• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
دو شنبه 29 بهمن 1397
کد مطلب : 48137
+
-

ظریف روی صندلی داغ اجلاس امنیتی مونیخ ازامنیت و حقوق ایران دفاع کرد

توبیخ اروپا درمونیخ

دیپلماسی
توبیخ اروپا درمونیخ

      اگر اروپایی‌ها می‌خواهند با ما مذاکره کنند نمی‌توانند درنقش بازجو عمل کنند

      یکی باید بایستد و بگوید اینجا جنگل نیست که عده‌ای بخواهند درامور داخلی کشورها دخالت کنند

      من برای راضی‌کردن آقای لودریان (وزیر خارجه فرانسه) کشورم را بی‌دفاع نمی‌کنم

اسماعیل سلطنت‌پور/ خبر‌نگار
همه در یک قایق نشسته‌ایم، این تعبیر محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران در اجلاس امنیتی مونیخ خطاب به مقامات ارشد حدود 100کشور جهان است. ظریف در این سخنرانی یک‌بار دیگر شعر معروف و بین‌المللی سعدی یعنی بنی آدم اعضای یک پیکرند را خواند و به آمریکا و اروپا هشدار داد: یا ما با هم به ساحل امن می‌رسیم و یا با هم غرق می‌شویم.
محمدجواد ظریف در سخنرانی خود در صحن کنفرانس امنیتی مونیخ تصریح کرد: آمریکا مبتنی بر تمرکز بیمارگونه و وسواس روان‌پریشانه، برای مدت طولانی مشوق ماجراجویی مخرب و یاغی‌گری دولت‌های اقماری خودش بوده است: از تسلیح صدام حسین در جنگ بر ضد ‌ایران تا حمایت از افراط‌گری؛ از کمک و معاونت در جرم ویران کردن سوریه و بمباران بی‌گناهان در یمن تا سرپوش گذاشتن بر حبس یک نخست‌وزیر و مثله کردن یک خبرنگار همه به بهانه «مهار ایران» انجام شده است.

نتانیاهو، رئیس چوپان‌های دروغگوی جهان
وی با بیان اینکه ایالات متحده ادعا می‌کند و برخی نیز طوطی‌وار و چشم بسته اتهامات مطروحه را تکرار می‌کنند، گفت: چه چیزی منطقه را بیشتر تهدید می‌کند؟ موشک‌های بی‌شماری که برای جنگ یمن به کار رفته‌اند؟ و یا موشک‌های دفاعی ایران که تنها و صرفا بر ضد‌داعش در دفاع مشروع استفاده شده‌اند‌؟ این ایران است که تهدید به نابودی به دیگران می‌کند و یا نتانیاهو رئیس همه چوپان‌های دروغگو که آشکارا در کنار کارخانه ساخت بمب‌های هسته‌ای کشور من را تهدید کرده است؟

ظریف در رابطه با برجام نیز با بیان اینکه ایران نمی‌تواند به تنهایی هزینه‌های دستاورد‌های جهانی را بپردازد گفت: چه توافق هسته‌ای باشد و یا مبارزه با قاچاق مواد‌مخدر و یا قاچاق انسان اروپا نیز لازم است سرمایه‌گذاری کند. ایجاد INSTEX بسیار کمتر از تعهدات 3 کشور اروپایی که برای نجات برجام داده بودند، انجام گرفته است.

آیا ایران باید مثل جنازه دراز بکشد؟
وی در این نشست در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه برخی از کشورهای اروپایی ازجمله فرانسه معتقدند که ایران باید در ارتباط با فعالیت‌های موشکی خود به‌صورت جداگانه با اروپایی‌ها مذاکره کند و این فعالیت‌ها را متوقف کند، خطاب به مجری سؤال‌کننده، گفت: آیا ایران باید مثل مرده دراز بکشد و به همه خواسته‌ها تن بدهد؟ من برای راضی‌کردن آقای لودریان (وزیر خارجه فرانسه) کشورم را بی‌دفاع نمی‌کنم، هنوز مردم زیادی در کشور ما هستند که به‌خاطر سلاح‌های شیمیایی که اروپایی‌ها در اختیار صدام قرار دادند اذیت می‌شوند. اگر اروپایی‌ها می‌خواهند با ما مذاکره کنند نمی‌توانند در نقش بازجو عمل کرده و ما را محاکمه کنند.

رد پای آمریکا در خرابکاری موشکی
این دیپلمات کشورمان در مورد برخی گزارش‌ها ازجمله گزارش نیویورک تایمز مبنی بر اینکه آمریکایی‌ها در تلاش هستند تا در برنامه موشکی ایران خرابکاری کنند، گفت: ما در حال تحقیق در مورد این موضوع هستیم. شما اگر یادتان باشد آمریکایی‌ها و اسرائیلی‌ها در ترور چند دانشمند هسته‌ای‌مان با یکدیگر همکاری کردند. یکی باید بایستد و بگوید اینجا جنگل نیست و قانون جنگل نیز نیست که عده‌ای بخواهند در امور داخلی دیگر کشورها دخالت کنند و اینگونه اقدامات را انجام دهند.
ظریف با بیان اینکه آقای ترامپ از سلاح‌های زیبا یاد کرده بود گفت: اکنون می‌بینیم این سلاح‌های زیبا بر سر مردم یمن ریخته می‌شود.

نفوذمان از اقدامات دیوانه‌وار نیست
وزیر خارجه کشورمان در رابطه با ادعای چندی پیش اروپایی‌ها درباره اقدامات تروریستی ایران در اروپا گفت: این موضوع دقیقاً در روزی اتفاق افتاد که رئیس‌جمهور ما بعد از ماه‌ها برنامه‌ریزی و آماده‌سازی قرار بود به اروپا سفر کند. دقیقاً روزی اتفاق افتاد که قرار بود این سفر انجام شود نه چند روز قبل‌تر و نه چند روز بعدتر. این اقدام می‌تواند یک نقشه و یا عملیات خودسرانه باشد و حتماً کشور ما آن را انجام نداده است. ما نفوذی که به‌دست آورده‌ایم را با کارهای دیوانه‌وار به‌دست نیاوردیم. وزیر خارجه کشورمان در پاسخ به سؤال مجری این برنامه مبنی بر اینکه آیا به‌نظرش دولت ترامپ به‌دنبال این است که رژیم در ایران را تغییر دهد، اظهار کرد: آنها گفته‌اند که تنها هدف‌شان تغییر رژیم در ایران است. اقدامات‌شان را در این چارچوب انجام می‌دهند. هدف‌شان از خروج از برجام نیز تغییر رژیم ایران بود. ایالات متحده در حال گوش دادن به سخنان افراد اشتباهی است. آنها ۴۰ سال است که تصور می‌کنند جمهوری اسلامی ایران از بین می‌رود و بخار می‌شود، درحالی‌که 7 دولت تغییر کرده و ما اینجا هستیم.

   تا سال گذشته با آمریکا درباره برجام مذاکره می‌کردیم
وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه پاسخگویی به سؤالات مجری این برنامه که لیس دوست، خبرنگار شبکه بی‌بی‌سی ورد بود، در مورد احتمال مذاکره آمریکا و ایران تصریح کرد: ما که داشتیم مذاکره می‌کردیم. تا آوریل سال گذشته برایان هوک که اکنون به‌دنبال ایران در جا‌های مختلف است با معاون من (سید عباس عراقچی) در مورد برجام مذاکره می‌کرد، ولی آنها بودند که تصمیم گرفتند  مذاکره را ترک کنند و از برجام خارج شوند درحالی‌که ما بر سر میز مذاکره بودیم. وی با اشاره به مذاکرات طولانی که بین ایران و گروه ۱+۵ جهت حصول برجام صورت گرفت، اظهار کرد: برجام بهترین چیزی بود که گروه 1+5 به‌دست آورد. وزیر خارجه در بخشی دیگر از صحبت‌های خود با بیان اینکه اروپایی‌ها حاضر نیستند در ارتباط با ماندن در برجام هزینه بپردازند و آماده‌سازی‌های لازم را انجام دهند گفت: طبق آخرین آمار ۵۱ درصد مردم ما همچنان معتقد هستند که ما باید در برجام بمانیم. البته موقعیت ممکن است تغییر کند و  ما معتقدیم که منافع اروپا در گرو این است که در این توافق بماند. یوسف بن علوی وزیر امور خارجه عمان، خاویرسولانا دیپلمات پیشین اسپانیایی، مادلین آلبرایت وزیر امور خارجه پیشین آمریکا و وندی شرمن دیپلمات پیشین آمریکایی ازجمله شخصیت‌هایی بودند که هنگام سخنان ظریف در سالن حضور داشتند. ظریف در ادامه دیدارهای خود در حاشیه اجلاس مونیخ با یوسف بن علوی وزیر خارجه عمان، پاتریاک ایگناتیوس آفرم دوم رئیس‌کلیسای ارتدوکس سوریه، بورگه برَنده رئیس مجمع جهانی اقتصاد و وزیر امور خارجه اسبق نروژ و چنگیز آیداربکوف وزیر امور خارجه قرقیزستان، دیدار کرد.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :