• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
سه شنبه 30 بهمن 1397
کد مطلب : 48372
+
-

بانوی کارآفرین از اشتغالزایی برای 12 هم محله‌ای می گوید

خدمت به کم درآمدها

خدمت به کم درآمدها

منطقه 21

صدای چرخ‌های خیاطی فضای کارگاه را پرکرده است. گاهی فقط صدای یکی از چرخ‌ها شنیده می‌شود و گاهی همزمان با هم سمفونی دوخت و‌دوز زندگی را می‌نوازند. صدایی که برای این خیاط‌باشی‌ها که دخل و خرج زندگی روی دوششان افتاده، بهترین ملودی است. 12آقا پشت دستگاه‌های چرخ خیاطی نشسته‌اند و با فشار پا روی پدال چرخ‌ها و حرکت دستانشان، جانی تازه به پارچه‌ها می‌بخشند و رخت دامادی و کت و شلوار‌های رسمی می‌دوزند. اینجا کارگاه کارآفرینی خانم غفاری در محله تهرانسر است که توانسته زمینه اشتغالزایی تعدادی از هم‌محله‌ای‌ها را در کارگاهش مهیا کند. این بانوی کارآفرین با گذر از سختی‌ها اکنون با راه‌اندازی کسب و کار موفقش جای پای محکمی در این حرفه برای خود دست و پا کرده و بر مشکلات فائق آمده است. 

 
عفت غفاری |کارآفرین برتر منطقه

«عفت غفاری» کارآفرین برتر منطقه 21 بیش از 11 سال است که خیاطی می‌کند، اما از سال گذشته یکباره تصمیم می‌گیرد به جای کارکردن برای دیگران، کسب و کار خودش را راه بیندازد و حتی زمینه اشتغال چند نفر دیگر را هم فراهم کند. غفاری درباره نحوه ورودش به این کار می‌گوید: «من از همان دوران کودکی به خیاطی علاقه داشتم و با لباس‌های کهنه یا تکه‌های پارچه برای عروسک‌هایم لباس می‌دوختم. حتی یکبار بعد از دوخت‌و‌دوزم سوزن را روی زمین جا گذاشتم و این موضوع باعث شد سوزن در پای خواهرم برود و برای درآوردنش پایش را جراحی کردند. البته به خاطر این بی‌دقتی کتک جانانه‌ای خوردم، اما باز دست از خیاطی برنداشتم و بعد از گرفتن مدرک دیپلم تجربی، در دوره‌های آموزش خیاطی هم شرکت کردم. طولی نکشید که در کارگاه خیاطی مشغول به کار شدم و تقریباً 9سال مزدی‌دوزی پیراهن مردانه انجام دادم. 5ـ 6 سال اول خوب بود، اما کم‌کم صاحب کار تسویه حسابم را نداد. همین اتفاق باعث شد تا تصمیمی بگیرم که زندگی‌ام را متحول کنم.» صدای چرخ‌ها برای لحظه‌ای کوتاه قطع می‌شود، دلیل این سکوت، آمدن مشتری است.  

 از کارگری تا کارآفرینی 

این تصمیم غفاری این‌بار صفحه جدیدی در زندگی‌اش باز می‌کند و راهی را پیش رویش می‌گذارد که آرزوهای دوران کودکی‌اش تحقق می‌یابد و رنگ واقعیت به خود می‌گیرد. غفاری در این‌باره می‌گوید: «با خودم گفتم به جای اینکه برای دیگران کار کنم، تولیدی خودم را راه بیندازم و برای خودم کار کنم. سال 96 بود که این تصمیم را اجرایی و با تک‌دوزی شلوار مردانه رؤیایم را به واقعیت تبدیل کردم. طولی نکشید که به خاطر دوخت و کیفیت خوب اجناسم شناخته شدم. از طرفی دیگر سعی کردم این کالاها با حداقل قیمت در بازار عرضه شود. چون من معتقدم قشر ثروتمند جامعه به راحتی می‌توانند هر لباسی را با قیمت‌های مختلف تهیه کنند، به همین خاطر بیشتر به فکر تولید اجناس باکیفیت برای قشر ضعیف منطقه و جامعه بودم. وقتی با مشتریانم صحبت می‌کنم آنها می‌گویند اگر قبلاً فقط یک شلوار می‌خریدند اکنون با همان قیمت می‌توانند 2یا3 شلوار بخرند آن هم با تنوع رنگ. بعد از فروش خوب شلوارها، دوخت کت را هم در کنارش شروع کردم.» کنار دست هر خیاط چند دست شلوار یا کت و شلوار است. به گفته غفاری هر خیاط حداقل روزی 5تا 6 شلوار می‌دوزد. 

صفر تا صد ایرانی 

دوخت تمیز لباس برای غفاری مهم است، فرقی نمی‌کند که آن لباس را خودش دوخته یا خیاط دیگری. کارآفرین برتر منطقه21 در این‌باره می‌گوید: «وقتی لباسی را می‌بینم که زیبا و دقیق دوخته شده است، احساس می‌کنم روحم آزاد شده و مانند کودکی که با دیدن عروسک خوشحال می‌شود، من هم با دیدن لباس خوش‌دوخت شاد می‌شوم حتی اگر همکارم آن را دوخته باشد.» اجناس غفاری از صفر تا صدش ایرانی است. به قول خودش از پارچه‌اش گرفته تا دوخت‌و‌دوزش کاملاً ایرانی است. چون او اعتقاد دارد وقتی از جنس ایرانی استفاده کنیم،‌ خواه‌ناخواه برای بچه‌های خودمان و افراد همین جامعه فرصت شغلی ایجاد کرده‌ایم. به همین خاطر پارچه‌هایی که از آن استفاده می‌کنیم تولید کارخانه‌های ایران است. قیمت یک دست کت و 2شلوار تولید غفاری از 190 هزار تومان شروع و به کت و شلوار 650 هزار تومانی پارچه اعلا ختم می‌شود. این در صورتی است که در نقاط دیگر شهر این کت و شلوارها با حداقل 2برابر این قیمت به فروش می‌رسد. اکنون محصولات این کارگاه در فروشگاه تهرانسر، اسلامشهر و اندیشه عرضه می‌شود. 

این خبر را به اشتراک بگذارید