• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
چهار شنبه 1 اسفند 1397
کد مطلب : 48449
+
-

جنگ جهانی فناوری

چینی‌ها می‌گویند آنقدر پیشرفت کرده‌اند که قابل تحریم نیستند

فناوری
جنگ جهانی فناوری

  اگر روزی موشک‌ها و تانک‌ها جنگ‌های دنیا را رقم می‌زدند حالا نبردها در دنیای فناوری است.
زمانی انرژی هسته‌ای پاشنه آشیل 2 ابرقدرت دنیا در جنگ با یکدیگر بود. اما این روزها، فناوری به‌طور ویژه، هوش مصنوعی، ارتباطات بی‌سیم و ابررایانه‌ها محلی برای قدرت‌نمایی کشورها شده‌اند.
شاخ به شاخ شدن آمریکا با شرکت هواوی حالا به نبردی تمام عیار تبدیل شده است و چینی‌ها حالا می‌گویند آنقدر در این حوزه پیشرفت کرده‌اند که ترامپ با تحریم نمی‌تواند کاری از پیش ببرد. در تازه‌ترین تحول بنیانگذار شرکت فناوری هواوی، چین به آمریکا هشدار داده که نمی‌تواند این شرکت را نابود کند. رن ژنگ‌فی در مصاحبه با بی‌بی‌سی با انتقاد از بازداشت دخترش منگ وانگژو در کانادا گفت: آمریکا به‌هیچ‌وجه نمی‌تواند ما را نابود کند. دنیا هم نمی‌تواند ما را کنار بگذارد چون پیشرفته‌تر هستیم. حتی اگر آنها موافقت کشورهای بیشتری را برای کنار گذاشتن موقتی ما جلب کنند، ما می‌توانیم دامنه فعالیت‌مان را کوچک‌تر کنیم. او اعلام کرده آمریکا نماینده جهان نیست و تنها بخشی از بازار جهانی را شامل می‌شود.  مقام‌های دولت ترامپ اتهاماتی را متوجه شرکت هواوی کردند و مدعی هستند این غول فناوری و ارتباطی در حال شنود و سرقت اطلاعات برای دولت چین است. دولت آمریکا می‌گوید: هواوی اسرار تجاری را در اختیار چینی‌ها قرار داده و با دور زدن قوانین، به‌دنبال کمک فناورانه به ارتش و دولت این کشور است.

مشکل کجاست؟
دولت ترامپ به‌دنبال تحریم شرکت هواوی است و تلاش دارد تا مانع از استفاده کشورهای نزدیک به‌خود هم از تجهیزات این کشور شود. علاوه بر آمریکا تاکنون به‌صورت رسمی دولت‌های نیوزیلند و استرالیا مانع از مشارکت هواوی در راه‌اندازی و گسترش نسل ۵ تلفن همراه یا 5G در کشورهای خود شده‌اند. این تقابل چند‌ماه پیش با بازداشت مدیر ارشد مالی شرکت فناوری هواوی و دختر بنیانگذار این شرکت به درخواست مقام‌های آمریکا به اوج رسید.
جنگ فناوری میان چین و آمریکا که سال‌هاست در جریان بوده حالا به مرحله‌ای حساس رسیده است. مهم‌ترین بخش این درگیری هم راه‌اندازی نسل جدید شبکه‌ تلفن همراه در کشورهای مختلف است. چینی‌ها بازار تجهیزات شبکه و مخابراتی یا حوزه مشهور به های‌تک را قبضه کرده‌اند. براساس گزارش واشنگتن‌پست، شرکت‌های چینی حالا بزرگ‌ترین فروشنده تجهیزات شبکه و همچنین سخت‌افزارهای مورد نیاز اپراتورهای موبایل و شرکت‌های اینترنتی هستند. برای نسل جدید موبایل یا 5G این شرکت‌های چینی هستند که پیشتاز تولید تجهیزات هستند. به همین‌خاطر بسیاری از اپراتورهای موبایل تجهیزات لازم برای نسل جدید را از چین خریداری کرده‌اند. فشار آمریکا روی متحدانش باعث شده تا برخی از آنها مجبور به خارج کردن تجهیزات چین از شبکه خود شوند. در آخرین مورد غول مخابراتی انگلیس یعنی گروه بی‌تی براساس گزارش گاردین اعلام کرده که تجهیزات شبکه 4G ساخت چین را از شبکه خود خارج می‌کند و دیگر از تجهیزات چین برای 5G هم استفاده نخواهد کرد. اپراتورهای خود آمریکا به همراه نیوزیلند و استرالیا هم تصمیم مشابهی را اعلام کرده‌اند. 5G انقلابی در اقتصاد دیجیتال به‌حساب می‌آید و می‌تواند سرعت دانلود اینترنت موبایل را حتی تا ۲۰ گیگابیت بر ثانیه برساند. آمریکا و چین به همین‌خاطر نبردی سخت برای سلطه در تجهیزات مورد نیاز 5G دارند.
شرکت هواوی یکی از توسعه‌دهند‌گان اصلی 5G در دنیاست و نخستین اسمارت‌فون مبتنی بر این فناوری را تا چند‌ماه آینده روانه بازار می‌کند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید