• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
سه شنبه 30 بهمن 1397
کد مطلب : 48353
+
-

سرطان کولون ؛ چهارمین سرطان شایع در دنیا

دریچه
سرطان کولون ؛ چهارمین سرطان شایع در دنیا

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به نقش پزشکی شخصی در درمان شایع‌ترین سرطان‌ها، گفت: انجام غربالگری به‌ویژه از سن 50سالگی برای تشخیص به‌موقع سرطان کولون امری ضروری است.
دکتر لیلا صادقی گفت: سرطان کولون یکی از شایع‌ترین سرطان‌ها در دنیا به‌شمار می‌رود و چهارمین سرطان شایع است که متأسفانه آمار آن نسبت به گذشته در کشور ما نیز بیشتر شده است.
وی بیان داشت: بخشی از افراد به‌صورت ارثی مبتلا به این بیماری می‌شوند و وراثت می‌تواند نقش 10تا 15درصدی در این زمینه ایفا کند؛ به‌عبارتی حدود 15درصد افرادی که مبتلا به سرطان کولون می‌‌شوند سابقه ژنتیک و خانوادگی در ابتلا به این بیماری دارند.
عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به علائم هشدار‌دهنده سرطان کولون گفت: مشاهده خون در مدفوع، کاهش وزن ناگهانی، تغییر اجابت مزاج، دردهای شکمی و کاهش قطر مدفوع از نشانه‌های این سرطان به شمار می‌رود که با غربالگری و تشخیص به‌موقع می‌توان از ابتلا به آن جلوگیری کرد. 
این انکولوژیست افزود: انجام غربالگری از 50سالگی به بعد باید جدی گرفته شود که این مسئله در افراد دارای سابقه فامیلی و خانوادگی سرطان باید با حساسیت بیشتری پیگیری و زودتر انجام گیرد. (دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی)

این خبر را به اشتراک بگذارید