• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
دو شنبه 29 بهمن 1397
کد مطلب : 48129
+
-

مأموریت؛ ایجاد تونل چینی ضد‌تحریم

وزیر نفت فردا برای تعیین سرنوشت فروش نفت ایران به چین و سرمایه‌گذاری چینی‌ها در فاز 11پارس‌جنوبی به همراه رئیس مجلس به پکن می‌رود

انرژی
مأموریت؛ ایجاد تونل چینی ضد‌تحریم

پس از سفر محمد جواد ظریف، وزیر امورخارجه به هند و عراق و عبدالناصر همتی، رئیس‌کل بانک مرکزی به عراق، برای ایجاد تونل‌های ضد‌تحریم، حالا بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت، قرار است به‌عنوان سومین فرد از کابینه، در سفر به چین، پنجره تازه‌ای را علیه تحریم‌ها باز کند.

به گزارش همشهری، زنگنه فردا سه‌شنبه به همراه علی لاریجانی، رئیس مجلس راهی چین می‌شود. چین در سال‌های اخیر اصلی‌ترین شریک تجاری ایران بوده است. یافته‌های همشهری نشان می‌دهد؛ زنگنه امیدوار است با مقامات پکن درباره سرنوشت سرمایه‌گذاری شرکت ملی چین در فاز 11پارس‌جنوبی و البته فروش نفت ایران در موج دشوار تحریم‌ها در سال آینده گفت‌وگو کند. البته ظاهرا چند دستور کار محرمانه دیگر نظیر تسهیل نقل و انتقال ارزی، همزمان با سفر هیأت بلندپایه ایرانی به چین دنبال خواهد شد. قرار است به‌زودی دولت آمریکا درباره دور تازه معافیت خریداران نفتی ایران تصمیم بگیرد. برخی تحلیلگران غربی می‌گویند؛ احتمالاً معافیت از تحریم‌های آمریکا علیه ایران در‌ماه مه تمدید می‌شود، اما شمار کشورهایی که از این معافیت‌ها برخوردار هستند، کاهش پیدا خواهد کرد. 8کشور ازجمله چین، هند، ایتالیا، یونان، ژاپن، کره‌جنوبی، تایوان و ترکیه معافیت‌های موقتی را دریافت کرده‌اند که به آنها امکان می‌دهد تا به خرید نفت ایران ادامه دهند.چین، هند، ژاپن، کره‌جنوبی و ترکیه احتمالاً پس از پایان مدت معافیت 6ماهه در اردیبهشت 98، دوباره معافیت‌هایی دریافت خواهند کرد که صادرات نفت ایران را بالای یک میلیون بشکه در روز نگه خواهد داشت اما ایتالیا، یونان و تایوان از فهرست معافیت‌ها حذف خواهند شد. پیش‌تر بیژن زنگنه، وزیر نفت در پاسخ به خبرنگار همشهری گفته بود کشورهای ایتالیا و یونان با وجود برخورداری از معافیت‌های آمریکا از خرید نفت ایران خودداری می‌کنند. هنوز مشخص نیست که درصورت کاهش تعداد کشورهای معاف از تحریم نفتی ایران، چین حاضر به خرید نفت بیشتر از ایران خواهد بود یا نه؟ به‌نظر می‌رسد یکی از ماموریت‌های مهم وزیر نفت قانع‌کردن چین برای خرید نفت بیشتر از ایران است. افزون بر اینکه او قرار است در این سفر که از روز سه‌شنبه این هفته آغاز می‌شود با مقامات اقتصادی پکن و مدیران ارشد شرکت ملی نفت چین به‌عنوان رهبر کنسرسیوم توسعه فاز 11پارس‌جنوبی با سهم بالای 88درصد مذاکرات جدی داشته باشد.

علی لاریجانی، رئیس مجلس که به تازگی از سفر ژاپن بازگشته، این هفته به چین سفر خواهد کرد که یکی از محورهای اصلی مذاکرات او تشویق شرکت‌های چینی برای سرمایه‌گذاری در صنعت نفت و گاز ایران خواهد بود؛ زیرا چین یکی از 5کشور اصلی در توافق هسته‌ای با ایران است که رسما اعلام کرده به تعهدات خود پایبند است و از برجام دفاع می‌کند. پیش از این هم رئیس‌کل بانک مرکزی گفته بود: به‌رغم تلاش‌هایی که ایالات متحده آمریکا برای قطع روابط بانکی و مالی ایران انجام داده، کشورهای متعددی ازجمله چین با ارائه راهکارهای گوناگون روابط بانکی و مالی خود با ایران را حفظ کرده و توسعه می‌دهند و شاهد آن هستیم که اقدامات دولت آمریکا نتوانسته است آثار مورد نظر آنها را بر اقتصاد ایران برجای گذارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید