• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
چهار شنبه 1 اسفند 1397
کد مطلب : 48485
+
-

توافق آبی بخش خصوصی و وزارت نیرو

انرژی
توافق آبی بخش خصوصی و وزارت نیرو


وزیر نیرو دیروز به اتاق ایران رفت تا از فعالان بخش خصوصی کمک بگیرد. رضا اردکانیان می‌خواهد از نظرهای مشورتی بخش خصوصی در زمینه استفاده از مدیریت مصرف آب بهره ببرد اما چگونه؟ او که این روزها گزینه اصلاح تعرفه آب و برق را دنبال می‌کند، با بیان اینکه وزارت نیرو برنامه‌ای را با هدف مدیریت همزمان عرضه و تقاضا تعریف کرده و در اختیار مجلس شورای اسلامی و دولت قرار داده است، تصریح کرد: مرکز امور اجتماعی آب و انرژی در وزارت نیرو، کار خود را آغاز کرده که امیدواریم با همکاری بخش غیردولتی اهداف آن پیگیری شود. همچنین وزارت نیرو در زمینه اصلاح تعرفه آب و برق نیز برنامه‌ریزی‌های جدی داشته که امیدواریم در آینده نفع این موضوع از طریق سرمایه‌گذاری مجدد در این بخش خود را نشان دهد.

غلامحسین شافعی، رئیس اتاق ایران هم خطاب به وزیر نیرو از ایجاد دفتر ویژه راهبردی آب در اتاق بازرگانی خبر داد و گفت: نتایج گزارش این دفتر که با همکاری وزارت نیرو تهیه شده، خدمت مقام معظم رهبری ارسال شده است. به گفته شافعی، هدفمندی موضوع انرژی در اتاق همواره مورد بحث بوده و موضوع هدفمندی انرژی، چالش بزرگی در اقتصاد کشور است و باید به آن توجه شود تا در آینده با مشکلات روبه‌رو نشویم؛ این در حالی است که توجه به اجرای ماده۱۲ قانون رفع موانع تولید در وزارت نیرو خواسته دوستان ما در تشکل‌های اتاق است و برای راه‌اندازی بازار انرژی و بازار آب نیازمندیم تا در آینده به آن توجه شود.

آماده باش در برابر سیلاب‌ها
خبر دیگر اینکه اسحاق جهانگیری شامگاه دوشنبه در جلسه شورای‌عالی آب با اشاره به وقوع سیلاب در استان خوزستان در اثر بارش‌های اخیر گفت: با توجه به گزارش‌های وزارت نیرو و سازمان هواشناسی مبنی بر احتمال وقوع مجدد سیلاب لازم است پیش‌بینی‌های لازم برای جلوگیری از وارد شدن خسارت به استان خوزستان انجام شود. معاون اول رئیس‌جمهور از همه دستگاه‌های ذیربط به‌خصوص وزارت نیرو و مدیران استان خوزستان خواست با وجود برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده، سطح آمادگی استان را برای مواجهه با بارش‌های شدید و وقوع سیلاب‌های احتمالی ارتقا دهند و تمهیدات لازم را برای بدبینانه‌ترین شرایط بیندیشند تا در صورت وقوع سیلاب‌های بزرگ‌تر، از آمادگی کافی برخوردار بوده و مردم متحمل خسارت نشوند. از سوی دیگر معاون آب و آبفای وزارت نیرو طی حکمی دکتر فرهاد ایزدجو را به سمت مدیرعامل شرکت آب و برق خوزستان که یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های وزارت نیرو است و به لحاظ وجود بیشترین نیروگاه‌های برقابی کشور، مدیریت آب و برق آن را یک‌نفر به‌عهده دارد، انتصاب کرد.

به گزارش همشهری، شورای‌عالی آب سرانجام به طرح پیشنهادی وزارت نیرو برای عبور از تنش آبی و تحقق برنامه آسایش آبی تا پایان دولت دوازدهم رأی داد. مسئولان ارشد وزارت نیرو به همشهری گفته‌اند: با اجرای این طرح مهم بحران تنش آب شرب در 334شهر ایران برطرف خواهد شد. طبق اعلام مسئولان وزارت نیرو، 34.5میلیون ایرانی از مشکل آب شرب مطمئن رنج می‌برند و شورای‌عالی آب 5برنامه را به شورای‌عالی آب پیشنهاد داد که به تصویب رسیده اما شرط اجرای آن تأمین اعتبار لازم در بودجه سال آینده است. به گزارش همشهری، قرار است شورای‌عالی آب در هفته جاری نشست مهمی را در دفتر معاون اول رئیس‌جمهور برگزار ‌کند که مهم‌ترین برنامه آن تصمیم‌گیری درباره آزادسازی آب پشت سدهای خوزستان و اتخاذ تصمیم برای حل مشکل آب آشامیدنی در استان اصفهان خواهد بود.

این خبر را به اشتراک بگذارید