• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
دو شنبه 29 بهمن 1397
کد مطلب : 48135
+
-

تندروها در جبهه دشمنان نظام

نگاه
تندروها در جبهه دشمنان نظام


احمد شیرزاد/ فعال سیاسی
اقدام طراحان و امضا‌‌کنندگان طرح استیضاح رئیس‌جمهور، دانسته یا نادانسته، در همسویی با دشمنان ایران قابل ارزیابی است؛ در شرایطی که کشور تحت فشار خارجی قرار گرفته و با مسائل متعدد اقتصادی مواجه است، دولت در خط مقدم تقابل کشورهای غربی و آمریکا و متحدان منطقه‌ای آنها قرار دارد. درحالی‌که آنها به‌دنبال شوراندن مردم از طریق فشارهای اقتصادی هستند، اقداماتی مانند استیضاح رئیس‌جمهور و فشار به دولت از سوی نمایندگان مجلس، در راستای اهداف دشمنان تلقی می‌شود. نه‌تنها نمایندگان، بلکه در مواردی برخی رسانه‌ها و صدا‌و‌سیما هم در همین جهت حرکت می‌کنند. اینگونه اقدامات آنها در واقع تلاش برای ماهی‌گرفتن از آب گل‌آلود توسط تندروهاست. فارغ از اینکه مشکلات اقتصادی کشور تا چه اندازه قابل مدیریت و تا چه حد بحرانی است، آنها تلاش می‌کنند که حجم مشکلات را فراتر از آنچه هست، نشان دهند. طرح موضوعاتی مانند استیضاح رئیس‌جمهور در واقع مستأصل نشان‌دادن حکومت در برابر مشکلات کنونی کشور است. از سوی دیگر، این قبیل اقدامات، روحیه و مشارکت مردم را برای یک استقامت و مبارزه بزرگ در برابر فشارهای خارجی تضعیف می‌کند.

نکته دیگر این است که راست‌های تندرو نمی‌توانند از طریق تقابل با دولت یا ایجاد نارضایتی از دولت، وجهه‌ای برای خود کسب کنند؛ هرچند آنها ممکن است به نارضایتی‌ها از عملکرد دولت دامن بزنند، اما نمی‌توانند با ناخن کشیدن بر چهره دولت و نظام، اعتباری برای خود نزد مردم دست و پا کنند؛ چراکه کارنامه آنها برای همگان روشن است و نمی‌توانند بر آن سرپوش بگذارند.

از طرفی دیگر، فضای مجلس و نوع تعامل آن با دولت پیش‌بینی می‌شود که طرح استیضاح رئیس‌جمهور مورد حمایت نمایندگان مجلس قرار نگیرد؛ هرچند که مجلس انتقاداتی به عملکرد دولت دارد و به‌طور کامل با دولت همراه نیست، اما بافت عمومی مجلس با اقدامات تندروانه همراهی نخواهد کرد. بنابراین طرح موضوعی مانند استیضاح رئیس‌جمهور آب در هاون کوبیدن است. از سوی دیگر، اینگونه اقدامات نه‌تنها مورد حمایت اکثریت مجلس نیست، بلکه سطوح عالی نظام هم با اقدامات اینچنینی همراه نبوده و نخواهند بود و اجازه نخواهند داد که عده‌ای با ماجراجویی‌های خود آب به آسیاب دشمنان بریزند. تندروهایی هم که پشت اینگونه طرح‌ها قرار دارند، به این مسئله واقف هستند و حتی توانایی به نتیجه‌رساندن این طرح را در خود نمی‌بینند، اما آنها تلاش می‌کنند تا از طریق فضاسازی علیه دولت و فشار به آن، امتیازاتی را از دولت بگیرند و به طرح مطالبات خود بپردازند. مسئله‌ای که در ارتباط با طرح تندروها برای استیضاح رئیس‌جمهور باید مورد توجه قرار داد، این است که آنها برخلاف تصور خود، نه دولت، بلکه نظام را تحت فشار قرار می‌دهند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید