• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
دو شنبه 29 بهمن 1397
کد مطلب : 48142
+
-

هزار سند منتشر شد

5وزارتخانه، بالاترین جایگاه‌های انتشار اسناد را از آن خود کرده‌اند

گردش آزاد
هزار سند منتشر شد


براساس آخرین آمار، اسناد منتشر شده دستگاه‌های مشمول قانون از عدد هزار عبور کرده و 93درصد این آمار متعلق به دولت است.

قوه قضاییه تنها قوه‌ای است که تاکنون هیچ سندی در این سامانه به آدرس foia.iran.gov.ir منتشر نکرده است.

از میان دستگاه‌های دولتی، وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی با 332مورد جایگاه نخست مشارکت در آزادسازی اسناد را دارد و 35درصد اسناد دولتی منتشر شده تنها متعلق به سازمان تأمین اجتماعی زیرمجموعه این وزارتخانه است. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز با 231مورد سند در جایگاه دوم این جدول قرار دارد. وزارت کشور، وزارت راه و شهرسازی و وزارت امور اقتصادی و دارایی نیز جایگاه‌های سوم تا پنجم این مجموعه را به‌خود اختصاص داده‌اند. استانداری‌ها با 42مورد از 56مورد سند منتشر شده نقش اصلی را در به‌دست آوردن جایگاه سوم وزارت کشور ایفا کرده‌اند.

شهرداری تهران رتبه اول غیردولتی‌ها
فهرست نهادهای غیردولتی مشمول قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات فهرست بلندبالایی است. اکثریت مطلق این نهادها، بنیادها و استان‌ها، سازمان‌ها و ستادها اگرچه هیچ‌گونه مشارکتی در آزادی اطلاعات نداشته‌اند، اما شهرداری تهران بالاترین نرخ پاسخگویی به درخواست اطلاعات و آزادسازی اسناد را از سال گذشته تاکنون در کارنامه‌اش ثبت کرده است. از شهرداری تهران تاکنون 30مورد سند در سامانه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات منتشر شده است و این افزون بر انتشار اسناد در «سامانه شفافیت شهرداری تهران» به آدرس shafaf.tehran.ir است.

جایگاه برخی سازمان‌ها در سامانه آزادی اطلاعات از نظر میزان پاسخگویی و انتشار اسناد جابه‌جایی‌هایی دارد. هر پاسخی در سامانه الزاما به انتشار اسناد نمی‌انجامد. گزارش دبیرخانه کمیسیون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات حکایت از آن دارد وزارت امور اقتصادی و دارایی به 100درصد پاسخ‌ها تا 27بهمن‌ماه پاسخ داده است و رتبه اول پاسخگویی را در سامانه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات دارد. بعد از آن وزارت علوم با 97درصد، سازمان برنامه و بودجه 96درصد، بنیاد شهید 95درصد، وزارت نیرو 94درصد و وزارت ارتباطات 93درصد جایگاه پاسخگویی بالای 90درصدی را به‌خود اختصاص می‌دهند.

وزارت فرهنگ رتبه اول کیفیت اسناد
وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به‌عنوان دستگاه اصلی هماهنگ‌کننده و مجری ضوابط آیین‌نامه‌های قانون باکیفیت‌ترین پاسخ‌ها را از حیث تنوع در عناوین اسناد منتشر شده به‌خود اختصاص داده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید