپن به بازی‌های آسیایی برمی‌گردد؛ بازی‌های 2018 جاکارتا که با نتیجه 93 بر 67 به پایان رسید. اما در همین انتخابی جام جهانی و در پنجره چهارم،  ایران بعد از 13سال 70 بر 56 به ژاپن باخت.
 نبود حامد حدادی و صمد نیکخواه بهرامی که سال‌هاست تکیه‌گاه اصلی تیم بوده‌اند، نگرانی از شکست را تشدید می‌کند. حامد به بهانه بی‌اخلاقی کنار گذاشته شده است و صمد هم به تیم دعوت نشده. آنهایی که به تیم نزدیک هستند می‌گویند که حامد همانی است که همیشه بوده و تغییری نکرده. آنها بی‌اخلاقی‌ای را که به حامد نسبت داده می‌شود، بهانه مربیان برای حاکم کردن نظم و انضباط می‌دانند. اما چرا در این برهه حساس باید این بهانه‌ها منجر به حذف یک ستاره شود؟ گفته می‌شود آنها چون از برد تیم مطمئن هستند تصمیم گرفته‌اند در تیم تغییراتی ایجاد کنند و بعد از برد با افتخار از تصمیماتی که گرفته‌اند صحبت کنند. این اطمینان از برد از کجا می‌آید؟ در بازی رفت ژاپن نیکلاس فازکاس، بازیکن آمریکایی‌الاصلش را که با 210سانتی‌متر قد، چهره ویژه بسکتبال ژاپن است، نداشت اما در بازی امروز او هست و در نقطه مقابل حامد غایب است. فازکاس و حامد تکیه‌گاه دو تیم زیر حلقه هستند حالا در نبود حامد، در مقایسه ژاپن برتری نسبی دارد و کادر فنی ایران هم باید برای مهار فازکاس نقشه داشته باشد و هم برای پر کردن جای خالی حامد. با این حال ایران امروز تیم خوش‌شانس میدان است. در بازی برگشت روی هاشیمورا و یوتا واتانابه که هر دو در لیگ‌های آمریکا مشغول هستند، در ترکیب ژاپن حضور ندارند. این دو در بازی رفت 43 امتیاز از 70 امتیاز ژاپن را گرفته بودند.
 با اینکه این احتمال می‌رود حساسیت بازی امروز و نبود ستاره‌ها روی روحیه تیم تأثیر بگذارد، اما این از خوش‌شانسی ایران است که در این بازی‌ها میزبانی در تهران است. به هر حال بازیکنان ایرانی نشان داده‌اند که عاطفی و هیجانی هستند و در بازی‌هایی که در زمین خودی و در حضور تماشاگر خودی انجام می‌شود، عملکرد بهتری دارند.
بازی امروز و هم بازی با استرالیا در سالن بسکتبال ورزشگاه آزادی برگزار می‌شود. تصور می‌شد که با توجه به استقبالی که از این بازی می‌شود سالن 12هزار نفری آزادی برای میزبانی درنظر گرفته شود. در بازی‌هایی که قبلا ایران میزبان بوده، سالن آزادی نشان داده که گنجایش همه تماشاگران بسکتبال را ندارد. فدراسیون بسکتبال هم روزهای گذشته اعلام کرده‌که حضور تماشاگران در این بازی آزاد و رایگان است و حتی تماشاگران زن برای حضور در سالن مشکلی ندارند. تنها نیاز است که تماشاگران با ثبت نامشان در فدراسیون کد بگیرند. این دو بازی در حدی حساس هست که وزیر ورزش و رئیس کمیته ملی المپیک هم احساس مسئولیت کرده‌اند و به تیم ملی سر زده‌اند اما جامعه بسکتبال آرزو کرده‌اند که
کاش این احساس مسئولیت قبلا اتفاق می‌افتاد و آنها به سر زدن از اردوی تیم ملی اکتفا نمی‌کردند. وضعیت سالن را بررسی می‌کردند و می‌دیدند که این سالن برای میزبانی تیم‌هایی که بهترین تجهیزات ورزشی را دارند، مناسب نیست.
شاید نبود بازیکنان برتر ژاپن و داشتن بازیکنان جوانی که در بازی‌های قبلی درخشیده‌اند نگرانی از باخت را کم کرده باشد اما پر شدن سالن آزادی، ساماندهی تماشاگران زن و... دغدغه‌ای است که هم خود تماشاگران دارند و هم مسئولان فدراسیون.

این خبر را به اشتراک بگذارید