• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
چهار شنبه 1 اسفند 1397
کد مطلب : 48416
+
-

3 ‌چراغ قرمز

3 ‌چراغ قرمز

 ثبت‌نام انتخابات فدراسیون وزنه‌برداری در حالی از ۲۳ بهمن آغاز شده و تا ششم اسفند ادامه دارد که با ورود چهره‌های شناخته شده‌ای همچون حسین رضازاده و کورش باقری، رقابتی سخت در حال شکل‌گیری است؛ رقابتی انتخاباتی که تابع شرایط بیرونی ورزش کشور نزد نهاد‌های بین‌المللی ورزشی ازجمله فدراسیون جهانی وزنه‌برداری و شرایط امید و دلبستگی مسئولان ورزش کشور به مدال وزنه‌برداری در المپیک 2020 توکیو است. در آرایش نامزدهای فدراسیون وزنه‌برداری اما چهره‌های مهم و تأثیرگذاری در وزنه‌برداری خود را نامزد ریاست فدراسیون کرده‌اند. 
علی مرادی، رئیس فدراسیون وزنه‌برداری از چهره‌های جنجالی وزنه‌برداری جهان به‌شمار می‌رود و طی دوره‌های مختلف که ریاست فدراسیون وزنه‌برداری را برعهده داشته، همواره با نوسات زیادی روبه‌رو بوده؛ به‌صورتی که نمی‌توان دوره‌های مختلف ریاست او را باعث تحول و درخشش وزنه‌برداری ایران دانست؛ چه آنکه او همان رئیس فدراسیونی بود که با فاجعه دوپینگ 9 وزنه‌بردار در مهر 1385 آن هم در شرایطی که تیم ملی وزنه‌برداری ایران ستاره‌های درخشانی داشت، از کار برکنار شد. او پس از آن برای مدتی به‌عنوان دبیرکل وزنه‌برداری آسیا با رئیس فدراسیون جهانی تاماش آیان در رقابتی سخت و پیچیده در چندین نوبت بازنده شد که حتی تبعات آن بارها در مسابقات بین‌المللی ازجمله المپیک گریبان ورزش ایران را گرفت. در چنین فضایی که وزنه‌برداری جهان تحت سلطه و حاکمیت تاماش آیان رئیس فدراسیون جهانی وزنه‌برداری است، علی مرادی که نامزد بالقوه انتخابات سال آینده وزنه‌برداری است، با توجه به شرایطی که دارد، در المپیک 2020 می‌تواند هزینه‌هایی را برای مدال مهم و ارزشمند وزنه‌برداری ایران در مسابقات المپیک به‌وجود بیاورد؛ همان کاری که در المپیک 2016 ریو به گمان بسیاری از کارشناسان وزنه‌برداری در مسابقه بهداد سلیمی رخ داد. با این حال علی مرادی در دوره‌ای که ریاستش را برعهده داشته با چالش‌های بی‌شماری ازجمله ورزشکارسالاری مواجه بوده است. به گفته مربیان تیم ملی از جمله سجاد انوشیروانی در گفت‌وگو‌های رسانه‌ای، علی مرادی به‌عنوان رئیس فدراسیون نقش مخربی را در میان روابط ورزشکارانی مثل کیانوش رستمی با مربیان تیم ملی بازی می‌کرده است و در ذیل تصمیمات کمیته فنی فدراسیون هم دخالت می‌کرده؛ به‌صورتی که کیانوش رستمی عملا از چرخه تمرینات تیم ملی کنار گذاشته شد و در مسابقات مختلف رفته رفته افت کرد و به‌صورت یک ناکام بزرگ در مسابقات آسیایی جاکارتا درآمد. از این‌رو علی مرادی جدا از چالش‌های بین‌المللی داخل میز با مخالفان جدی در میان ورزشکاران و ذی‌نفعان وزنه‌برداری اعم از مربی و پیشکسوت روبه‌روست که می‌تواند او را در انتخابات بهار 98 به‌شدت ضعیف کند.
حسین رضازاده، قهرمان سابق جهان و المپیک که روزگاری از نمادهای ورزشی ایران در میان رسانه‌های رسمی ازجمله تلویزیون محسوب می‌شد هم روز سه‌شنبه‌خود را نامزد فدراسیون وزنه‌برداری کرده است. او سابقه یک دوره ریاست فدراسیون را دارد که البته با توجه به نقشی که برای خودش قائل بود، در بطن همه تحولات فدراسیون وزنه‌برداری قرار داشت. شاید در همین رابطه بزرگ‌ترین چالش او با سعید
 علی حسینی و ماجراهای مصدومیت و دوپینگش بود که به محرومیت او منجر شد. پدر علی حسینی و خودش در رسانه‌ها ادعا کردند که رضازاده به‌دلیل اینکه نمی‌خواسته این ورزشکار رکوردش را بزند، او را محروم کرده است. البته این ادعا هیچ‌گاه ثابت نشد و تنها به‌عنوان یک راز ورزشی مورد توجه قرار گرفته است. رضازاده در دوره پیش به‌دلیل اینکه عضو شورای شهر تهران بود، نتوانست در انتخابات شرکت کند اما در این دوره به‌طور جدی قصد حضور در انتخابات را دارد اما به‌نظر می‌رسد که دوره رضازاده و نزدیکی‌هایش با دولت سابق و مراکز قدرت به پایان رسیده و او تنها یک ورزشکار سابق است و نزد هیأت‌های استانی که تصمیم‌گیر اصلی انتخابات هستند، جایگاه خاصی ندارد؛ ضمن اینکه وزارت ورزش هم با توجه به سابقه او تمایلی به حضورش در انتخابات ندارد.کورش باقری، سرمربی تیم ملی ایران در المپیک لندن بود که ایران با 2 مدال طلا و ۳ نقره بهترین نتیجه وزنه‌برداری تاریخ المپیک خود را گرفت. کورش باقری در گذشته از نزدیکان و دوستان حسین رضازاده بود اما بعدها رفته‌رفته از او جدا شد و حال نیز به‌نظر می‌رسد که راه خود را در انتخابات می‌رود یا با گروهی دیگر از نامزدهای انتخاباتی کار می‌کند که قصدشان برکناری علی مرادی از فدراسیون وزنه‌برداری است. حضور او در انتخابات نیز تابع تصمیمات گروه مخالف مرادی در انتخابات خواهد بود. افراد  دیگری مثل عبدالکریم پورکیان از قهرمانان وزنه‌برداری ایران در سال‌های بسیار دور  و محمدرضا آخوندی، روزنامه‌نگار سابق هم خود را نامزد این دوره انتخابات کرده‌اند.
انتخابات فدراسیون وزنه‌برداری در بهار 98 برگزار می‌شود، وزنه‌برداری ایران از شانس‌های اصلی مدال المپیک 2020 است و همین قطعا روی تحولات انتخابات تأثیر بسیار خواهد گذاشت. باید دید چه‌کسی 3 چراغ سفید وزنه‌برداری را از اعضای مجمع انتخابات برای نشستن روی صندلی ریاست فدراسیون دریافت خواهد کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید